Alfa Romeo har netop præsenteret deres bud på en racer til den nye, elektriske ETCR-serie, som i oktober blev præsenteret i København. Serien skulle have haft premiere i år, men er udskudt til 2021 på grund af coronavirussen. Til den tid bliver ETCR verdens første rent elektriske touringcarserie med forskellige mærker. I alt seks løb er planlagt – fire europæiske og to oversøiske.

Ved den lejlighed afslørede Hyundai Motorsport deres nye Veloster N ETCR til serien, og nu er den nye Alfa Romeo Giulia ETCR blevet vist frem for første gang af Alfa Romeos TCR-team, Romeo Ferraris. Romeo Ferraris står også bag Alfa Romeos konventionelle TCR-racere. Udover Hyundai og nu Alfa Romeo er Cupra også på plads i serien, hvor alle bilerne drives af et powertrain fra ETCR, som yder 500 kW svarende til 670 hestekræfter. Teknikken er blandt andet udviklet af Williams, som står bag bilernes batterier.

Annonce:

Den nye Alfa Romeo blev vist frem på Motorland Aragón af Romeo Ferraris Operations Manager Michela Cerruti og kører Jean-Karl Vernay.

– Vi er glade for at kunne lancere det her nye projekt, som bygger på et års hårdt arbejde. Det er et års tid siden vi valgte at springe ud i det her nye eventyr med elektrisk motorsport, og til at skrive nye sider i vores motorsportshistorie med blandt andet Alfa Romeo Giulietta TCR. Dette og meget mere understreger, at vi som firma er på vej frem og kan tage nye udfordringer op trods alle de udfordringer, som 2020 har stillet i vejen for os, siger Michela Cerruti i en pressemeddelelse.

WSC’s præsident, Marcello Lotti, tilføjer:

– Det er altid stort at se en ny racerbil blive præsenteret, men præsentationen af Giulia ETCR er noget helt særligt. Det forbinder et kendt navn og en lang succeshistorie i touringcars med vores innovative projekt, ETCR. Hidtil har vi kun set bilen som tegninger og illustrationer, men at stå her og se bilen i virkeligheden i en paddock gav mig kuldegysninger. Den er fantastisk smuk. Jeg kan ikke vente med at se den køre, og jeg er sikker på, at den er konkurrencedygtig fra start med Romeo Ferraris opbakning.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar