24 Hours of SPA-optakt: Nyt dansk sportsvognsbrag i vente

Foto: SRO/24 Hours of SPA/IGTC

Årets 24 Hours of SPA er på trapperne – og igen i år er der dækket op til en stærk dansk deltagelse i Ardennerne, når verdens største GT3-løb skal køres på SPA-Francorchamps. Løbet har i en del år været et ret tysk domæne, men i fjor brød Iron Lynx og Ferrari igennem til det, der blev det italienske mærkes første sejr siden 2004 – og for Nicklas Nielsen blev løbet samtidigt starten på en vild måned, da østjyden først vandt 24 Hours of SPA og siden også tog klassesejren i GTE Am på Le Mans – alt sammen indenfor tre uger.

Nicklas Nielsen, Come Ledogar og Alessandro Pier Giuidi her på billedet vandt 2021-udgaven af 24 Hours of SPA og endte en lang sejrstørke for Ferrari. Nielsen er klar til et nyt forsøg for Iron Lynx i år, men med to nye holdkammerater. Foto: SRO/24HSpa

Nielsen er tilbage i jagten på at gentage succesen for Iron Lynx, og kører årets udgave med et nyt lineup, for han deler denne gang med britiske James Calado og spanske Miguel Molina, som begge kommer fra AF Corses GTE Pro-program i FIA WEC. Sidste års vinderteam er derfor splittet op – Alessandro Pier Giuidi har kastet sine kræfter i kombinationen af GTE Pro og udviklingen af Ferraris nye Hypercar, mens Come Ledogar kører løbet i en Porsche fra Dinamic Motorsport.

Iron Lynx og Ferrari kommer desuden – i GT World Challenge Europe Endurance-sammenhæng med en dobbeltsejr i bagagen. Ved seneste afdeling, 1000 km of Paul Ricard, der blev kørt lige før Le Mans, vandt Iron Lynx 1-2.

Nicklas Nielsen er én af i alt fire danskere i Pro-kategorien i 2022-udgaven af 24 Hours of SPA. Hos Porsche er Michael Christensen genforenet med GPX Racing, for hvem han vandt 2019-udgaven – og det er i øvrigt i helt samme lineup som dengang med Kevin Estré og Richard Lietz.

Derudover er en anden og meget populær dansk bil tilbage i gamet, for engelske Beechdean genforenede som bekendt The Dane Train med Nicki Thiim og Marco Sørensen til GT World Challenge Europe, og med Maxime Martin som tredjemand er det ligeledes et lineup, der bør regnes som en stærk kandidat på SPA denne gang. Thiim og Sørensen kørte i 2021 sammen med Ross Gunn hos Garage 59 AMR og tog her den samlede tredjeplads.


Aston Martin-trioen har til gengæld ikke rigtigt haft tur i den i GT World Challenges indtil videre to langdistanceafdelinger, så SPA bliver vigtigt for sæsonens ambitioner.

Alle kørere linet op til gruppefoto. Foto: SRO

11 danske kørere

Udenfor Pro-kategorien har 24 Hours of SPA fire andre klasser i form af Pro/Am, Gold Cup, Silver Cup og Bronze Cup. Og på tværs af alle fire kategorier er der i år dansk rekorddeltagelse med 11 kørere til start.

Kategorierne er delt alene på kørernes driver ratings, hvorfor der naturligvis er frit slag i Pro. Pro-holdene må dog kun have tre kørere per bil, mens de andre klasser kan køres med fire.

I Pro/Am skal holdene have minimum to af fire kørere med bronzekategorisering, mens de to andre pladser i bilen er frie. Gold Cup er en ny kategori til i år. Den illustrerer, at holdet skal bestå af én platin/guldkører, én sølvkører og én bronzekører. Det fjerde navn til 24-timersløbet må være maksimalt sølv.

Iron Dames kører i år fuld sæson i GT World Challenge Europe og er derfor også klar til 24 Hours of SPA – med det første rent kvindelige lineup i 25 år. Foto: SRO/GTWCE

I Gold Cup finder vi to biler med danske islæt i form af Iron Dames’ #83 med Michelle Gatting, Rahel Frey, Sarah Bovy og Doriane Pin, samt Inception Racings McLaren med Frederik Schandorff, Brendan Iribe, Ollie Millroy og Sebastian Priaulx.

Gold Cup-slaget kommer Schandorff og Inception i øvrigt til som mesterskabsførende i kraft af holdets flotte niendeplads fra Paul Ricard 1000 km, mens Iron Dames er nummer tre i den mesterskabsstilling.

I Pro/Am og Bronze er der slet ikke dansk deltagelse, men det er der til gengæld i den særdeles populære Silver Cup. Silver Cup er en klasse, hvor alle fire i bilen maksimalt må være kategoriseret som sølv, og her finder vi hele fem biler med dansk islæt ud af klassens 18 tilmeldte.

Det er Valdemar Eriksen, der i år har skiftet Audi og Team WRT ud til fordel for en Mercedes AMG GT3 hos tyske Getspeed. Her deler nordjyden bil med Jeff Kingsley og Sebastien Baud. Hos belgiske WRT finder vi til gengæld igen i denne sæson dansk/tyske Benjamin Göthe, som kører med Thomas Neubauer samt Jean-Baptitste Simmenauer, mens Patrik Matthiesen er klar til kamp for tyske Allied Racing sammen med Joel Sturm, Dominik Sturm og Vincent Andronaco.

Hos Dinamic Motorsport finder vi Mikkel O. Pedersen, som ganske sent annoncerede sin deltagelse for italienske Dinamic Motorsport. Struerboen kører i øvrigt med et andet velkendt navn fra hjemlige breddegrader, for han teamer op med norske Marius Nakken, som mange sikkert husker fra DTC-dagene. Endelig er det dansk/norske makkerpar på hold med Giorgio Roda og Mauro Calamia.

Hos engelske Garage 59 er Nicolai Kjærgaard klar til et nyt 24 Hours of SPA, men denne gang i McLaren, som Garage59 som bekendt skiftede til i år. Vestjyden deler med Ethan Simioni, Manuel Maldonado og James Baldwin.

Følg med!

En af de helt store fordele i 24 Hours of SPA er streamingen. Her produceres i topkvalitet og alt er live på Youtube. Med andre ord er det bare at tune ind fra torsdag, så du kan følge kvalifikation og nattetræning, mens fredag aften er tiden for den traditionelle Superpole. I Superpole er de 30 hurtigste ude i en direkte shootout om pole position til løbet, der køres lørdag med start klokken 16.45.

Alle livestreams finder du herunder på engelsk – GT World har dem desuden også på tysk, fransk og italiensk, hvis det er mere i din smag. 😉

Torsdag:

16.15-17.15 Pre Qualifying

20.40-22.00 Qualifying

22.20-23.50 Night Practice

Fredag:

18.20-18.50 Warmup
19.00-19.30 Super Pole

Lørdag:

15.45-16.45 Startceremoni
16.45 Løbsstart

Husk, at du får alt om dansk og international motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: