NTT IndyCar Series’ sæsonkalender for 2024 er lige på trapperne, og Boxengasse har i de seneste uger og måneder talt med kilder, der har kendskab til nogle af planerne.
Den komplette kalender kan vi endnu ikke løfte sløret for, men siges kan det, at den forventes at ramme internettet i udgangen af september. Dog kan vi i denne artikel løfte sløret for, hvad der forventes at blive en del af IndyCars kalenderplaner i den kommende sæson.
Én af de største ændringer, som vi allerede er bekendt med, er, at Nashvilles bybaneløb får sæsonfinalen, og det fejres i øvrigt med et nyt banelayout.
Denne artikel er skrevet i samarbejde med amerikanske og spanske IndyCar-journalister, skribenter og korrespondenter.
Ovalbaneudskiftning og natløb
Scott Dixon er med sin sejr på World Wide Technology Raceway den seneste IndyCar-vinder på ovalbanen ved Madison, Illinois, og den status får han muligvis lov at beholde i lang tid.
Ifølge flere kilder, som Boxengasse har talt med, udskiftes WWTR, som banen kaldes i forkortelse, med Milwaukee Mile i Wisconsin.
Snakken om den nye ovalbanemulighed begyndte allerede i juni måned under løbsweekenden på Road America, hvor rygterne om endnu et løb i delstaten hurtigt blev intensiveret.
I løbet af juli og august meddelte flere anerkendte IndyCar-journalister fra amerikanske medier, at der var »positiv dialog« mellem løbsledelsen og de mulige aktører i Milwaukee.
Der er blot fire timers kørsel mellem Indianapolis Motor Speedway, hvor IndyCar har sit officielle hjem og hovedkontor, og Milwaukee, hvilket er ultrakort i amerikanerafstand.
Banen er i øvrigt også flittigt brugt af amerikanske truck- og speedway-serier, der beskriver banen som en »speedway oval«. Om det betyder et tredje løb med speedway-opsætning på bilerne i 2024 er usikkert, men det er ikke umuligt.
Hermed et lille retroklip fra 2001 af en omgang på de 1,6 kilometers asfalt.
Ifølge flere amerikanske medier har dialogen mellem IndyCar’s løbsledelse og aktørerne i Milwaukee også diskuteret muligheden for et natteløb på banen.
Sker det, skal man som europæisk IndyCar-fan nok ikke forvente at der bliver taget samme tidsforskelshensyn som med Las Vegas’, Nevada Formel 1-grandprix i november måned i år.
Faldet det grønne flag efter solnedgang (amerikansk tid) vil det med meget stor sandsynlighed blive et natteløb fra søndag til mandag dansk tid.
Ét løb på Indianapolis Motor Speedway
Som netop nævnt er Indianapolis Motor Speedway hjemmebanen for NTT IndyCar Series, der umuligt vil kunne gennemføre en sæson uden at besøge banen.
Det er én af de mest legendariske racerbaner på planeten Jorden, der hvert år danner rammer om »verdensmesterskabet« i ovalbaneræs: Indianapolis 500.
Det lader dog til en nedgradering fra to til ét løb i den kommende sæson, hvor road course-løbet under »The Month of May«-kampagnen består, mens det klassiske besøg i august ryger ud af kalenderen.
Vi ved, som det blev beskrevet i artiklens indledning, at bybaneløbet i Nashville får sæsonafslutningen d. 13.-15. september 2024.
Laguna Seca rykkes til midtsommeren
Vi slutter i den mindre afdeling, hvor der blot er tale om en omrokering på kalenderen. Med Nashville som arvtager for den kommende sæsonfinale, skal der findes en ny og bedre plads i kalenderen til Laguna Seca.
Ifølge Boxengasses kilder og flere amerikanske medier, får den californiske asfalt en plads på kalenderen i juni eller juli måned.
Diverse amerikanske medier og tv-magasiner har i de forgange dage haft Penske Entertaiment-bossen Roger Penske ved mikrofonerne, og her har det lydt, at »kalenderen forbliver på 16 eller 17 løb« og at »den (serien, red.) måske kommer til at køre på Milwakuee Mile«.
Hvordan følger du NTT IndyCar Series?
Hvis din interesse også fanger motorsport generelt, så kan du følge Boxengasse på Facebook her, samt blive medlem af vores Facebook-gruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses IndyCar- og Christian Lundgaard-fangruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses Christian Rasmussen-fangruppe her.
Boxengasse er også på Twitter, og du finder os lige her.