OPDATERET – Heinemeier-Hansson ude af FIA WEC-sæsonen

David Heinemeier Hansson trak sig tidligere på ugen fra FIA WEC. Dermed er Nicklas Nielsen eneste dansker i LMGTE Am.
Foto: Project 1

David Heinemeier-Hansson kommer tilsyneladende ikke til start i flere FIA WEC-løb i denne sæson. Onsdag fortalte hans team i WEC-serien, det tyske Porsche-team Project 1, at danskeren bliver afløst af sidste års Michelin Le Mans Cup-vinder, Laurents Hörr. Teamchef Axel Funke udtaler i en pressemeddelelse, at “det var en lang beslutningsproces med alle vigtige ledere i teamet, såvel som Egidio (Perfetti, Heinemeiser-Hanssons teamkammerat, red.). I den sidste ende var spørgsmålet hvordan vi kan forbedre vores performance og køre sæsonen til ende uden at ændre i kørerbesætningen”.

Dermed ser det ud til at den danske IT-iværksætter med store racertalenter nu står uden et sæde, netop som sidste halvdel af WEC-sæsonen står til at gå i gang. Om et andet sæde er i spil til Le Mans, vides ikke – men Heinemeier-Hansson er i den absolutte top, når der kigges efter hurtige bronzekørere, så han skal næppe lede længe efter et godt tilbud.

Der er heller ikke andet end rosende ord til danskeren fra hans nu tidligere teamchef:

– Vi takker David for hans arbejde med teamet. Samarbejdet har været konstruktivt, og hele teamet ønsker David alt det bedste i hans fremtid i motorsporten såvel som i hans privatliv. Han vil altid være en del af Project 1-familien, siger Marcel Jürgens-Wichmann.

***Opdateret onsdag aften***


David Heinemeier-Hansson er ikke kendt for at tie stille, når han har noget på hjerte. På sin Twitter-profil har han linket til “den fulde historie” som fortalt på Sportscar365.com.

Det er nemlig ikke et spørgsmål om Heinemeier-Hanssons performance eller mødestabilitet, som har ledt til beslutningen. Tværtimod er det fordi GTE-AM-klassen hvor Porschen med nummer 56 stiller op, er den eneste som reelt set lever op til klassens ånd, ifølge hovedpersonen:

– Jeg har besluttet at trække mig fra #56-bilen efter det blev tydeligt at en bil med to bronzekørere og én professionel, som intentionen altid har været med GTE-AM, ikke er en konkurrencedygtig løsning længere. Egidio og jeg var den eneste kørerbesætning af den slags i et 11 biler stort felt, og det stank, fortæller han til sine følgere.

– Det gav ingen mening at fortsætte når der var tre fabrikskørere med sølvranking. Halvdelen af feltet lod deres sølvkørere køre kvalifikationen og hele feltet, minus os, brugte professionelle/karrierekørere som sølvkørere. Hvorfor spilde vores tid og penge på at konkurrere i et grundlæggende unfair felt?

Kritikken går også ud over en anden dansker, nemlig Nicklas Nielsen, der som nyansat Ferrari-fabrikskører er blevet placeret i GTE-AM-klassen for at hjælpe AF Corse på mesterskabskurs. Selvom han i år er blevet opgraderet til guldstatus af FIA er det hans 2019-ranking som er gældende i FIA WEC 2019/20-sæsonen, da rankings bliver fastlagt inden sæsonstart.

– Det er dybt skuffende at WEC tillod klassen at være med uden at revidere regelsættet. Jeg har kørt i mange klasser gennem tiden. Der var altid én eller anden sølvkører, som ikke rigtigt var en gentleman-kører, men at have ti biler fyldt med falske sølvkørere er nyt, lyder det fra en tydeligt frustreret racerkører.

-Jeg blev træt af igen og igen at brokke mig over det samme bras på Twitter. Så det her er den eneste rigtige løsning. Stop det, tag dine penge og din tid et andet sted hen.

Abstinenser får DHH ikke foreløbigt. Han kører for Starworks Motorsport i IMSA’s langdistanceløb i denne sæson. Her får han i øvrigt en codriver, som har erfaring med danske racerkørere – canadiske John Farano delte en Ligier LMP3-racer med Morten Dons i European Le Mans Series tilbage i 2017.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: