IndyCar testede i midtugen sine nye hybridmotorer, der – hvis alt går vel – går i luften i den kommende sæson. Motorerne fik i midtugen banetid på Indianapolis Motor Speedway, hvor flere kørere hvervede sig erfaringer med maskineriet over tre dage.
Onsdag åbnede med rookietest
De tre rookies – i hvert fald dem, der indtil nu er annonceret – testede onsdag formiddag amerikansk tid på Indianapolis Motor Speedways ovalbanelayout. Testen var en rookietest, og havde til formål at sikre, at de tre »nye« kørere kan begå sig sikkert på en ovalbane.
Det er nemlig ikke fordi en tilfældig herre med pengepungen i orden kan kommende vadende ind fra højre på en amerikansk ovalbane, da disse vilde banetyper kræver en helt særlig teknik at meste, før man (nogenlunde) sikkert kan slå sig løs og lade speedometeret nå til tops.
Derfor skulle Tom Blomqvist (R) fra Meyer Shank Racing samt Chip Ganassi Racings Marcus Armstrong (R) og Linurs Lundqvist (R) ud på de fire kilometers asfalt over et par timer, for at blive godkendt – hvilket de også blev, da de officielle resultater kom i hus.
Alle aktører bestod testen uden problemer, og selvom de nu officielt har licens til ovalbaneløb, så venter der endnu et nyt rookieprogram til april og maj, hvor optakten til 2024’s Indianapolis 500 står for døren.
NASCAR-talent tog stafetten torsdag
På testdagenes torsdag rummede feltet blot én mand. Han har dog også nok historie i sig selv. Den 31-årige NASCAR-kører, Kyle Larson, der til daglig kører for Hendrick Motorsport, bliver i den kommende sæson one-off deltager på det legendariske Indianapolis 500, hvor han debuterer for Arrow McLaren.
Derfor var buddet af pressefolk fra NASCAR naturligvis også talrigt, ligesom den IndyCar-presse der ikke var taget til Petit Le Mans, også var stort tilstede.
217.816 m/ph, altså 350.540 km/t, blev Kyle Larsons bedste gennemsnitshastighed, målt over i alt 72 omgange på banen. Til en meget urimelig sammenligning lød Scott Dixons pole position på Indianapolis 500 i år på 234.217 m/ph – 276.935 kilometer km/t, hvilket også er den hurtigste omgang og pole position i hele historien.
Læg mærke til, at der her er tale om gennemsnitshastighed og altså ikke om omgangstid eller topfart. Derfor er det heller ikke unormalt, at kørerne rammer omkring 400 km/t på langsiderne under de tre kvalifikationsdage. Tallene er i øvrigt fra lokalmediet i Indianapolis, Indiana, IndyStar.
IndyCar-profiler gjorde arbejdet færdigt i nye motorer
Hverken omgangstider eller andet data ligger tilgængeligt fra fredagens IndyCar-test på ovallayoutet, hvor de nye hybridmotorer kom i aktion. Derfor må vi gå med de citater, som vi kunne få skrabet os sammen til.
»Vi har testede dem (hybridmotorerne, red.) på Sebring International Raceway, vi har testet dem på ovalbaner og nu er vi her (på IMS, red.), hvor det også fungerer godt,« lød det fra Matt Niles, der er senioringeniør hos Honda Performance Development, HPD.
»Vi går nu tilbage til alle data, og starter med at se på, om vi kan lave nogle beslutninger om, hvordan vi gør på vej mod St. Petersburg,« afrunder Matt Niles. Hvad det sidste nærmere betød, fik vi ikke uddybet i denne omgang.
Men frygt ej, for hvis der noget som en lang, kold og kedelig off-season kan tiltrække, som er det de store og lange nyheder med de vigtigste detaljer.
Det var i øvrigt Chip Ganassi Racings Álex Palou, Team Penskes Will Power, Andretti Globals Colton Herta og Marcus Ericsson samt Arrow McLarens Alexander Rossi og David Malukas der testede fredag.
Hvordan følger du amerikansk motorsport?
Hvis din interesse også fanger motorsport generelt, så kan du følge Boxengasse på Facebook her, samt blive medlem af vores Facebook-gruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses IndyCar- og Christian Lundgaard-fangruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses Christian Rasmussen-fangruppe her.
Boxengasse er også på Twitter, og du finder os lige her.