4 min. læsning

IMSA: Danskerbil på pole i LMP2 – Vesti med fremme i GTP

#60: Acura Meyer Shank Racing w/Curb Agajanian, Acura ARX-06, GTP: Tom Blomqvist, Colin Braun, Scott Dixon. Foto: IMSA / Jake Galstad
Udgivet
Foto
Del artikel

Der var ikke en eneste af de i alt otte danskere i aktion, da der fredag aften dansk tid blev kørt kvalifikation til årets IMSA-finale, 10-timersløbet Petit Le Mans på Road Atlanta.

Men flere af danskerne kan være rigtig godt tilfredse med kvalifikationens udfald, mens andre har en del arbejde, der skal gøres, når løbet flages grønt lørdag klokken 18.10 dansk tid.

Boxengasse giver dig overblikket herunder:

GTP – Vestis Cadillac i første række

Det blev Acura, der løb med overskrifterne og pole position, for ingen kunne røre Tom Blomqvist i de 15 minutters kvalifikation i GTP-klassen.

Briten i Acura #60 var med tiden 1.09,628 en pæn sjat hurtigere end nummer to – men det var heldigvis Frederik Vestis holdkammerat Jack Aitken, som sad bag rattet i Whelen Cadillac #31. Marginen mellem de to lød på 0,199 sekunder, da tiden løb ud.

Dermed starter Vesti i forreste række, når årets sidste af tre amerikanske langdistanceklassikere køres lørdag.

Acuras Nick Yelloly tog tredjepladsen på en fremragende dag for mærket, der jagter Porsche i mærkemesterskabet.

BMW manglede farten i tidtagningen. Foto: IMSA / Brandon Badraoui

Netop Porsche satte med Felipe Nasr kvalifikationens fjerdehurtigste tid foran Aston Martins Valkyrie, som virkelig er inde i en god, opadgående formkurve, og holdkammeraterne i Porsche #6 med Matt Campbell, der stadig sidder med kortene på hånden i titelkampen.

Kevin Magnussen og BMW har til gengæld hjemmearbejde at give sig til. For det tyske mærke skuffede i kvalifikationen, hvor Dries Vanthoor tidligere i år brillerede stort.

Belgieren var kun niende hurtigst foran søsterbilen med Sheldon van der Linde. De to BMW’er var dog over 0,7 sekunder fra pole-tiden.

LMP2 – Danskerbil i top

Malthe Jakobsen kører ikke denne weekend på Road Atlanta, men han er med for at støtte Crowdstrike-teamet. Den unge thybo – og resten af kollegaerne på pitmuren – fik sig en forskrækkelse, da George Kurtz med lidt over en tredjedel tilbage af LMP2-kvalifikationen kørte af banen og bragede i barrieren.

Mens Kurtz fik sat #04 i bakgear og efterfølgende trillet den tilbage til pitten med væsentlige skader på højre front, valgte stewards kortvarigt at rødflage kvallen. Samtidig fik Kurtz annulleret sine bedste tider.

I den modsatte ende af både tabellen og glædesbarometeret kunne Mikkel Jensen se sin holdkammerat Steven Thomas tage pole position for TDS Racing med tiden 1.13,157.

Steven Thomas var hurtigst i TDS Racing #11, som han deler med Mikkel Jensen og Hunter McElrea. Foto: IMSA / Brandon Badraoui

Det var markant hurtigere  (0,240 sekunder) end Jeremy Clarke hos Inter Europol Competition, mens P.J. Hyett, der fører LMP2-mesterskabet, var tredjehurtigst.

Næstbedste danskerbil blev Tobi Lütke i David Heinemeier Hanssons Era Motorsport #18. De starter syver i klassen lige foran Luis Pérez-Companc, der kvalificerede AF Corse #88, hvor Nicklas Nielsen er med. Både Lütke og Pérez-Companc var over 1,2 sekunder langsommere end Steven Thomas.

Den fjerde og sidste danskerbil, PR1/Mathiasen Motorsports #52 med dansk-amerikanske Benjamin Pedersen, var 10’er i kvalifikationen takket være Naveen Rao, mens George Kurtz altså ingen gældende tid fik sat i den bil, hvor Malthe Jakobsen denne weekend sidder over.

GTD Pro – BMW hurtigst

Mesterskabstoeren Albert Costa var egentlig hurtigst i GTD Pro-feltet, men spanieren fik streget sin hurtigste omgang for at forårsagde et rødt flag i træningen.

Det betød i stedet, at Daniel Harper og Paul Miller Racings BMW #48 starter fra pole lørdag med tiden 1.18,523.

Laurin Heinrich var femtehurtigst i ‘Rexy’-Porschen. Foto: IMSA / Brandon Badraoui

Med danske briller bød kvalifikationen i GTD Pro på en godkendt femteplads for AO Racings ‘Rexy’ Porsche #77, der til lejligheden er i Halloween-kostume. For første gang i IMSA-sæsonen er Michael Christensen med ombord, og fra pitten kunne han følge Laurin Heinrich sætte kvalifikationens femtehurtigste tid – 0,274 sekunder fra pole i klassen.

Dermed starter danskeren og ‘Rexy’ lige bag Costa, mens Lexus og Corvette tog anden- og tredjepladsen bag Harper.

GTD – Ferrari på pole

I GTD, som traditionen tro var første klasse på banen, var Patrick Gallagher i Turner Motorsports BMW #96 den første til at bryde 1.20,000-barrieren, men den 33-årige sølvkørers tid holdt ikke længe i toppen af tabellen.

Kort efter fandt både Lorenzo Patrese (søn af den tidligere Formel 1-kører Riccardo Patrese) og Valentin Hasse-Clot det sjove selskab, og her blev de resten af sessionen. Patrese, som kører Ferrari for Cetilar Racing, tog pole position med tiden 1.18,316.

Brendan Iribe kvalificerede som altid Inception Racings Ferrari #70. Foto: IMSA / Jake Galstad

En anden Ferrari, Riccardo Agostini for Triarsi Competizione, var hurtig nok til andenpladsen, 0,289 sekunder bag sin landsmand, mens franske Hasse-Clot satte van der Steurs Aston Martin #19 ind på tredjepladsen, 0,374 sekunder fra pole.

GTD’s eneste danskerbil er Inception Racings gule Ferrari #70 med Frederik Schandorff, der som altid kunne se kvalifikationen fra pitten. Igen var det nemlig Brendan Iribe, som havde fået til opgave at kvalificere bilen, og som en af få bronzekørere med dén opgave, måtte han nøjes med 15. pladsen ud af det 19 biler store felt. Iribe var 1,540 sekunder fra pole.

Løbet kan ses på Viaplay i Danmark.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode