Det begynder at se rigtig godt ud for Nicki Thiim og Marco Sørensen, som sent søndag dansk tid tog deres anden klassesejr i FIA WEC i træk. Det bringer den danske Aston Martin-duo i spids med 26 point eller mere end man ville få for en sejr i et sekstimersløb. Her er der 25 point på højkant.

Sejren kom i hus efter et underholdende løb i begge GT-klasser, og Aston Martin sejrede desuden også i GTE Am med kundeteamet TF Sport. En god finale på det, der ellers har været en svær uge for det hæderkronede mærke, som måtte aflyse sit ellers lovende engagement i Hypercar, der er ét af to bud på en afløser til LMP1. Sejren i GTE Am vender vi tilbage til.

Annonce:

Aston Martin var teamet at slå i GTE hele weekenden. Aston Martin Racing og TF Sport vandt GTE Pro og GTE Am respektivt.

Thiim og Sørensen sejrede i Pro og var i det hele taget bilen man skulle overgå weekenden igennem. De satte pole position og fortsatte det høje pace løbet igennem. Ligeledes så det et pænt stykke af vejen gennem sekstimersløbet ud til, at Aston Martin kunne kandidere til en dobbeltsejr i GTE Pro, da også #97 var rigtig godt med – men mod slutningen kunne Alex Lynn og Maxime Martin ikke holde fast i toppen.

Det kunne til gengæld Michael Christensen og Porsche, som fik revanche efter at være blevet rykket ned i stillingen før COTA på en afgørelse fra løbet i Singapore. Michael Christensens holdkammerat Kevin Estré var ellers ikke for godt tilpas under løbet, men det dansk/franske makkerpar fra Porsche kæmpede sig igennem og kunne køre ind som nummer to – 4,2 sekunder efter Astons #95.

#95 startede på pole og var toneangivende løbet igennem. Det er anden sejr i streg for Thiim og Sørensen, som efterhånden har en pæn VM-føring.

James Calado og Alessandro Pier Guidi endte som nummer tre, hvilket lige nøjagtigt lader AF Corses #51 holde fast i andenpladsen i tabellen med 83 point mod Christensen/Estré med 82.

For Corvette Racing blev comebacket til WEC mere en test end en konkurrence. Den nye C8.R med Jan Magnussen og Mike Rockenfeller kæmpede for at finde farten weekenden igennem, men lige lidt hjalp det. Som Jan Magnussen udlagde det efter løbet i en pressemeddelelse, så blev amerikanerne klogere på den nye bil – men der er en del overarbejdstimer på programmet frem mod Sebring næste måned, hvor Jan Magnussen igen er at finde hos Corvette til 1000 Miles of Sebring:

– Det var ret tydeligt, at vi var langt efter konkurrenterne i det her løb, men til gengæld har vi lært en masse nyt om den nye Corvette. Vi manglede helt klart power, men der er også mange andre områder, hvor vi kan forbedre bilen. I et løb som dette har du en chance for at lave ændringer og afprøve forskellige setups undervejs. Vores opgave var at observere, hvad de andre teams gør, hvordan de andre biler opfører sig, hvor de er stærke, og hvor vi selv bliver nødt til at være stærkere.

Corvette Racing fik ny, værdifuld viden om den nye C8.R, men der venter et par ugers hårdt arbejde, hvis hjemmebaneheltene skal være med helt fremme på Sebring i Florida næste måned.

Nicklas Nielsen i VM-føring

I GTE Am kunne Nicklas Nielsen og AF Corses #83 Ferrari med det rette resultat bringe sig i front i VM-stillingen – og det var også det, der endte med at ske.

Fighten gik helt til det sidste i GTE Am, hvor TF Sports Aston Martin med Charlie Eastwood ved rattet til sidst trak det lange strå i en kamp mod fabrikkens bil med Ross Gunn. I forhold til Nielsens håb om at føre i VM betød den interne Aston Martin-duel dog mindre, for kampen om tredjepladsen kom til at stå mod Project 1 Porsche #57. Søsterbilen, Project 1 Porsche #56 og Nicklas Nielsens #83 Ferrari to var helt lige i stillingen inden weekenden, men Porsche #56 havde en rædderlig weekend og smed mange omgange på et problem med gearkassen. De måtte tage til takke med et halvt point, mens Nielsen og AF Corse endte som nummer fire.

Samlet betyder det, at Nicklas Nielsen, Emmanuel Collard og Francois Perrodo fører VM med 85 point foran TF Sports 83 og Aston Martin Racings 78,5.

Samlet blev det til en ny sejr for Rebellions enlige bil, mens det i LMP2 blev til sejr for United Autosports. Danske High Class Racing endte som syver og måtte indkassere et nedslående resultat efter det danske team ellers kom rigtig fint fra start og kæmpede med helt i spidsen af klassen i de første timer af løbet.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar