Det er efterhånden sjældent, at Porsche vinder en titel i sportsvogne for første gang, men det skete faktisk i går. For Porsche er – takket være Rutronik Racing – nye mestre i GT World Challenge Europe Endurance efter en ganske hektisk finale på tre timer i Barcelona.
Et løb, der desuden også endte en lang sejrstørke for McLaren, der med Garage 59’s Adam Smalley, Dean MacDonald og Louis Prette sikrede mærkets første sejr i GTWCE Endurance siden 2016.
Men det blev også en sæsonfinale, som bød på en stærk afrunding på 2025 for Sebastian Øgaard, for sammen med sit team Tresor Attempto Racing var han med til at vinde Silver Cup-klassen i Barcelona.

Den senere vinderbil startede faktisk også fra pole position, og det lod MacDonald finde vejen gennem et par rodede første omgange til at sikre sig lidt forspring – men allerede i første time af tre kom en safetycar til at vende rækkefølgen. Smalley tog over til andet stint som treer bag to biler, der var udenfor strategien, og derfor skulle Smalley håbe på lidt hjælp for at kunne få føringen tilbage. Den kom kort efter, da Tresor Attemptos Audi #88 endte i muren og lod Smalley give stafetten videre til Louis Prette, der med sit stint kunne gøre arbejdet færdigt og sikre et pænt forspring på sin vej mod det ternede flag.
Toer blev AlManar Racings BMW #777 og endnu en BMW i form af ROWE Racings #98. AF Corse Francorchamps Motors Ferrari #50 med Arthur Leclerc, Antonio Fuoco og Eliseo Donno tog fjerdepladsen, mens Sebastian Øgaard, Alex Aka og Leonardo Moncini tog femtepladsen i deres Audi og samtidigt vandt Silver Cup-kategorien i sæsonens sidste løb.
Vild mesterskabsduel
Udenfor top fem og podiekampen på dagen rasede til gengæld en stor mesterskabsfight. Mercedes AMG Team Mann-Filter kom til Spanien i føring af Endurance Cup og kørermesterskabet for den fulde sæson, men de havde ikke noget prangende løb, fik en straf og havde heller ikke rigtigt farten til at blande sig.
Bedre kørende var de senere mestre fra Rutronik Racing, som Alessio Picariello fik kørt frem fra start. De bakkede lidt i det midterste stint, men kom godt tilbage med Patric Niederhauser, som da kom i bilen i tiende position og skulle finde tre for at tage titlen fra Mercedes. Det lykkedet efter en lang kamp, for Harry King ville ikke give noget væk i sin Aston Martin fra Verstappen.com.
I sidste ende fik Niederhauser dog trukket det længste strå mod King og kunne tage titlen i Endurance Cup med bare ét point. Og kørernes titel løb også Mercedes af hænde til sidst, for Charles Weerts og Kelvin van der Linde fik til sidst mast sig forbi Maro Engel og Lucas Auer i den samlede tabel. Det var også efter lidt af et comeback, for de startede langt nede som nummer 31.
Metal til Conrad Laursen
I Bronze Cup blev der også sikret dansk metal, for her var Conrad Laursen sammen med resten af Kessel Racings #74 så godt som sikker på Bronze Cup-trofæet i Endurance efter de allerede tidligere tog sig af titlerne i Sprint Cup og for den fulde sæson. Og med en tredjeplads i sæsonfinalen var den sag også afgjort.
Omvendt var sæsonfinalen knapt så opløftende for en stribe andre, danske aktører. The Dane Train med Marco Sørensen, Nicki Thiim og Mattia Drudi rundede sæsonen af med en noget skuffende, generel 34. plads, efter de en overgang var oppe at byde sig til i top 5. 34. pladsen svarer til en 14. plads i Pro-kategorien.
Largim Ali og Optimum Motorsport rundede deres sæson af med en samlet 41. plads og blev nummer ni i Gold Cup, mens Mikkel O. Pedersen og Dinamic rundede året af med en samlet 29. plads og en 8. plads i Silver Cup.
Bastian Buus og UNX Racing blev nummer 46 generelt og nummer 11 i Bronze Cup.