Det var en noget undrende Michael Christensen, der lørdag efter kvalifikationen til WEC-løbet på Fuji Speedway kunne konstatere, at de ellers lovende takter i træningerne pludselig var vendt til, at særligt Porsche #92 manglede det sidste på stopuret.
Men vejret er altid en faktor på den japanske bane, og det viste Michael Christensen og Kevin Estre med al tydelighed i søndagens løb, hvor de fra en startposition som nummer 10 endte med at vinde klassen.

I regnvejret ledte Aston Martin kortvarigt an, men endte med at blive de store tabere i vejrlotteriet.

Den ‘danske’ Aston Martin #95 startede fra pole position, men fik hurtigt kamp til stregen af BMW. De første timers afgørende moment blev imidlertid en længere safetycarperiode, som blev forårsaget, da Gustavo Menezes kørte af banen i sin Rebellion LMP1-racer. Uheldet forlængede nemlig en allerede eksisterende safetycarperiode, og her faldt Aston Martins to GTE Pro-biler tilbage, fordi de kørte med en anden strategi end resten af feltet. Omvendt vandt Porsche stort på safetycarperioden, som gav dem tid til at satse på slicks som de første – og til at vinde på det, forklarer Michael Christensen.

Annonce:

– Det første stop var meget vigtigt. Det er altid op at bakke at starte så langt tilbage som nummer 10, men med Kevins mega gode start fik vi hurtigt hentet lidt. Det afgørende blev dog, at den her safetycar blev længere ude end ventet, forklarer han. Samtidigt var Porsche de første til at satse på slicks:

– Vi prøvede først på det, der hedder ‘drying wets’, mens 91’eren gik på slicks. Det viste sig at være bedst med slicks, så vi kørte ind en gang mere, og fik i gåseøjne et gratis skift til slicks under afbrydelsen.

Sekstimersløbene har været svære’

At årets vindere af Le Mans kan notere sæsonens anden sejr er noget, der giver optimisme, og det var selvsagt også en glad Kevin Estre, der kom ind fra podieceremonien:
– Bortset fra Le Mans har WEC-løbene i normal længde været lidt svære at få hul på. Vi havde en virkelig skidt kvalifikation, så det er noget af en rutsjebanetur at stå som vinder nu. Det hele skete, fordi vi valgte helt rigtigt med vores strategi, forklarer han.

Nummer to blev BMW #82 med Antonio Felix da Costa og Tom Blomqvist, mens Fords #67 med Andy Priaulx og Harry Tincknell blev nummer tre. Marco Sørensen og Nicki Thiims Aston Martin #95 blev den bedst placerede Aston på en syvendeplads i klassen.

Toyota #7 endte med at tage den samlede sejr.

Den generelle sejr gik til Toyota #7 med Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez foran Toyota #8 med Fernando Alonso, Sebastien Buemi og Kazuki Nakajima.

Sejren i Japan betyder desuden også, at Michael Christensen og Kevin Estre nu fører VM i GTE Pro.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar