Set med danske briller er der igen masser af gode grunde til at tage til “Die Grüne Hölle”, når der denne weekend flages op til det 47. ADAC TOTAL Nürburgring 24h. For med fem danskere til start i fire forskellige klasser er Dannebrog repræsenteret ganske bredt i det 160 biler store felt. Men samtidigt er årets udgave lidt atypisk, for normalt køres Nürburgring 24h i maj – og ikke ugen efter Le Mans.

Sådan er det imidlertid i år. Flytningen er dog kun kortvarig, for arrangørerne offentliggjorde tilbage i 2017 en seksårsplan, og dermed alle datoer for løbet frem til 2023. Derfor ved vi allerede, at 2020-løbet køres i maj, mens det efterfølgende bliver i juni igen.

Annonce:

Det er efterhånden en del år siden en dansker sejrede i den tyske langdistanceklassiker. Faktisk skal vi tilbage til 2013, hvor det lykkedes for Nicki Thiim og Black Falcon at tage titlen. I øvrigt i selskab med Mercedes-legenden Bernd Schneider samt Jeroen Bleekemolen og nu afdøde Sean Edwards.

Thiim er imidlertid ikke med i år, så det er op til to andre danskere at kæmpe med om guldet i den hurtigste klasse, SP9.

I SP9, der er klassen for GT3-racere, finder vi to danskere med særdeles fornuftige chancer for at blande sig på podiet. Michael Christensen kommer til Nürburgring med et dugfriskt VM for kørere i FIA World Endurance Championship i bagagen og stiller tilmed op for de forsvarende vindere – de lokale Porsche-eksperter, Manthey Racing.

24 Stunden Nürburgring 2019, Qualifikationsrennen, Nürburgring-Nordschleife – Foto: Gruppe C Photography; #911 Porsche 911 GT3 R, Manthey Racing: Michael Christensen, Kevin Estre, Earl Bamber, Laurens Vanthoor

I fjor sejrede Mantheys #912 med Patrick Pilet, Frédéric Makowiecki, Richard Lietz og Nick Tandy, og den kvartet fortsætter uændret i år. I søsterbilen, #911, bliver det således Christensen og den ditto nykårede verdensmester, Kevin Estre, samt Earl Bamber og Laurens Vanthoor, der skal forsøge sig med den mildest talt stjernebesatte bil.

Manthey, der foruden at være alle tiders mest vindende team i N24, stiller også til start med en tredje bil, der også har kørere direkte fra Le Mans på holdkortet. Den bærer #12 og køres blandt andet af italienske Matteo Cairoli samt det norske Porsche-talent Dennis Olsen.

24 Stunden Nürburgring 2019, Qualifikationsrennen, Nürburgring-Nordschleife – Foto: Gruppe C Photography; #098 BMW M6 GT3, Rowe Racing: Connor de Philippi, Tom Blomqvist, Jensen Mikkel

Den anden dansker i SP9 er BMW-fabrikskører Mikkel Jensen. Jensen får i weekenden debut i Nürburgring 24h, og umiddelbart tegner det ganske lovende for BMW’s indsatser i SP9-klassen, for ved sidste måneds kvalifikationsløb var BMW klart dominerende i klassen og endte da også med at tage hele podiet. Mens Walkenhorst Motorsport tog sejren, så endte Jensens ROWE Racing som nummer to og tre – med danskeren på podiets nederste trin.

Også Mikkel Jensen kommer til start med et særdeles stærkt lineup i ROWE Racings #98, som han deler med Philipp Eng, Conor de Philippi og ikke mindst Tom Blomqvist.

Andre danskerbiler

Feltets øvrige danskere er i duel i klasserne V5, SP10 og SP8T. I SP10 er der lagt op til tæt racing hele weekenden, for det er klassen for GT4-racere. Her er feltets enlige danske repræsentant Nicolaj Møller Madsen, der stiller op for Prosport Performance GmbH i en Aston Martin Vantage GT4 med startnummeret 76.

Nürburgring-veteranen Niels Borum og Sorg Rennsport er også til start i teamets BMW 335i i SP8T. Den bil har startnummer 54, mens Henrik Bollerslev er til start i en Porsche Cayman 981 i V5-klassen for KRS Krumbach Racing Service. De kører med #145. Her vil den opmærksomme læser i øvrigt bemærke, at Henrik Bollerslev skulle have haft Rasmus Helmich med i bilen. Helmich står på startlisten, men bureaukratisk bøvl har forhindret hans deltagelse. I stedet stiller KRS Krumbach Racing med tre kørere i lineuppet, når jagten på podiet går ind.

Henrik Bollerslev kører sit andet Nürburgring 24h. Sidste år endte debuten med en fjerdeplads, så i år er målet sat – Porsche-teamet vil på podiet. Foto: Niklas Majgaard

Sidste år endte Bollerslev og teamet nemlig lige udenfor podiet i hvad, der i øvrigt var den viborgensiske bilsælgers debut ved N24:

– Det er anden gang, jeg er med her. Vi kører i V5, som bedst kan beskrives som en Gruppe N-klasse. Altså skal alt andet end undervogn og bremser være originalt, og i V5 er det med sugemotorer op til tre liter. Sidste år blev vi nummer fire, så vi håber at kunne tage et skridt op i år.

Det hele går løs lørdag fra klokken 15.00, men inden da er der fri træning og kvalifikation torsdag og fredag.

Den frie træning køres torsdag 13.20-15.00, mens der er Q1 fra 20.30 til 23.30. Her går de bedste videre til en top 30-shootout, som køres fredag aften fra klokken 19.00. Denne shootout har Mikkel Jensen og ROWE Racing i øvrigt allerede en plads i – deres tredjeplads i kvalifikationsløbet i maj sætter dem blandt de fem biler, der allerede er med i shootouten.

Det hele livestreames både på engelsk og tysk – du finder det hele her:
https://www.youtube.com/channel/UCKgMzHVA7nsDsDEKKMc9bKA

BMW dominerer optakten til Nürburgring 24H

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar