Ferrari 296 GT3 er afløseren til 488 GT3 EVO, hvortil den netop er blevet præsenteret på Spa-Francorchamps forud for weekendens 24 timers løb. Ferrari 296 GT3 er tidligere blevet spottet teste på Ferraris egen baneanlæg, Fiorano i Maranello, dog i fuld camouflage. Nu er den endelig blevet præsenteret uden for øjnene af verdenspressen.
Den er delvist bygget op omkring gadeversionen 296 GTB, men gennem et samarbejde med Oreca, er den pumpet op til racerløb på verdensomspændende racerbaner. Den er så alsidig, at den henvender sig både til gentlemen drivers, men ligeså kan skrues sammen så den kan køre med om sejre i store klasser, såsom 24 hours of Spa.
En af måderne de har gjort dette på, er at det er blevet nemmere at ændre setup på bilen inden løb og op til løbsstart. Det vil skabe værdi både for de professionelle som kører med om sejrene i “Pro”-klasserne, men ligeledes de gentlemen kørere som vil nyde disse biler på lidt mere ‘afslappede’ vilkår.
Denne model skal markere Ferraris nye historie indenfor GT racerløb, da den markerer genopstandelsen af en V6 centermotor i en Ferrari til banebrug. Ud over dette har Ferrari 296 GT3 også 20% mere downforce end forgængeren den afløser.
Ferrari 296 GT3 vil have debut til Daytona 24 Hours i 2023.
Specifikationer
Motor
Type F163CE, 6 cyl. V 120°, 4 ventiler per cylinder, 2992 cm3
Omkring 600 Hk* v/7250 omdr.
Moment omkring 710 Nm* v/ 5500 omdr.
Gearkasse
Transversal sekventiel gearkasse, 6-trins
Magnesium gearkasse
Pneumatic pre-load adjustable differential
Chassis
Sporvidde: 1726 mm front / 1710 mm rear
Bredde: 2050 mm (uden spejle)
Akselafstand: 2660 mm
Vægt (ingen brændstof eller kører): 1250 kg
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.