Her er Aston Martins Hypercar: Marco Sørensen lander et sæde i #009

2024 FIA World Endurance Championship
Le Mans Test
Le Mans, France
7th - 9th June 2024

Photo: Michele Scudiero / Drew Gibson Photography
Udgivet
Foto
Del artikel

Vi har ventet længe, men nu er den her endelig. Aston Martin har præsenteret mærkets Hypercar, Aston Martin Valkyrie, der skal kæmpe for briternes første generelsejr på Le Mans siden 1959.

Aston Martin har samtidig præsenteret den samlede kørerbesætning, og der er dansk islæt i bil #009, for her er Marco Sørensen at finde. Han bliver dermed den sjette dansker i FIA WECs Hypercar-klasse.

Marco Sørensen skal køre hele WEC-sæsonen sammen med spanske Alex Riberas. Til 24-timersløbet på Le Mans til sommer får de selskab af canadiske Roman De Angelis.

Danskeren delte for nylig bil med både Riberas og De Angelis i Aston Martins GT3-racer i Rolex 24 at Daytona.

– At få muligheden for at fortsætte min rejse med Aston Martin i Hypercar-klassen er en drøm, der går i opfyldelse. Jeg har oplevet nogle af mine største øjeblikke i karrieren med dette mærke, og jeg ser frem til at kæmpe for sejre i både WEC og Le Mans, siger Marco Sørensen.

– Det bliver en spændende udfordring, og jeg er klar til at give alt for at opnå succes.

Aston Martin Heart of Racings teamchef, Ian James, siger om Marco Sørensen:

– Han er en af de mest erfarne og succesfulde kørere, der nogensinde har kørt for Aston Martin, og han har ventet længe på sin chance i topklassen.

Foto: Aston Martin

– Efter at have arbejdet med ham, set hans evner og hvor cool han er under pres, synes jeg, at han passer perfekt til dette program, fortsætter Ian James i pressemeddelelsen.

Marco Sørensen er allerede tredobbelt verdensmester med Aston Martin efter sine to GTE Pro-titler med Nicki Thiim og ene GTE Am-titel med Ben Keating.

I FIA WEC får den tidligere annoncerede Harry Tincknell selskab af den 23-årige brite Tom Gamble i Aston Martin Valkyrie #007. Ross Gunn fuldfører en ren britisk trio til Le Mans.

Det bliver samtidig Ross Gunn og Roman De Angelis, der skal køre bil #23 i IMSAs GTP-klasse.

Valkyrien debuterer i WECs sæsonåbner i Qatar 28. februar, inden den gør sin entré i USA på Sebring 15. marts.

Mens Marco Sørensen bliver en del af briternes Hypercar-lineup, får vi ingen Dane Train-reunion, da Nicki Thiim ikke bliver en del af projektet.

Aston Martins hidtil eneste generelsejr på Le Mans stod Carroll Shelby og Roy Salvadori for, da de kørte en Aston Martin DBR1/300 til sejr i 1959 foran holdkammeraterne Maurice Trintignant og Paul Frère.

Foto: Aston Martin

– Dette er et stolt øjeblik for Aston Martin. At vende tilbage til kampen om den samlede ære i 24-timersløbet i Le Mans er helt centralt for vores værdier og markerer en vigtig milepæl i vores motorsportsarv.

– Som den eneste Hypercar, der er født på vejen, og som udfordrer toppen af sportsvognsracing i både WEC og IMSA, er Valkyrie indbegrebet af vores vedvarende sportslige etos, som har defineret mærket i mere end et århundrede, siger Adrian Hallmark, administrerende direktør for Aston Martin Lagonda.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode