Efter en dramatisk start på weekenden har Eurointernational og dermed Mikkel Jensen igen fået en racerbil at køre i, og den tillid takkede østjyden for i kvalifikationen til morgendagens ELMS-løb på Paul Ricard.

I seriens hurtigste klasse blev det til syvendebedste tid for danske High Class Racing efter en kvalifikation, hvor banen gradvist blev hurtigere og hurtigere. Det betød også, at Anders Fjordbachs banerekord fra tidligere på ugen i LMP2 blev slået – og nordjyden kunne da selv trække feltets syvendehurtigste tid i land efter en kvalifikation, hvor High Class Racing lige manglede det sidste i at være helt med fremme. I stedet blev det pole til russiske G-Drive Racings #26 og Norman Nato, mens IDEC Sports #28 satte næstbedste tid. Tredjehurtigst var Alex Brundle, som satte en god flyvende omgang mod slutningen for United Autosports.

Annonce:

Anders Fjordbach og High Class Racing har hidtil vist godt pace i teamets nye Oreca 07. Det er første løb de kører med Orecaen efter de ellers har kørt Dallara i de sidste sæsoner. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Mikkel Jensen og Eurointernational er tilbage på gridden

Mikkel Jensen og Eurointernational fik en noget rodet start på weekenden, da ordensmagten fredag troppede op på foranledning af en tidligere kører på teamet og inddrog begge biler fra Eurointernational. Siden har det juridiske spil kørt i kulissen, men Mikkel Jensen var fra start sikker på, at teamet nok skulle komme ud at køre igen i weekenden. Og det kom de – med hjælp fra Ligier Automotive, som stillede en bil mere til rådighed.

Helt optimale forhold er det dog langt fra for Eurointernational, som med erstatningsbilen faktisk har fået den ældste Ligier JS P3 overhovedet – det er chassisnummer 01. Teamets oprindelige racer er stadig bag lås og slå, efter myndighederne med en kendelse i hånden beslaglagde teamets to biler til henholdsvis European Le Mans Series og Michelin Le Mans Cup.

Mikkel Jensen og Eurointernational er alligevel til start søndag. Der var ellers tvivl ovenpå myndighedernes beslaglæggelse af teamets biler fredag. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Den tillid takkede Mikkel Jensen imidlertid for i kvalifikationen, hvor Eurointernational-raceren konsekvent var med i den helt spidse ende af feltet. I alt kostede miseren to træningspas, og Mikkel Jensen skriver i en SMS til Boxengasse, at mekanikerne ikke har sovet overhovedet i løbet af natten – men bilen blev klar.

Tidligt i det ti minutter lange pas hev Jensen en særdeles hurtig omgang ud af den nye bil, og satte den bedste tid. Siden blev den toppet af konkurrenterne, men Mikkel Jensen og Eurointernational starter fra femte position, når det går løs i morgen. Samtidigt er Jensens tid den bedste, der blev sat af en Ligier i kvalifikationen.

Norma M30-chassiset viste sig ellers klart stærkest i LMP3, og det er således Oregon Racing Team, der har pole foran et andet Norma-team, nemlig Ultimate Norma #17.

Helt så stærk en start fik de forsvarende LMP3-mestre fra RLR MSport ikke. Christian Olsen tog 13. bedste tid af 14 biler i feltet, og der er dermed lagt op til hårdt arbejde for det engelske team med Olsen og Martin Vedel Mortensen på kørerlisten.

Tæt på debut-pole til Nielsen

I GTE var der kamp helt til sidste meter om pole position mellem Ferrari og Porsche. Ferrari – i skikkelse af Nicklas Nielsens Luzich Racing – viste hele vejen et solidt pace, som kun Dempsey-Proton Racings Matteo Cairoli kunne matche. Ferrarien blev kvalificeret af Luzich Racings platinkører, Alessandro Pier Guidi, som et stykke af vejen havde den hurtigste tid solidt plantet, men med to stærke sektorer mod kvalifikationens slutning blev det alligevel Cairoli og Dempsey-Proton, der tog pole.

Nicklas Nielsen åbner derimod sin karriere i ELMS fra P2.

Michelle Gatting og Kessel Racings #83 tog femtebedste tid i kvalifikationen. Dette billede er imidlertid fra træningen på Paul Ricard – kvalifikationen blev derimod kørt i høj sol. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Michelle Gatting og Kessel Racing endte med femtebedste tid efter en kvalifikation, hvor Gatting løbende fandt mere pace. Det var dog ikke helt nok til at matche Kessel Racings anden bil, som var 0.090 sekund hurtigere.

Dansker-pole i Le Mans Cup

Sideløbende med ELMS køres der også Michelin Le Mans Cup, som har et to timer langt løb lørdag eftermiddag fra 16.00 til 18.00. Her er reglerne sådan, at bronzekøreren på hver bil skal kvalificere bilen, og derfor må de respektivt hurtigere kolleger stå over. Det gjorde Mikkel Mac også, og fra pitmuren kunne han se sin holdkammerat Fabien Lavergne sætte Luzich Racings Ferrari #71 på pole position i GT3.

Også i LMP3 er der et solidt, dansk fremmøde. Her blev det til en tiendeplads på gridden for danske KEO Racing med Michael Markussen og svenske Joakim ‘Jocke’ Frid på holdkortet. Et resultat, der ifølge Michael Markussen kunne have været bedre, havde det ikke været for et stort spin med over 270 kilometer i timen. Turen af banen kostede teamets bedste mulighed for at sætte en god tid, men det danske team viste ellers, at de har farten til at være med fremme. Således lå KEO Racing faktisk nummer tre gennem det meste af sessionen.

Endelig landede Tom Stubbe Olsen 15. bedste tid i det 21 biler store felt for engelske RLR MSport. Her deler Tom Stubbe Olsen bil med sønnen Christian, som også repræsenterer RLR MSport i ELMS.

Du kan se firetimers løbet i ELMS søndag fra 12.30 på https://www.europeanlemansseries.com/en/, mens der lørdag fra 16.00 er Michelin Le Mans Cup her:
https://www.lemanscup.com/en/live. God fornøjelse!

Mikkel Jensens LMP3-bil beslaglagt på Paul Ricard

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar