6 min. læsning

Interview: – Sebring er et af de sværeste løb, man kan køre

Christina Nielsen og Katherine Legge er igen en samlet duo i IMSA - denne gang med Porsche. Foto: Team Hardpoint EBM
Udgivet
Foto
Del artikel

I den kommende weekend kører Christina Nielsen ud på Sebring International Raceway til det, der bliver hendes syvende 12 Hours of Sebring. Det er en deltagelse i det legendariske løb, som i starten af 2021 ikke rigtigt lå i kortene – men en aftale er blevet til flere, og et svært 2020 ser ud til at blive revancheret af Christina Nielsen, som har udsigt til at køre hele tre forskellige serier på to kontinenter i år: IMSA Weathertech Sportscar Championship og GT4 America med Porsche, mens det også bliver GT4 med tyske WS Racing, som kører et rent kvindeligt team med en Audi R8 GT4 i Nürburgring Langstrecken Serie.

Sæsonpremieren i IMSA var således også en engangsforestilling i første omgang, men siden er det lykkedes Team Hardpoint EBM at stable en fuld indsats med to biler på benene. Dermed er danskeren også klar til en ny, fuld sæson i den førende amerikanske sportsvognsserie, hvor hun i 2016 og 2017 vandt GT Daytona-mesterskabet.

– Der har været arbejdet rigtig længe på, at det her med IMSA kom på plads. Vi skulle have styr på mange løse ender før det lykkedes, men det er jo en del af gamet, kan man sige. Racing handler rigtig meget om at få de rette folk og partnere ombord på et team, forklarer Christina Nielsen til Boxengasse og uddyber:

– 2021 er bestemt blevet en vildere kalender end det, jeg selv havde regnet med – og det bliver et travlt år. 2020 var super ærgerligt, for vi havde et godt program, men det blev ikke muligt at køre det videre. Det, vi står med i IMSA nu, er noget vi har arbejdet på siden i sommers. Det siger meget om, at det også er svære tider for motorsport og de brancher, der bakker op om sporten – jeg glæder mig i hvert fald meget til vi engang er tilbage ved normalen, konstaterer hun.

Team Hardpoint EBM havde et svært Daytona, hvor uheld og lidt teknik kostede vigtig tid. Teamet endte som nummer 10 i GTD. I øvrigt er Christina Nielsen for anden gang i en Porsche i IMSA – tilbage i 2014 debuterede hun også i en 911. Foto: IMSA/Jake Galstad

Og meget apropos – for godt på vej mod flyet til Florida og Sebring er rejserestriktioner og coronatests blevet en ny del af hverdagen, når man pendler mellem Europa og USA for at køre løb. Netværket er så kompliceret, at IMSA har hentet juridisk hjælp for at få alle kørere og hold sikkert frem, forklarer Christina Nielsen.

– Det er rimeligt kompliceret med alle de her tests. Man sidder altid og bliver en smule nervøs, for tests og regler varierer fra land til land, og der er meget at være skarp på. IMSA har for eksempel deres egen advokat på plads for at hjælpe os med at få papirerne i orden, så vi kan rejse til løbene. Men for os er racing et arbejde og sporten har jo altid været sådan, at man helst vil køre snarere end at misse chancerne for at køre et godt løb.

Team Hardpoint EBM Porsche blev klar i sidste øjeblik op til Daytona. Dengang var budskabet, at det kunne risikere at blive det eneste løb, men siden har teamet fået to indsatser klar til hele sæsonen. Kvartetten deles på de to biler, så holdejerne Rob Ferriol og Earl Bamber sidder i den ene, mens Katherine Legge og Christina Nielsen deler den anden. Foto: IMSA

– Du bliver glemt, hvis du sidder og venter på telefonen

Trods et 2020 næsten uden køretid, så lykkedes det Christina Nielsen at komme tilbage på sporet. I øvrigt i tæt samarbejde med Katherine Legge, som hun i år deler bil med gennem hele sæsonen i IMSA.

– Det er svært at sidde udenfor, for man er vel altid bange for at blive glemt. Det er der, man må kæmpe sig tilbage til banen. Ét er i hvert fald sikkert, og det er, at du bliver glemt, hvis du sidder og venter på telefonen. Du skal ringe selv, konstaterer hun og fortsætter:

– Jeg er virkelig glad for at kunne fortsætte det samarbejde, jeg startede med Katherine i 2019. Vi har arbejdet sammen siden dengang, og står også sammen om det her program med Richard Mille, som skal fremme mangfoldigheden i racing. Der har været tomt for kvindelige kørere i IMSA siden vi mistede vores spot i 2020, men nu er vi tilbage og skal ud at konkurrere på lige fod med mændene, forklarer hun.

På Sebring har den dansk/britiske duo fået en tredjekører med i form af brasilianske Bia Figueiredo alias Ana “Bia” Beatriz Caselato Gomes de Figueiredo. Bia Figueiredo har foruden fire sæsoner i Indycar også kørt blandt andet 12 Hours of Sebring sammen med netop Christina Nielsen og Katherine Legge i 2019. Dengang var det for Meyer Shank Racing i en Acura NSX, men trods skiftet fra Acura til Porsche, så er det største spring banen og de 12 timers udfordringer.

– Sebring er et af de sværeste løb, man kan køre. Den er ujævn, der er bump over det hele og så videre. Sebring er en vildt hurtig bane, og det er et sted, hvor du hele tiden kører med en pistol for panden – kører du ikke hurtigt nok, så falder du lynhurtigt tilbage. Og der er ikke ret mange steder, hvor man lige kan slappe af og samle sig på en omgang – det er virkelig en intens bane at køre løb på. Og selvom det er Florida og godt vejr, så har jeg faktisk kørt en del Sebring i regnvejr. Det regnede i ’17 og ’19 – og når det regner, så er den bare ekstra krævende fysisk og mentalt, forklarer hun.

Christina Nielsen har en enkelt Sebring-sejr på sit CV. Den kom i 2016 med Ferrari-teamet Scuderia Corsa, hvor hun vandt i GTD med Alessandro Balzan og Jeff Segal. I år er hun tilbage hos Porsche. Foto: Richard Dole/IMSA

En ny start

Den kommende weekend på Sebring bliver samtidigt en ny start for Team Hardpoint EBM. Dobbelt så mange biler betyder også, at teamet er vokset ganske betrageligt siden Daytona, og derfor er det også svært for Christina Nielsen at spille ud med en forventning til løbet. Snarere et håb:

– Jeg hader generelt det at forvente noget. Man kan håbe – og jeg håber på et podium, men vores primære fokus er først at få teamet på plads. Med to biler har vi et noget større hold bag os end sidst, så vi har rigtig mange ting, der skal gå op i en højere enhed inden på lørdag. Men vores mål er uden tvivl at kunne kæmpe med om podiet til sidst, afrunder Christina Nielsen.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Se også resten af vores optakt til Sebring:

Interview: Kevin Magnussen og skiftet til sportscars: – Det var sindssygt skægt!

Guide: Følg Kevin Magnussen, Mikkel Jensen og Christina Nielsen i 12 Hours of Sebring 2021 – Opdateret!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode