Tre løbs forberedelse til et 24-timersløb på det, mange betegner som den vildeste racerbane på planeten. Det kan lyde af lidt, og det bliver især til lidt, hvis det ene løb regner væk og bliver aflyst – men sådan har realiteterne været for BMW’s Mikkel Jensen, som i den kommende weekend får sin debut i Nürburgring 24h. Østjyden er trods den ikke helt optimale træningstid klar til løbet og ser frem til weekendens kæmpeopgave.

Debuten kommer som et led i den fire biler store fabrikssatsning, som BMW Motorsport i år stiller an med. Med to biler hos ROWE Racing, hvor Mikkel Jensen er i den ene, samt en enkelt bil fra Schnitzer Motorsport og en fra Walkenhorst Motorsport er jagten for alvor sat ind – BMW skal tilbage på toppen af skamlen i Nürburg, hvor de ikke har været siden en M3 GT2 fra Schnitzer i 2010 blev kørt til sejr af Jörg Müller, Uwe Alzen, Augusto Farfus og Pedro Lamy.

Annonce:

– For BMW er Nürburgring 24h et kæmpestort løb. Det er kæmpestort i Tyskland i det hele taget, og når man som BMW ikke har vundet det siden 2010, så er det efterhånden ved at være tid. N24 er højdepunktet på sæsonen for os, for her i Tyskland er det meget større end Le Mans, forklarer Mikkel Jensen og tilføjer:

– Derfor er det lidt morsomt, for mange spørger mig, hvornår jeg skal ud at køre Le Mans i stedet for det her – men hvis en tysker spørger, så går det altid på, hvornår jeg skal køre Nürburgring 24h. Den store hjemlige interesse har haft stor indflydelse for BMW, og faktisk er det også en af baggrundene for, at BMW har trukket sig ud af FIA WEC – det er til dels sket fordi de ikke sælger nok på det – mens det er vildt effektivt i Tyskland.

BMW fik i det hele taget et super kvalifikationsløb i maj, hvor det tyske mærke ryddede alle tre pladser på podiet. Men Mikkel Jensen fastslår, at BMW ikke holder igen eller gemmer på noget.

Ingen perfekte omgange

Med knap 26 kilometer asfalt og et gigantisk felt med 160 vidt forskellige biler er udfordringen derfor også klar. Banen er aldrig helt den samme.

– Banen er svær. Vejret skifter enormt meget, og der er så mange forskellige biler med, så du aner aldrig, om der ligger noget på banen – eller hvor godt grebet er. Normalt lærer man en bane med en omgangstid på et halvandet til to minutter at kende på fem omgange, men her er en omgang otte minutter, der er 170 sving, og når der går så lang tid, så kan du aldrig ane, hvor godt grebet vil være. Den perfekte omgang eksisterer simpelthen ikke her.

Omvendt er Mikkel Jensen om nogen vant til stejle indlæringskurver. Østjyden har på rekordtid slået sit navn fast i BMW’s GT-division, og kan se tilbage på det første bekendtskab med banen:

– Da jeg kom ind i BMW i 2017 fik jeg to løb i VLN i den daværende 235i Cup-racer for at få point til at kunne stille op, men jeg har ikke kørt her fra dengang og til nu, så det er et pænt spring at tage op til en M6 GT3 fabriksracer, forklarer han og fortsætter:

– Teamet sagde det ville være fint, og at jeg kunne få tre løb til forberedelse – men så regnede det første væk, og jeg var sådan set bagud der. I maj var der så Qualirennen, og det gav mig en god fornemmelse af bilen, så jeg føler mig klar til opgaven – helt bestemt. Jeg fik to timer i bilen der, og det var på mange måder lige det, der skulle til.

Connor de Phillippi, Tom Blomqvist og Mikkel Jensen får til N24 også østrigske Philipp Eng med på holdet.

GT-racing er sjovere

Nürburgring 24h bliver samtidigt et nyt højdepunkt i Mikkel Jensens hidtil travleste sæson – og en anledning til at kigge tilbage på springet fra formelbiler til GT-racing. Det er nemlig kun to år siden samarbejdet med BMW begyndte, og han måtte vælge at parkere sin Formel-drøm. Det var svært, men blev et spring, den 24-årige kører ikke har fortrudt.

– Jeg havde en stor drøm om at køre Formel 1, så jeg havde virkelig formelbiler på hjernen og kunne ikke se meget andet. Men jeg endte med at tage valget om at køre GT-racing, hvilket man måske kan se som et tilbagefald, men det har omvendt også været en fed verden at komme ind i. Jeg tror personligt, at GT-kørere har et federe liv på mange måder. Det er meget bedre racing, og der er mindre pres på i kulissen – det er i hvert fald to ting, jeg personligt godt kan lide, forklarer Mikkel Jensen og uddyber:

– Det er altid megatæt ræs. Man kan sige meget om Balance of Performance, men det er altid super sjovt at køre i et felt, hvor bilerne er godt balanceret, og man virkelig skal kæmpe. Jeg er i det hele taget ekstremt glad for at have fået den her chance hos BMW, afrunder Mikkel Jensen.

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar