High Class Racing skal forberede Toyota-fabrikskører til Le Mans

Kenta Yamashita kommer fra Toyota Gazoo Racing, og slår sine folder i den japanske Super GT, når han ikke er med High Class Racing.
Foto: Toyota Gazoo Racing

Kørerbesætningen på High Class Racing’s Oreca LMP2-bil til den kommende FIA WEC-sæson er fastlagt. Det bekræfter teamchef Peter Utoft onsdag formiddag, hvor teamet har præsenteret deres sidste kører, den japanske Toyota-juniorkører, Kenta Yamashita, som tredje mand på bilen ved siden af førstekører Anders Fjordbach og den sydafrikanske (meget erfarne) gentleman-kører Mark Patterson.

Den 24-årige japaner har hidtil vist flaget i Super GT-klassen – altså den rigtige af slagsen – hvor han har vundet løb i både GT300 og GT500-klasserne. Og nu går turen mod WEC, hvor han skal forsøge at gøre sig fortjent til en plads på fabriksteamet i de kommende år.

Dansk motorsportshistorie

Placeringen af det japanske talent i den danske Le Mans-bil skriver ny dansk motorsportshistorie, for det er første gang at en bilfabrik betaler et dansk team for at udvikle deres racerkører. Og teamchef Peter Utoft er stolt:

– Det er et gigantisk skulderklap til teamet, og det er stort at vi allerede i vores første WEC-sæson har kunnet lave sådan en aftale, forklarer teamchefen, som i grove træk indgik aftalen under dette års Le Mans:


– Vi havde nogle snakke under Le Mans-ugen, og kort sagt endte vi med at sidde hos Toyota og give hinanden hånden på at der var en aftale. Derefter har det så taget lidt tid at få forhandlet kontrakten på plads, men pladsen har været Kentas siden Le Mans.

Sådan ser den ud, High Class Racing’s LMP2-racer til FIA WEC-serien. Illustration: High Class Racing

Men hvordan er det lykkedes et dansk hold – i deres første år i WEC-serien – at indgå så interessant en aftale? Peter Utoft har et forsigtigt bud:

– Jeg ved det faktisk ikke helt præcist … men jeg tror det er fordi vi har været ret gode til at leve op til folks forventninger. Anders er dygtig til at coache sine medkørere, og i det hele taget forsøger vi bare at gøre det så godt som muligt. Det har måske været nok til at vi fik chancen.

Allerede i næste uge får High Class Racing en forsmag på hvad det nye talent er i stand til – og Anders Fjordbach får en hurtig kører at måle sig med – når WEC Prologen køres på Circuit de Barcelona tirsdag og onsdag i næste uge.

Massevis af logistik forude

Det bliver en spændende sæson for High Class Racing, som i slutningen af august indleder sæsonen på Silverstone i England. Og dét endda med et dobbeltløb – der køres nemlig både WEC og ELMS i én og samme weekend.

– Der bliver lidt travlt, men det klarer vi fint. Efter Silverstone pakker vi bilen og udstyr og sender med fly til Japan. Derefter videre til Kina, og måske kan vi nøjes med at sejle det videre til Bahrain, forklarer Utoft om den omfattende logistik som kræves for at deltage i WEC.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: