IMSA skifter tilbage til fire klasser

#33: Sean Creech Motorsport, Ligier JS P320, LMP3: Joao Barbosa, Malthe Jakobsen, Nico Pino
Foto: IMSA

Siden 2021 har IMSA Weathertech Sportscar Championship kørt med fem klasser, da LMP3 blev lukket ind i folden – men det får ende fra årsskiftet. IMSA har netop præsenteret fremtidsplanerne, som inkluderer, at man går tilbage til fire klasser i IMSA og gør LMP3 til topklassen i IMSA-supportserien VP Racing Sportscar Challenge fra 2024 og frem til indtil videre 2026.

Denne ganske markante ændring kommer naturligvis efter introduktionen af GTP-prototyperne – IMSA’s svar på FIA WEC’s Hypercar – som har trukket store felter til, og med endnu flere mærker undervejs, bliver det endnu større næste år. Det er blandt andet her, hvor Lamborghini træder ind på scenen i GTP.

Derfor bliver fremtidens format således, at man forventer en endnu stigende interesse for GTP, og derudover fortsætter LMP2 i sin nuværende form til udgangen af 2025.

GT-klasserne er lige blevet kraftigt revideret med skiftet fra GTE til GT3, og man fortsætter her med GT Daytona Pro og GT Daytona helt som i dag, og også her ventes en markant øget interesse i kraft af blandt andet Fords nye Mustang GT3 og Chevrolet, der kommer med den nye Corvette C8.R.

– LMP3 har givet et godt skub til væksten i serien siden 2021. Det har givet os større felter ved mange løb, og vi er oppe at ramme loftet for deltagere på nogle af banerne. Med udsigten til fortsat vækst er det nødvendigt at vi holder os til to prototypeklasser og to GT-klasser fremover, forklarer IMSA-præsident John Doonan.


I VP Racing Sportscar Challenge vil LMP3 fra næste år køre sammen med GT4-biler, og det bliver derfor stadig løb med flere klasser, men desværre for LMP3 uden muligheden for at køre nogle af de store langdistanceklassikere som Daytona, Sebring og Petit Le Mans.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: