Skal man kort opsummere Kevin Rossels hidtidige 2019-sæson, så kan det koges ned til, at han lagde hårdt ud og satte farten op. Det gjaldt i høj grad på Ring Djursland, hvor han med Team Flexlease fik klart mest ud af tre heats, og kronede det hele med en finale, hvor han byggede føringen op igen, efter en safetycarperiode ellers neutraliserede et solidt udlæg.
Helt fra start var det dog Noah Watt, der stjal showet. 16-årige Watt så sig aldrig tilbage, da starten gik, og formåede hele vejen at holde rutinerede kræfter som Ole Petersen og Mikkel Mac fra fadet. Med på første række i starten var en anden af feltets yngste i form af Casper Røes, men den unge odenseaner måtte se sine muligheder fordufte, da han i infight med Petersen og Mac endte i græsset.
En stor afkørsel kostede undervejs en længere safetycarperiode, da Anders Elkjær crashede og måtte hentes i en ambulance.
Watts verden vendte
Mens 1. heat var en regulær magtdemonstration fra Noah Watt, så blev 2. heat alt andet end det. Efter godt en halv omgang måtte han udgå med en teknisk defekt, mens Kristian Thorsen slog til fra pole position. Thorsen fik følgeskab af titel-kombattanterne Kevin Rossel og Martin Andersen, som begge lagde pres på – men i mål endte det med sejr til Thorsen foran Rossel og Andersen, mens Mikkel Mac og en hårdt kæmpende Ole Petersen tog sig af 4. og 5. pladsen.
Dermed stod det også klart, at Kevin Rossel ville stå klar med en pole position på hånden i finalen, mens Mikkel Mac startede som toer – fulgt af Martin Andersen og Ole Petersen.
Rossel slap klart bedst ud af det fra starten af – vejlenseren spolede lynhurtigt et pænt forspring ud og så indledningsvist ud til at kunne cruise en knapt så actionpræget pokal i land. Men sådan skulle det ikke gå:
På 2. omgang kørte Kevin Verner af for enden af langsiden med det resultat, at løbet igen måtte afbrydes af en safetycar – og det samme blev Rossels planer om at stikke af.
Med grønt flag slog Rossel atter til og gentog succesen, men hen mod slutningen hævnede det hårde udlæg sig. Kevin Rossel fik bremset sig til et flatspot, og Martin Andersen såvel som Flexlease-kollegaen Christian Sørensen nærmede sig med stormskridt. Mikkel Mac var også med helt i spids, men måtte se sit løb ødelagt af tekniske problemer.
– Det blev bestemt ikke nemt af flatspottet. Det var så pisseirriterende at se forspringet i finalen ryge på den safetycar. Jeg havde en halv langside, så det var lidt noget møg at ende i den situation. Alle de andre havde jo fået varme i bilerne på det tidspunkt, så det var en svær opgave at hive forspringet ud en gang mere – men jeg fik en god start efter safetycarperioden og kom godt videre, forklarer Kevin Rossel.
Sønderjysk pointtab
Det ændrede dog ikke på podiet, men umiddelbart bag dem var der dramatik for alle pengene. Ole Petersen lå længe til at kunne hive en fjerdeplads i land, men sønderjyden måtte se masser af værdifulde point forsvinde, da han ramlede sammen med Kristian Thorsen og spandt rundt. Det sendte Petersen ned på en skuffende tiendeplads.
Det efterlader Kevin Rossel alene i mesterskabsføringen med 176 point, mens det er tæt bag ham. Ole Petersen er noteret for 141 point, mens Martin Andersen er treer med 138. Christian Sørensen er firer med 123 point, mens Mikkel Mac, Kevin Verner, Nicki Petersen og Noah Watt, der har været noget nær lige uheldige i år, er nummer fem, seks, syv og otte med henholdsvis 109, 107, 106 og 104 point.
– Det var en skøn weekend – det kan ikke blive ret meget bedre end den start, vi har fået her, så jeg er sindssygt tilfreds. Jeg synes vi har været gode til at tage det hele ét heat ad gangen og har formået at få det bedste ud af det hver gang, lyder det fra en glad Kevin Rossel.
For Martin Andersen blev Ring Djursland en klar oprejsning, men alligevel forblev det lige ved og næsten for den forsvarende mester:
– Jeg havde min kamp med Mac, og før jeg kom forbi ham, så var Rossel igen stort foran. Jeg viste derfra rå speed og fejlfri kørsel i et forsøg på at lukke det ned, og jeg prøvede alt jeg kunne på Kevin Rossel. Men han kørte klogt, og det var svært at finde et hul. Men vi tager bestemt herfra med en god oprejsning fra åbningen på Padborg. Gode point på kontoen, og vi fik vist, at vi virkelig har fundet speed i V6-modellen her, forklarer Martin Andersen.
Næste opgave i Super GT Danmark er Juniløbet på Jyllandsringen om to uger. En helt ny bane for feltet.