Mikkel Jensen tager titlen i IMSA’s LMP2 – Porsche vinker farvel til GTLM med 1-2-sejr

#52: PR1 Mathiasen Motorsports ORECA LMP2 07, LMP2: Ben Keating, Mikkel Jensen, Scott Huffaker, Bishop France Trophy
Foto: IMSA

En 37 sekunders tidsstraf kostede løbssejren i LMP2-klassen for Mikkel Jensen og PR1/Mathiasen Motorsports, der i løbets anden time var involveret i et mindre uheld og satte en omgang til i pitten, da der skulle monteres en ny forende på bilen. Et solidt stykke arbejde af både Mikkel Jensen, Ben Keating og Scott Huffaker betød imidlertid, at trioen kørte sig tilbage til spidsen af feltet. På sidste omgang kæmpede Mikkel Jensen mod Tower Motorsport-bilen om sejren, men et lille sammenstød mellem de to biler blev af dommerne vurderet til at være danskeren skyld – og dermed var tidsstraffen og andenpladsen en realitet.

LMP2 Team Champions. LMP2 Driver Champions. Endurance Cup Champions. Endurance Team Champions – så er der lidt til Mikkel Jensens visitkort!

Den mistede sejr ændrede dog ikke på at PR1/Mathiasen Motorsports og Mikkel Jensen kunne kåres som mestre i LMP2-klassen efter at have været en dominerende faktor gennem hele sæsonen.

For Malthe Jakobsen og Performance Tech Motorsports endte debuten i IMSA desværre bag pitmuren før det ternede flag faldt. Teamet var ellers helt i spidsen gennem træninger og kvalifikation, men en teknisk defekt endte med at sætte en stopper for indsatsen med tre en halv time igen, hvor teamet ellers var godt på vej mod et podie i LMP3. Udstødningen på bilen knækkede, og det slog flere ting i stykker under motorcoveret. Performance Tech Motorsports fik bilen tilbage på banen, men siden vendte nye problemer med bilens elektriske system tilbage og satte en endelig stopper for det.

Malthe Jakobsen og Performance Tech Motorsports tog tomhændede fra Petit Le Mans på trods af en god start. Foto: Blake Blakely

Porsche siger farvel til GTLM med dobbeltsejr

I GTLM ville Porsche og Weathertech Racing sige farvel til GTLM med manér – og med to biler mod normalt én. Og det viste sig at være en god beslutning, for Porsche-teamet endte med at tage en 1-2-sejr i det noget kaotiske løb i GT-kategorierne.


Undervejs måtte Corvette Racing først trække #3 med Jordan Taylor og Antonio Garcia ud af løbet, efter Taylor havde braget ind i Michele Berettas Lamborghini Huracan i forbindelse med en genstart. Det medførte en længere safetycarperiode, og ligeledes måtte Corvette også strege deres anden bil, #4, da Nick Tandy i de afgørende minutter af løbet havde et sammenstød med den senere generelle vinder, Harry Tincknell fra Mazda. Mazdaen kørte videre til det ternede flag, mens Corvetten ikke kom tilbage.

Frederik Schandorff gav Inception Racing en drømmestart på Petit Le Mans, da han i løbets fem første minutter kørte teamets McLaren 720S GT3 fra niendepladsen til en fjerdeplads. Ben Barnicoat og Brendan Iribe fortsatte de gode takter, men efter at have været involveret i det omfattende sammenstød, hvor også Corvette #3 udgik, måtte teamet kaste håndklædet i ringen.

#97: WeatherTech Racing Porsche 911 RSR – 19, GTLM: Kevin Estre, Michael Christensen, Frederic Makowiecki

Chip Ganassi Racing måtte undvære en sygemeldt Kevin Magnussen i det, som skulle have været hans sidste løb for teamet. Earl Bamber blev indhentet som reservekører og hjalp teamet til en femteplads efter i flere omgange at have haft tekniske udfordringer. Først med løsthængede bodywork efter et sammenstød med JDC-Miller Motorsports, og siden med en løs bremseskive. Den samlede sejr gik til Mazda Motorsports, hvor Oliver Jarvis, Harry Tincknell og Jonathan Bomarito tog den sidste DPi-sejr i IMSA.

Petit Le Mans markerede afslutningen på både DPi- og GTLM-bilerne, som i den kommende sæson bliver afløst af henholdsvis LMDh- og GT3-biler. Ændringerne er lavet for at gøre det muligt at deltage i både IMSA, FIA WEC og andre løbsserier med samme bil, og det har allerede på nuværende tidspunkt resulteret i flere tilkendegivelser om deltagelse fra bilproducenter. Senest bekræftede Corvette, at de i 2022 både deltager i IMSA og FIA WEC.

 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: