Lando Norris lykkedes med at skære i McLaren-holdkammeraten Oscar Piastris mesterskabsføring, da Formel 1 gæstede Hungaroring i Ungarn.
Piastri gik ind til weekenden med et solidt forspring på 16 point, som Norris med en stærk triumf i Budapest nu har fået ned på ni point. Mesterskabsduellen er pivåben med ti løb tilbage af sæsonen.
Det var Norris’ femte sejr i år – og tredje i de seneste fire løb, men sejren kom ikke i hus uden kamp.
Fra tredje startposition fik briten en skidt start og faldt ned på femtepladsen, mens Piastri jagtede Charles Leclerc helt i front.
Monegaskeren kunne dog ikke stå distancen og konvertere sin pole position til Ferraris første sæsonsejr.
I stedet blev det igen en opvisning af McLaren.
Med en alternativ strategi med kun et pitstop lykkedes det Norris at snyde sin holdkammerat, der kørte en to-stopper.
Efter Piastris andet pitstop kom han ud mere end ti sekunder bag Norris – og også bag Leclerc – og derfra udviklede resten af løbet sig til en jagt.
Australieren formåede at passere Ferrari-stjernen og derefter lukke hullet til Norris, som han dog aldrig fandt vej forbi.
Piastri forsøgte ellers to gange. Anden gang måtte han på dramatisk vis blokere hjulene for ikke at ramle sammen med holdkammeraten, og så var McLaren-teamet straks på radioen med en påmindelse om, ‘hvordan vi kører ræs’.
Lando Norris tog målflaget først bare 0,698 sekunder foran Piastri, mens George Russell fik kørt sig til sæsonens sjette podieplads.
Leclerc blev nummer fire foran Fernando Alonso, der sikrede Aston Martin sæsonens bedste resultat.
Gabriel Bortoleto brillerede for Sauber med en sjetteplads foran Lance Stroll og Liam Lawson, mens Max Verstappen og Kimi Antonelli tog de sidste point.
– Jeg er død. Jeg er død. Det var hårdt. Jeg havde egentlig ikke planlagt et enkelt pitstop, men efter den første omgang var det den eneste mulighed for at komme tilbage. Jeg troede ikke, at det ville resultere i en sejr, men måske give en andenplads, lød det fra Lando Norris efter sejren.