Lige ved og næsten var – set med danske briller – en meget rammende konklusion at sætte på weekendens afdeling af British GT på Donington Park. Efter det tidligere i juni blev til en andenplads ved Silverstone 500 skulle Nicki Thiim og Mark Farmer forsøge at gentage podiepladsen på Donington, men sådan gik det langt fra for TF Sports makkerpar.

For TF Sport blev Donington dog – alt i alt – et gennembrud, for søsterbilen #47 med Jonny Adam og Graham Davidson endte nemlig det to timer lange løb som sejrherrer og kunne derved også give den nye Aston Martin Vantage GT3 sin første sejr på hjemlig grund. Adam og Davidson tog pole position og så sig ikke tilbage siden da. Kun under stoppet og kørerskiftet var den britiske duo ikke i front – men de fik lov at arbejde for sagen, og var under pres fra Balfe Motorsports’ Shaun Bafle og Rob Bell i McLaren gennem store dele af løbet. Balfe og Bell blev nummer to, mens Barwell Motorsports’ Sam de Haan og Jonny Cocker hentede afgørende point i toppen af tabellen med en tredjeplads.

Annonce:

Nicki Thiim fik ikke lejlighed til at følge andenpladsen på Silverstone op. I stedet fik søsterbilen #47 den første sejr til den nye Vantage i England. Foto: British GT/Jakob Ebrey Photography

Mens Thiim kæmpede hårdt for at holde TF Sports #2 inde i kampen og undervejs landede sit andet trofæ for hurtigste omgang i træk, så blev det ved en skuffende niendeplads. Den dansker, der derimod har mest at smile ad efter Donington Park er utvivlsomt Dennis Lind.

Lind blev kaldt ind som ny mand hos Lamborghini-teamet WPI Motorsport Ltd., og gjorde en god debut på Donington Park, som han ikke har kørt på tidligere. I en pressemeddelelse forklarer han:

– Jeg er sådan set ret godt tilfreds med vores præstation denne weekend. Vi endte som hurtigste Lamborghini i feltet. Michael (Igoe, red.) gjorde et godt stykke arbejde i vores første stint, og da jeg overtog bilen, lå vi på en femteplads. Desværre mistede vi lidt tid inden pitstoppet, da vi måtte køre et par omgange mere en planlagt grundet trafik i pitlane. Heldigvis arbejdede teamet så effektivt, at vi hentede det meste ind igen under førerskiftet, lyder det fra Dennis Lind.

Dennis Lind fik en god debut på Donington – podiet var tæt på, men en afkørsel til sidst henviste roskildenseren til fjerdepladsen. Foto: British GT/Jakob Ebrey Photography

Efter pitstoppet kom Dennis Lind i bilen på en fjerdeplads, og jagtede til slut podiet. Et hul på 20 sekunder blev lukket, og podiet var inden for armslængde, men på sidste omgang kostede en tur over græsset den afgørende mulighed. Fjerdepladsen kom dog i hus, og derfor er det alt i alt en godt tilfreds Dennis Lind, der fik sat et solidt aftryk i sin debut i den britiske serie:

– Man satser, og så sker sådanne ting. Ærgerligt, men mere er det ikke at sige til dét. Heldigvis lykkedes det at få bilen i mål. Det var mit første løb på Donington, og jeg håber ikke, det bliver det sidste. Det er en superfed bane af den gammeldags slags, hvor det kan gå rigtig galt, hvis du kvajer dig. Det kunne have været fedt for hele holdet med et podium, men man kan ikke sige, at vi ikke prøvede. Vi har et ret stærkt moment lige nu, og hvis vi kan tage det med os videre, tror jeg ikke, at vi er langt fra et topresultat, lyder det fra Dennis Lind.

Marco Sørensen blev forhindret af sin skade fra Le Mans, men satser på at være tilbage næste måned i Belgien:

Skade holder Marco Sørensen fra British GT

Eksploderet bremseskive kostede podieplads

Hvis lige ved og næsten var mottoet for Donington Park i GT3, så er det også en sætning, som Jacob Mathiassen kan nikke genkendende til. Efter en lidt broget sæsonstart fandt Century Motorsports og især teammate Mark Kimber melodien på Donington, og det var lige ved at kaste sæsonens første podie af sig.

Jacob Mathiassen var så tæt på gennembruddet med Century Motorsport, men det hele endte i muren – med få minutter igen. Foto: British GT/Jakob Ebrey Photography

Men det hele endte med en massiv skuffelse, for med tre minutter tilbage af løbet eksploderede den venstre bremseskive foran på den hvide BMW M4 GT3 og sendte Mark Kimber i muren fra en stensikker plads på skamlen. En podieplads, der virkelig ville have været en opløftende skalp efter en sæson, der hidtil har budt på masser af hårdt arbejde og ikke de store resultater for nordjyden og hans unge, britiske protegé:

– Jeg er tom for ord egentligt. Vi har kæmpet så hårdt hele sæsonen og har været virkelig uheldige. Men her i weekenden spillede alt som det skulle. Mark og jeg viste stor performance, og efter en samlet P4 i kvalifikationen fik jeg et super stint sat ind, hvor jeg fik os kørt op som nummer to og lå i fight med Scott Maxwell om føringen. Teamet lavede et perfekt pitstop og Mark fortsatte kampen, men med tre minutter tilbage eksploderede bremseskiven og han endte i barrieren. Jeg kan stadig ikke forstå det, men det bliver vendt om til ekstra motivation til at kæmpe videre på SPA-Francorchamps næste måned, siger Jacob Mathiassen og fortsætter:

– Feltet i British GT er virkelig hårdt, og vi har i de tidligere weekender været sat lidt tilbage – kombineret med tekniske defekter og påkørsler. Mark har fundet rigtig meget racecraft og er ved at finde rytmen, så vi har blod på tanden og er klar til at kæmpe videre. Vi var så tæt på den her gang, så vi skal til SPA og gøre det færdigt, slår nordjyden fast.

Patrik Matthiesen og Optimum Motorsport har ikke haft nogen stærk sæson hidtil, men Donington Park gav tegn på forbedringer. Foto: British GT/Jakob Ebrey Photography

GT4-klassens andet danske islæt, Patrik Matthiesen, havde igen en svær weekend. Aston Martin-teamet Optimum Motorsport har kæmpet meget med at finde farten i denne sæson, men kvalifikationen på Donington Park bød på et lille lysglimt. Efter en solid indsats fra Mike Robinson blev Patrik Matthiesens bedste omgang dog ødelagt af trafik, men et udgangspunkt som nummer 11 blev facit. I løbet blev det til en tiendeplads i GT4, hvilket Patrik opsummerer således i en pressemeddelelse fra teamet:

– Vi fik en god start, og efter et par omgange var vi oppe som nummer ti og kunne fighte med to forankørende. Men jeg kunne bare aldrig komme tæt nok på til at gøre en overhaling færdig. Undervejs begyndte gearkassen at blive varm og gik i en form for sikkerhedsmodus. Det fik den til at shortshifte, så det kostede tid på langsiderne. Farten var der gennem svingene, men det er uheldigt, når de andre bare kører væk på langsiden. Heldigvis fik vi os kørt i top ti til sidst, og jeg er glad for at få lidt point med herfra – og jeg ser virkelig frem til næste løb på SPA-Francorchamps.

Løbet på SPA i Belgien køres den 20-21. juli.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar