Kasper H. går ydmygt til værks efter debutsejr i Le Mans Cup

#55 Honda NSX GT3 / GMB MOTORSPORT / Kasper H. Jensen / Kristian Poulson
Foto: Jakob Ebrey & Boxengasse

Kasper H. Jensen og Kristian Poulsen tog debutsejr i Michelin Le Mans Cup på Circuit Paul Ricard i weekenden. Den dobbelte TCR-mester var som forventet glad for sejren, men ydmyg omkring de kommende løb i serien. Boxengasse tog en snak med den nyslåede GT3-vinder.

Allerede forud for sæsonstarten tegnede det godt for det danske Honda-team. De tre NSX GT3 Evo-biler er stærke på topfarten, og på en bane som Circuit Paul Ricard er dét en stor fordel. Det lykkedes da også duoen at sikre næstbedste startplacering bag teamkammeraterne Jens Reno Møller og Gustav Birch.

I løbet blev der vendt rundt på stillingen, så det i stedet var Poulsen og Jensen der stod øverst på podiet efter en time og 50 minutter, hvor stabilitet og tempo var nøgleordet:

— Kristian fik en rigtig god start, og så tror jeg at vi var kloge og klarede os godt igennem trafikken. Jeg fik at vide i radioen at der var en fornuftig afstand og at min pace var god, og at jeg ikke behøvede køre hurtigere, for der er ingen grund til at slide ekstra på bilen, siger Kasper H. Jensen, som erkender at der er markante forskelle på TCR i Danmark og GT3 på de store baner:

— Det der med at køre +200 ind i svinget nede for enden af langsiden, dét skal man lige vænne sig til … det er meget fedt og en hel anden måde at køre race på. Der er mange ting som jeg lige skal lære, og det er helt fint. Jeg skal lære en ny bane hver gang, så over året tror jeg ikke at jeg bliver den hurtigste. Det bliver bedre næste år!


I modsætning til hjemme i Danmark er Kasper H. Jensen ikke solokører med fuldt fokus på sig selv. For nogle kørere kan det være en udfordring at skulle gå på kompromis med opsætning og strategi, men det er ikke tilfældet her. Tværtimod:

 

— Jeg klager bestemt ikke over min teamkammerat; Kristian gør det virkelig godt. Det passer mig fint at have en medkører, for jeg ser egentlig mig selv som en holdspiller. Det er et lidt andet mindset at dele bilen, men grundlæggende handler det jo om at køre stærkt og samtidig passe på bilen – det er også hvad jeg er vant til fra TCR, så på den måde er det ikke noget nyt, siger han med henvisning til de seneste sæsoner i TCR Denmark, hvor stabil kørsel har været et vigtigt element i jagten på mesterskabet.

Om to uger går sæsonen i gang på Padborg Park, og selvom der stadigvæk står Honda på bilen er der visse forskelle mellem de forhjulstrukne TCR-biler og GT3-biler med nogle flere kræfter og baghjulstræk:

— Jeg kan godt mærke, at det hele pludselig gik lidt langsomt i forhold til GT3’eren og bremsen var også ret anderledes. Det tager lige 5-10 omgange at omstille sig, men ellers synes jeg at det var fint. Jeg tror helt sikkert at jeg kan tage nogle ting med fra løbene i Le Mans Cup, for det sætter lidt perspektiv på de danske baner.

Næste løb i Michelin Le Mans Cup køres på Imola den 14. maj.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: