Sidste år entrerede SRO med ideen om en ny GT2-klasse med 600-hestes GT-racere. Audi var straks med på ideen og præsenterede kort efter en R8 til det nye reglement. Nu er der en producent mere på banen, men de fire ringe fra Ingolstadt indgår alligevel. Det når vi tilbage til om et lidt.
Nye på scenen er nemlig østrigske KTM, som er klar med alle tiders mest hardcore skud på stammen i deres bil-univers, X-BOW. Den nye KTM X-BOW GTX er KTM’s svar på GT2-klassen og kommer til at køre med maskineri fra netop Audi. X-BOW GTX får Audis 2,5 liters rækkefemmer, som du måske kender fra blandt andet den aktuelle RS3 blandt gadebilerne. Sammen med tyske Reiter Engineering GmbH har østrigerne fået vredet over 600 heste ud af den femcylindrede motor.
– Takket være det lange, gode samarbejde vi har med Audi Sport, har vi kunnet trække på deres kompetencer i form af deres seneste femcylindrede motor, den 2,5 liters TFSi. Bilen skal følge op på den verdensomspændende succes med KTM X-BOW GT4, og som forsvarende mestre i ADAC GT4 Deutschland tager vi nu næste skridt med vores nye bil og vil kæmpe på et endnu højere niveau, forklarer bestyrelsesmedlem Hubert Trunkenpolz fra KTM Sportcar GmbH.
KTM skriver desuden, at planen er, at de første 20 biler bliver klar allerede i år. Bilen afventer den sidste homologering hos SRO, og vil herefter kunne køre i GT2 mod Audi og Porsches bud – ligesom KTM også slår fast, at X-BOW GTX vil kunne køres med lavere effekt i andre reglementer såsom Creventic 24H Series, GT Open, og Nürburgring Langstrecken Series. Derudover agter østrigerne også at lave en mærkeklasse med bilerne i 2021.
Klassen bliver i år rullet ud i SRO’s GT Sport Club-mesterskab.