Sæsonens første store 24-timersklassiker endte sidste weekend som et 24 Hours of Daytona ofte gør – med at det først til allersidst afgøres. Aston Martin og Heart of Racing var langt hen ad vejen en magtfaktor og profiterede på en god start. Et mindre elektrisk problem kostede tid søndag morgen, men en række gode, strategiske valg gjorde hele forskellen for det amerikanske team, som Marco Sørensen sammen med Roman de Angelis, Ian James og Darren Turner førte til sejren i GTD.
Kvartetten endte sågar med at ende foran vinderne i GT Daytona Pro:
– Det her var virkelig et vildt løb. Til sidst skete der meget det, man venter på Daytona, nemlig at løbet afbrydes af en Full Course Yellow igen og igen, og at feltet hele tiden samles op. Man kunne nemt mærke at Heart of Racing kender det amerikanske game rigtig godt, for vi kørte et fejlfrit løb og fik samtidigt bragt os i en god position ved at ramme rigtigt på strategien, forklarer den nyslåede Daytona-vinder, Marco Sørensen.

– Vores strategi var flere gange med til at holde os fri af problemer i genstarterne, så stor cadeau til teamet. At vi samtidigt havde en virkelig hurtig bil hjælper selvfølgelig også – men sikke en fight. Det har godt nok været nogle vilde 7-8 måneder siden jeg vandt Le Mans med TF Sport sidste år. Først det, så et VM i GTE Am og nu Daytona. Kæmpestort, fortæller Marco Sørensen til Boxengasse.
– Vi kører jo alle for at vinde et ur
Podiet i GTD endte som bekendt med en dansk kører på hver plads, for Nicki Thiim førte sammen med Andy Lally, John Potter og Spencer Pumpelly Magnus Racing til andenpladsen, mens Frederik Schandorff med Inception Racings Brendan Iribe, Ollie Millroy og Marvin Kirchhöfer tog tredjepladsen.
Østjyden havde givet håbet på mere, men slår samtidigt fast, at det engelske McLaren-team er glade for sæsonpremieren og frem for alt har taget masser af gode point til den mesterskabskamp, som Schandorff og resten af Inception Racing håber at gøre sig gældende i.

– En tredjeplads er jo ikke rigtigt en sejr, for vi kører jo alle for at vinde uret. Men vi må omvendt være realistiske og sige, at vi er supertilfredse med årets Daytona. Alene at køre sig på skamlen er en stor præstation og noget, der kræver en stor holdindsats, siger han og tilføjer:
– Vi havde lidt problemer med teknikken undervejs, for efter fire timer begyndte bilen at bruge olie, og vi var faktisk bange for, om det ville holde hjem. Set i dét lys er det helt bestemt mere end godkendt at gennemføre og lande en tredjeplads. Samtidigt er den god i vores ambitioner i mesterskabet, for vi kører fuld sæson i USA i år. Derfor er det afgørende at åbne med en god pointhøst. Så nu hvor det ikke blev et ur til os i denne omgang, så er jeg glad for, at det gik til en anden dansker. Stort tillykke til Marco – jeg håber, jeg kan gøre ham kunsten efter i 2024!, afrunder Frederik Schandorff.