I fjor fik Mikkel Jensen med en andenplads en superdebut på Sebring – men podiets øverste trin slap væk ved den lejlighed. Men i den forgange weekend gik den ikke længere – Mikkel Jensen og PR1 Mathiasen Motorsports fik vendt en grum overraskelse i warmuppen lørdag morgen til stor lettelse og jubel lørdag aften på Sebring International Raceway.
Dermed har Jensen to af de tre store i USA i hus, for sidste år vandt han i LMP2 Petit Le Mans, og mangler derfor kun nu Daytona på hitlisten. Og det er netop præstationer, som den østjyden leverede sammen med PR1 Mathiasen Motorsports i den forgange weekend, som kan gøre hele forskellen. Også selvom Jensen allerede har sat sin signatur på en aftale med Peugeot Sport i FIA WEC til 2022.
– Sebring er uden tvivl et fedt løb at få på CV’et, og det her var en vigtig præstation i forhold til mine muligheder for at kunne fortsætte med DPi på en eller anden måde i 2022. En fuld sæson bliver nok svær at passe ind, men jeg vil rigtig gerne køre et par af de amerikanske løb i en DPi – eventuelt som tredjekører. Uanset hvad der sker, så er det altid godt at få vist farten og potentialet, og i USA tager det om muligt endnu længere tid at bryde igennem end i Europa: Specielt, hvis du ikke er amerikaner og derfor ikke kommer med en masse kontakter, forklarer den nykårede Sebring-vinder.

Og håbet om en generel sejr i én af de amerikanske klassikere lever i bedste velgående, forklarer han.
– Nu har jeg Petit Le Mans og Sebring, og jeg mangler kun Daytona. Det næste trin kunne være at vinde generelt, hvilket jeg virkelig gerne vil. Men for nu kan man sige hvad man vil om klasserne – det er lige så svært at vinde i LMP2 som i DPi, og at vinde Sebring er absolut noget at være stolt over.

En grum overraskelse i warmuppen
Løbet på Sebring kunne imidlertid lige så godt have endt alt, alt for tidligt for det amerikanske team. I warmuppen scrubbede holdet dæk til løbet, altså sender man en kører ud på banen med spritnye dæk og kører to omgange for lige at slide dem til. Det var her – kort inden løbsstarten, Mikkel Jensen og co. fandt ud af, at alt ikke var hundrede procent i orden. Det kostede teamet deres plads på gridden og en ufrivillig drive-through i løbet – men som bekendt lykkedes det at rette op på det tabte.
– Vi ved ikke helt, hvornår det med ophænget skete, men Ben Keating sagde allerede efter kvalifikationen, at den begyndte at køre mærkeligt. Men der var sket noget, som man ikke fysisk kunne se eller finde med en cornerweight. Og vi havde skiftet alt siden Daytona eftersom vi ved, at Sebring er så hårdt ved materiellet. I warmuppen var jeg gennem to sæt kolde dæk i kvalifikationen, og det var altså ikke helt som det skulle være, forklarer Mikkel Jensen og fortsætter.
– Da de så fik trukket i hjulet, kunne de godt mærke, at der var et problem. Det var et kvarter inden vi skulle være ude på banen. Vi kunne se, at vi ikke havde en chance for at nå det, så vi tog det roligt og fik skiftet bærearmen, så vi vidste, at alt var i orden. Det er bedre end at skynde sig helt vildt for at nå en startposition, som ikke betyder alverden alligevel. Og man kan også sige, at vi virkelig havde været på spanden, hvis vi ikke havde fundet det. At lave det tog 20-30 minutter, og havde vi ikke fået det lavet, så var vi aldrig kommet i nærheden af noget som helst.

Franske opgaver på vej
Nu venter der Mikkel Jensen en lang pause fra den amerikanske serie, for LMP2 er ikke en del af startgridden næste gang i IMSA, når der køres på Mid-Ohio. Her er det kun DPi, LMP3 og GT Daytona, der er til start. Med andre ord sætter Mikkel Jensen nu gang i sine forberedelser frem mod 2022 og debuten i Hypercars med Peugeot i FIA WEC.
– Der er lang tid til næste gang, og jeg har ikke noget inden da. Om et par uger går vi i gang hos Peugeot, hvor jeg skal til Frankrig for at teste deres mockup af cockpittet til den nye bil, så jeg kan give mine input til siddestillingen og så videre. Peugeot har allerede testet Paul di Resta og Loic Duval, som fysisk er størst af os – så jeg skal lige give mit besyv med nu. Der er ingen grund til at lave en bil, der har plads til mere end de største kørere på teamet, så de var først forbi, forklarer Mikkel Jensen.
Næste trin er dernæst at blive klogere på de systemer, som kommer til at udgøre rygraden i den nye Peugeot:
– Det næste bliver simulatoren. James Rossiter har allerede arbejdet en del med den, og nu er det snart vores tur til at give feedback på det – og så skal vi til at lære det nye hybridsystem at kende, afrunder han.
