Malthe Jakobsen lander Peugeot-fabrikskontrakt og kører FIA WEC i 2025

Foto: DPPI

Den 20-årige Peugeot-reservekører bliver til nytår forfremmet til fuldbyrdet fabrikskører hos det franske WEC-team. 

Efter bare en halv sæson som reservekører har Stellantis Motorsport og Team Peugeot TotalEnergies tilbudt Malthe Jakobsen et sæde i én af de to Peugeot 9X8 Hypercar-biler i 2025. Thyboen har haft et travlt halvår med utallige sessioner i simulatoren og på hemmelige testdage med den franske Hypercar, inklusiv rollout-test af bilerne forud for årets 24 timers Le Mans.

Forfremmelsen er en forløsning af den ambition, som Malthe Jakobsen har arbejdet i retning af i mange år:

“Jeg er vildt glad for at have fået muligheden for at blive en fast del af besætningen på Team Peugeot TotalEnergies’ store satsning. Vi har benzin i blodet i min familie, og min fars historier fra hans karriere har været medvirkende til, at jeg altid har drømt om at blive professionel racerkører og kæmpe med i FIA World Endurance Championship”, fortæller Malthe Jakobsen i en pressemeddelelse, hvor også direktøren for Peugeot, Linda Jackson udtaler sig om deres nye fabrikskører:

JAKOBSEN Malthe (dnk), Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9X8, portrait during the Bahrain FIA World Endurance Championship Rookie Test 2023, on November 5, 2023 on the Bahrain International Circuit, in Sakhir, Bahrain – Photo Joao Filipe / DPPI

“Vi er meget glade for at byde Malthe velkommen til Team Peugeot TotalEnergies’ kører-lineup. Han er en talentfuld ung racerkører, som jeg har fulgt siden starten på hans karriere. Vi kender hans potentiale, og derfor tog vi ham ind som juniorkører. Jeg glæder mig til at se ham udvikle sig endnu mere sammen med Peugeot”, siger hun.


Malthe Jakobsen, som i 2019 vandt Danmarksmesterskabet i Formel 4 (nu Nordic 4) har i de seneste år været i en imponerende stime, hvor han i 2022 satte rekord med seks pole positions ud af seks mulige i LMP3-kategorien i European Le Mans Series, hvor han også endte med at vinde mesterskabet med COOL Racing og medkørerne Mo Smith og Michael Benham. I fjor debuterede han så i LMP2-klassen og er blandt de, som har kørt allerflest omgange i en LMP2-bil det seneste år, hvilket også kastede et mesterskab i Asian Le Mans Series af sig i vinter.

For den unge dansker er det endnu et stort skridt op ad stigen, når han 28. februar 2025 får sin løbsdebut ved sæsonstarten i FIA WEC på Lusail International Circuit i Qatar. Han selv er dog afklaret med opgaven og glæder sig til at tage hul på næste kapitel i sin karriere:

JAKOBSEN Malthe (dnk), New Peugeot Reserve Driver, portrait 93 JENSEN Mikkel (dnk), MULLER Nico (swi), VERGNE Jean-Eric (fra), Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #93, 94 DUVAL Loïc (fra), DI RESTA Paul (gbr), VANDOORNE Stoffel, Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #94, during the 2024 6 Hours of Imola, 2nd round of the 2024 FIA World Endurance Championship, from April 18 to 21, 2024 on the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola, Italy – Photo Joao Filipe / DPPI

“Jeg føler mig godt tilpas i bilen og har allerede et fint samarbejde med både ingeniører og de andre kørere, så det føles meget som en naturlig udvikling. Det bliver helt sikkert et specielt øjeblik, når jeg kører mit første løbsstint i bilen næste år, for det er noget, som jeg, min familie og bagland har kæmpet for siden jeg kørte gokart. Jeg er vildt stolt af at være blevet udvalgt af et bilmærke med så imponerende historie i motorsport, og jeg er 110 procent klar til at indtage min nye plads”, siger Malthe Jakobsen.

Jakobsen afløser efter alt at dømme schweizeren Nico Müller, hvis afgang fra Peugeot Sport netop blev meldt ud til formiddag. Det rygtes, at Müller skifter til Porsche Motorsport og et sæde i både FIA WEC og Formula E.

Indtil 2025-sæsonen starter har Malthe Jakobsen dog stadig både jobbet som reservekører hos Team Peugeot TotalEnergies og sæsonen i European Le Mans Series, der skal færdiggøres med COOL Racing. Det næste løb her køres den 25. august på Spa-Francorchamps.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: