Alpine tog med 6 Hours of Monza årets anden WEC-sejr i år i det, der blev et særdeles dramatisk løb på tværs af alle fire klasser. Løbet blev undervejs afbrudt af et stort crash for TF Sports Henrique Chaves, og endte i Hypercar med et tæt opløb, mens det i GTE Am blev til to danskerbiler på podiet.
Problemfyldt debut for Peugeot
For Peugeot Totalenergies og Mikkel Jensen blev det ikke rigtigt den debut, Peugeot nok havde håbet på. Efter tekniske problemer i kvalifikationen startede Mikkel Jensen bagerst i #93 og kørte sig frem i rækkerne fra start.
Men godt en halv time inde fik Jensen igen problemer med teknikken i Peugeot 9X8’eren og måtte parkere ved Ascari.
Jensen fik med hiv og sving gang i bilen igen – blot for at gå i stå i pitindkørslen.
Og derfra fortsatte problemerne for Peugeots to debuterende hypercars, for også #94 løb undervejs ind i tekniske problemer, og efterlod scenen i det generelle klassement til en fight mellem Toyota og Alpine.
Mens 93 helt måtte udgå, gennemførte 94 dog løbet.
The Peugeot 9X8 Hypercar is slow on track. We are running under FCY at Monza.#WEC #6HMonza @peugeotsport @MikkelhJensen pic.twitter.com/HhMQcAuSay
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Glickenhaus var indledningsvist bedst og det amerikanske team fortsatte de flotte takter fra kvalifikationen ved at føre an det meste af løbets første halvdel.
Men det holdt ikke hjem for Glickenhaus, som takket være en straf og dernæst en defekt turbolader måtte se det hele falde fra hinanden, da bilen måtte udgå.
Det hele endte i stedet i et tæt opløb mellem Alpines enlige racer og de to Toyotaer, hvor Maxime Vaxiviere endte i en timelang fight mod Toyotas Ryo Hirakawa og Kamui Kobayashi om sejren.
Contact at 300kph between the @SignatechAlpine No.36 and the @TGR_WEC No.7. Oh dear….#WEC #6HMonza pic.twitter.com/2rRo7GRzD8
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Det hele endte med kontakt ude på Monzas store start/mål-langside mellem Kobayashi og Vaxiviere, hvor Kobayashi fik en punktering og følgende også en straf, som endte med at sende Alpine i mål som vindere for anden gang i år.
Dobbelt dansk på podiet i GTE Am
GTE Am-løbet blev på mange måder skændet af Henrique Chaves kæmpecrash. Chaves startede i TF Sports #33 Aston Martin Vantage, som han deler med Marco Sørensen og Ben Keating, og det lykkedes også Chaves at bringe bilen i spids i løbets første fase, efter han tog føringen fra Iron Dames’ #85, som startede fra deres første pole position til dato.
Chaves fik siden en stop and go for at have kørt for stærkt i pitten – og da portugiseren vendte tilbage efter straffen, røg han af banen med stor fart på vej mod Variante Roggia og ramte en sausage curb med det resultat, at bilen fløj op og tog en større flyvetur.
Chaves slap uskadt og blev kort efter meldt ok fra Monzas banehospital.
We are all happy to see Henrique Chaves able to step out of his TF Sport Aston Martin after this dramatic crash at Variante Roggia.#WEC #6HMonza @OfficialTFSport pic.twitter.com/vYqiXRgTvi
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Ulykken for TF Sport åbnede løbet totalt i GTE Am, og Iron Dames tog igen føringen, men mistede den siden i forbindelse med et stop, da Dempsey Proton Racings #77 Porsche skar under ved en gulflagsperiode og derved kunne bringe sig i front.

Porsche-teamet endte med at tage sejren foran Iron Dames med Michelle Gatting, Rahel Frey og Sarah Bovy, som med dagens andenplads fik deres hidtil bedste resultat i FIA WEC.
Tredjepladsen gik til Team Project 1’s Porsche med Mikkel O. Pedersen, Matteo Cairoli og Nicolas Leutweiler.

NorthWest AMR med Nicki Thiim, David Pittard og Paul Dalla Lana blev nummer syv i klassen.
Kontakt kostede Porsche #92 i GTE Pro
I GTE Pro sejrede Corvette Racing for første gang i klassen i et WEC-løb, da Nick Tandy og Tommy Milner med et smart strategisk træk bragte sig sent foran og tog sejren.
Egentligt lignede det længe en hjemmebanesejr til AF Corses Ferrari #52 med Miguel Molina og Antonio Fuoco, men Ferrari-duoen var nødt til at tage et sent stop og smed derfor sejren i hænderne på Corvettes enlige crew.

AF Corses #51 endte med Alessandro Pier Guidi i en vild kamp med Porsches #92 med Kevin Estre ved rattet. Estre endte med at få en straf for kontakt med Pier Guidi, hvorfor Porschen smed en del tid til sidst, og det endte således med en fjerdeplads for Kevin Estre og Michael Christensen.
This fight is reaching another level.@kevinestre @Ale_PierGuidi #WEC #6HMonza pic.twitter.com/QHtQB8iIFZ
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
I LMP2 blev det sæsonens første gevinst for Realteam by WRT, som slog JOTA Sports #38 med Antonio Felix da Costa, Roberto Gonzalez og Will Stevens. WRT bragte sig i føring i begyndelsen og holdt godt fast i den, mens en stribe andre bejlere fik problemer – herunder søsterbilen #28 såvel som United Autosports #22, der fik tekniske problemer.
Vector Sport blev nummer tre i klassen, mens sejren i LMP2 Pro/Am gik til Algarve Pro Racings #45. Nicklas Nielsen og AF Corse havde en lidt blandet dag på kontoret og blev nummer tre i LMP2 Pro/Am, og sluttede som nummer ni samlet i klassen, mens Oliver Rasmussen og JOTA Sports #28 blev nummer ti samlet.
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/