Malthe Jakobsen: – Det var kæmpestort at vinde mesterskabet

Foto: European Le Mans Series/JEP

Malthe Jakobsen og COOL Racing tog ikke just til Portimao som favoritter til at tage titlen i European Le Mans Series’ LMP3-klasse i sidste weekend – men muligheden var til stede, hvis resultaterne flaskede sig.

Og det må man sige, at de gjorde. I sæsonens sidste time faldt titeljagten fra hinanden for den nærmeste konkurrent fra Inter Europol Competition, hvilket til allersidst endte med at sikre COOL Racings Malthe Jakobsen, Maurice Smith og Michael Benham den europæiske titel.

En titel i Portimao giver oftest en tur i poolen… Foto: ELMS

En titel, der kom i en sæson, hvor den schweiziske bil gang på gang viste masser af fart, men også blev ramt af masser af uheld. Sidste weekends sejr var blot den anden til COOL Racing i år – men til gengæld har COOL Racing og Malthe Jakobsen været en urørlig kombination i kvalifikationerne, hvor thyboen blev den første nogensinde i European Le Mans Series til at tage pole position i samtlige weekender på en sæson.

– Det var så fedt at vi trods at være nede på point fra start formåede at overraske og vinde titlen. Vi har gang på gang vist hele året, at farten var der, men så har vi ofte også været ganske uheldige. Jeg tror personligt, at der er flere svar på det – men vi fik i hvert fald alt det held tilbage i sæsonfinalen, som vi har manglet over året – og mere til. For vi var heldige, men det skal man også sommetider være i motorsport, konstaterer han og tilføjer:

– Jeg kan fornemme, at det er blevet bemærket en del, hvordan vores kvalifikationer er gået i år. Jeg har egentligt ikke tænkt så meget over det, men det er klart det har givet fint på pointkontoen at tage seks pole positions. Jeg ville sådan set hellere have lavet de point i løbene, for der var to weekender med uheld, hvor jeg ikke fik kørt en meter i løbene – men på den baggrund er det bare ekstra stort, at vi alligevel kunne vinde mesterskabet, siger Malthe Jakobsen til Boxengasse.


Malthe Jakobsen tog fuldt hus i kvalifikationerne i år – alle gange endte det med thyboen på pole position, og det er han den første i seriens historie til at præstere. Foto: ELMS/JEP

Fra fest til test

I forlængelse af sæsonfinalen sidste søndag var der awardceremoni for årets mestre om aftenen – men for COOL Racing-teamet var der ikke meget tid til festivitas. 2023-sæsonen er nemlig allerede skudt i gang i denne uge, og det schweiziske team fejrede mesterskabet ved at hoppe direkte videre til to dages intenst testprogram i LMP2.

Næste opgave er nemlig vinterens Asian Le Mans Series, hvor Malthe Jakobsen kører LMP2 for sit team. Her går jagten på endnu en Le Mans-entry til COOL Racing – for i European Le Mans Series har holdet allerede fået én billet for at vinde titlen – og i vinterens Asian Le Mans Series er endnu en entry på højkant til verdens største motorløb i 2023.

– Det var stort at få titlen overrakt, men festen blev ikke så lang, for vi mødte ind mandag morgen klokken 08.00 til test. 2023 er for så vidt allerede i gang hos os, og Asian Le Mans Series bliver den næste store opgave med COOL Racing, forklarer Malthe Jakobsen.

Malthe Jakobsen kører i mål på Portimao som vinder af LMP3-klassen og mesterskabstitlen. Foto: ELMS/JEP

En hammersjov sæson

At tage mesterskabet fra bagkant er naturligvis altid morsomt, men 2022-sæsonen er også én, som Malthe Jakobsen ikke tøver med at kalde den sjoveste og bedste, han til dato har haft i racing. COOL Racing-trioen er sjælden i den forstand, at det er første gang i efterhånden nogle år, at nogen har vundet den europæiske LMP3-titel med et lineup bestående af én professionel kører og to gentlemen drivers. Normalt ville fordelingen være anderledes og lidt mere orienteret mod det professionelle segment for to af tre kørere – men her var det med Malthe Jakobsen som proffen og Maurice Smith/Michael Benham som gentlemen drivers.

– Udfordringen i fx LMP3 er jo, at vi skal have det til at fungere på tværs af proffer og gentlemen drivers – og vi ville slet ikke have nogen racerserie, hvis det ikke var for kørere som Maurice og Michael. Vi er de første i nogle år til at tage titlen med den her konstellation, og det har simpelthen været hammersjovt. Vi har det super skægt sammen og jeg har været på ferie og tur hos dem begge. Vi kører ræs sammen, men vi har det også mega sjovt udenfor banerne, og det betyder virkelig meget for mig, afrunder Malthe Jakobsen.

Asian Le Mans Series venter i februar – og trods navnet er serien igen udelukkende i Emiraterne. Der køres fire løb á fire timer – den første weekend med to løb på Dubai Autodrome den 11. og 12. februar og weekenden efter følger to løb mere på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: