SRO præsenterer planerne for 2023 og fremefter

Foto: SRO

Præcis som forventet, præsenterede Stephane Ratel en stor bunke løbskalendere på det årlige pressemøde, som denne gang blev afholdt på Spa-Francorchamps. Der kom dog flere overraskelser undervejs, som introducerede både en ny racerbil og serie samt større reglementsændringer.

Først og fremmest, handlede pressemødet om at fortælle, hvordan SRO arbejder på at sikre fremtidens klima. Det gør de blandt andet ved at samarbejde med TotalEnergies om udviklingen og forskning for et alternativt brændstof, præcis som Porsche også har meddelt de arbejder på.
SRO vil dog tage en beslutning sidst på året for, hvornår de vil introducere dette brændstof til deres løbsserier.

Til trods for det store og fortsættelige samarbejde med TotalEnergies, brydes den 15 år lange tradition med TotalEnergies som titelsponsor til ’24 Hours of SPA’ efter dette års løb. Fremover vil løbets titelsponsor være CrowdStrike, hvorfor løbet tituleres ’CrowdStrike 24 Hours of SPA’ fra 2023 og frem. Allerede i år har CrowdStrike været offensivt til stede både på og omkring banen, da de fungerer som ’presenting partner’, og dermed også sørger for IT sikkerheden under arrangementet.

McLaren Artura Trophy er en sprit ny serie som køres fra 2023 og frem. Foto: SRO

McLaren præsenterede planerne for en helt ny racerserie, baseret på en specialudviklet McLaren Artura, som udelukkende er skabt til formålet. Dermed vil McLaren Artura Trophy allerede fra næste år figurere som en supportserie til fem afdelinger af Fanatec GT World Challenge Europe. Med denne serie ønsker McLaren at eliminere spørgsmålet om det er maskineriet eller køreren som gør forskellen, da alle kørere for stillet identiske biler til rådighed. De fem afdelinger McLaren Artura Trophy deltager i er, Circuit Paul Richard, Misano, Spa-Francorchamps, Hockenheim og Circuit de Barcelona-Catalunya.

McLaren har store forventninger til at kørernes egenskaber bag et rat tydeliggøres. Foto: SRO

Reglementsændringerne handler om kategorisering af kørerne. Fremover er der nye kategoriseringskrav i SRO-regi, før man som kører, defineres som platiniumskører, guldkører, sølvkører eller bronzekører. Derudover ændres løbskategorierne fra 2023 og fremefter, hvor den nye guldklasse er den gamle sølvklasse og omvendt, den nye sølvklasse er den gamle guldklasse.


Den nye guldklasse kræver tre guldkørere. Den nye sølvklasse kræver én platinium -eller guldkører, en sølvkører og en bronzekører.

Husk, at du får alt om dansk og international motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: