Michelle Gatting: – IMSA og USA er opfyldelsen af en ny drøm

Foto: Iron Lynx/Lamborghini & ELMS

Michelle Gatting og Iron Dames har præsenteret første del af årets sæsonprogram – og der er mere på vej. Torsdag bekræftede Iron Lynx lineuppet til teamets første løb i 2023 med de nye Lamborghini Huracan GT3 Evo2 – en bil, der er så ny, at Iron Lynx indtil videre kun råder over én af de nye racere.

Det sætter det italienske team i samme båd som andre, der også afventer de nye Lamborghinier til levering kort før Daytona. Men hvorom alting er, så bliver 2023 et år, der byder på nye udfordringer for Michelle Gatting, og med starten på den helt store scene i USA er der lagt op til et nyt brag af et år for Gatting, som vi fik en snak med.

At få chancen ovre vestpå har længe været en ambition for Michelle Gatting, men faktisk var det tæt på, at det alligevel ikke var blevet en realitet:

– IMSA og USA har jo på mange måder også altid været en drøm – helt som WEC også var det for mig. I det her niveau af sportscars er IMSA helt klart noget, man stiler meget seriøst efter, og jeg kan ikke vente med at komme i gang derovre. De amerikanske baner er fede, og det er et godt mesterskab, som vi ser frem til at prøve os selv af i, forklarer Michelle Gatting.

Michelle Gatting og Iron Dames skifter efter et succesfuldt 2022 bilmærke til denne sæson, og går ind i IMSA’s Michelin Endurance Cup med Lamborghini i år. Det er imidlertid en del af det samlede program, og det italienske team vil snart løfte sløret for flere af 2023-planerne. Foto: ELMS/JEP

Ny bil og fire på holdet

Debuten på Daytona byder imidlertid på en stribe nyskabelser. Ferrari er i vinterpausen blevet til Lamborghini, og på Daytona skal man i GT Daytona stille med fire kørere per bil – også en lille omvæltning, mener Michelle Gatting:


– Der er et par nye ting, må man sige. Vi har kørt fire år i Ferrarierne og blev virkelig dus med dem. Det kan godt føles en smule ambivalent at skulle skifte bilmærke, men jeg er bestemt fortrøstningsfuld. Vi har vidst i et godt stykke tid, at det ville blive Lamborghini, men at vi først ville få den så sent, var ikke planen, siger hun og fortsætter:

– Vores Pro-hold har været ude at teste og udvikle på den, men vi har ikke, og jeg har ikke kørt den nye bil endnu. Det er nok lidt voldsomt at kalde et Daytona for et testløb, for vi får al den support vi kan tænke os fra Lamborghini – men vi kommer trods alt med en bil, vi ikke har kørt helt så meget som vi nok havde ønsket, forklarer Michelle Gatting.

De nye Iron Lynx-Lamborghinier er ikke landet endnu, og de er derfor præsenteret grafisk her. 63 og 83 kommer til at køre alle fire løb i Michelin Le Mans Cup i år, og den grønne #63 anføres af Romain Grosjean. Grafik: Iron Lynx

Derfor er der ikke andet at gøre end at forberede de ting, man kan forberede – og for Michelle Gatting betyder det masser af træning og masser af timer i simulatoren derhjemme:

– Daytona er en bane, som jeg virkelig glæder mig til at prøve kræfter med for alvor. Ét er at køre en masse omgange i simulatoren, men så kommer du derover og ser stejlkurverne i virkeligheden. De er virkelig stejle… Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal forvente mig af Daytona, men jeg prøver at forberede mig ved at få min vægt så langt ned som muligt, da det giver en forskel på langsiderne. Det er alt, jeg kan gøre lige nu, men jeg siger sikkert noget andet om et par uger, siger hun med et smil.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på http://www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: