BMW vælger Dallara som chassispartner til LMDh-prototype

P90435324_highRes_varano-de-melegari-i
Foto: BMW M GmbH

BMW er på vej tilbage i prototyperacing med den kommende LMDh-prototype, som BMW ruller ind i IMSA med fra 2023. Og en del af LMDh-formatet er som bekendt, at der skal vælges en producent af chassiset til bilen. Chassiserne laver producenterne nemlig ikke in-house, men de skal derimod komme udefra og fra en i forvejen defineret liste af mulige fabrikker – og her har BMW M Motorsport nu truffet sin beslutning: Det bliver italienske Dallara, der skal lave chassiset til den endnu unavngivne racer.

Aftalen er i dag, onsdag, blevet underskrevet hos Dallara, oplyser BMW i en pressemeddelelse. At fundamentet populært sagt er på plads for det tyske mærkes comeback til sportscars er selvsagt noget, der glæder BMW M GmbH’s CEO, Markus Flasch:

– Vi er glade for at kunne præsentere partneren til vores LMDh-projekt i form af Dallara. Med Dallara har vi en partner, der deler vores passion og professionalisme samt lige dele store ambitioner i og for motorsporten. Dallara er fuldt fokuserede på at skulle skrive en ny succeshistorie i racing med os fra 2023. Efter at have været i dialog med samtlige chassisleverandører blev det for os udslagsgivende at møde den store entusiasme hos Dallara. Kemien var der fra første færd, og vi ser det som et godt startskud til et stærkt samarbejde, forklarer Flasch.

Samtidigt har BMW også løftet sløret for, at den nye bil – eller i hvert fald første testbil – skal bygges hos Dallara i Italien og også får sine første testkilometer på Varano til næste år. Samtidigt er der i øvrigt også den krølle på historien, at Dallaras præsident, Giampaolo Dallara, selv har en forhistorie med BMW. I 1977 var han nemlig med som konsulent, da BMW designede den legendariske M1.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: