NTT IndyCar Series har skabt gode resultater med to ekstra træningssessioner til både Texas’ INDY 375 (der i år hed XPEL 375) og St. Louis’ Bommarito Automotive Group 500 i 2022, og i det kommende år gør serien kunsten efter på netop de to ovalbaner.
De to ekstra træningssessioner, der på IndyCar-sprog hedder ”rubbering-in sessions”, skal give kørerne ekstra tid til at få varme i dækkene og få maskinerne i gang før både kvalifikation og løb. Objektivt set er det en positiv udvikling rent teknisk, der vil kunne forbedre kørernes præstationer på flere områder.
– Vi gør det igen på begge baner – dog bliver sessionerne ikke obligatoriske, men alle bliver berettigede til at deltage. Vi splitter feltet op i to grupper, så de får 15 minutter hver. Det hjalp meget (i 2022, red.), og vi tror det vil gøre det endnu bedre i 2023, siger IndyCar-præsident Jay Frye.
2023-kalenderen rummer fem ovalbaneløb hvoraf ét af dem, Indianapolis 500, er et speedwayløb og vil derfor ikke være programmeret med det ekstra kvarters træning. De to andre ovalbaneløb på Iowa Speedway fik ikke tildelt de to ekstra træninger, men om muligheden opstår i 2023 er endnu usikkert.
Boxengasse forsøger at finde svaret.
Hvordan følger du NTT IndyCar Series?
Bliv medlem af Boxengasses IndyCar- og Christian Lundgaard-fangruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses Benjamin Pedersen-fangruppe her.
Hvis din interesse også fanger motorsport generelt, så kan du føle Boxengasse på Facebook her, samt blive medlem af vores Facebook-gruppe her.
Boxengasse er også på Twitter, og du finder os lige her.