Mikkel Jensen får fabriksaftale og DTM-test hos BMW

Sachsenring (GER) 9th September 2018. BMW M Motorsport, ADAC-GT Masters, Round 6, #42 BMW Team Schnitzer (GER) BMW M6 GT3, Mikkel Jensen (DEN).
Foto: BMW Motorsport

BMW Motorsports danske juniorkører Mikkel Jensen har i allerhøjeste grad fået tidlige julegaver af sin arbejdsgiver, BMW Motorsport. Den danske racerkører har nemlig lige fået titlen som fabrikskører for 2019, og oven i hatten går turen i næste uge til Jerez i Spanien, hvor østjyden skal ud at teste mærkets udgående M4 DTM-racer. Her er Mikkel Jensen er på test med tre andre kørere i form af hollandske Nick Catsburg, britiske Nick Yelloly og Sheldon van der Linde fra Sydafrika.

BMW er i øjeblikket ved at finde ud af, hvem der skal overtage pladsen efter Augusto Farfus, som skifter DTM ud med en rolle i sportsvognsracing i det nye år. Farfus bliver at finde i WEC for BMW Team MTEK, og skal desuden køre Nürburgring 24h og FIA GT World Cup i Macau næste efterår. Men det efterlader plads på DTM-gridden, og BMW vil fortsat være at finde i flere andre serier.

Her har tyskerne set den 23-årige danskers vej, og derfor kan Jensen nu krone en god sæson i ELMS og ADAC GT Masters med testen i Spanien:

– At jeg får chancen her viser, at BMW har set, hvad jeg har gjort i år. Det har været i støbeskeen i cirka et halvt år, men det er selvfølgelig fantastisk når tingene går op. I forhold til mit program for 2019, så vil testen nok afgøre, hvad jeg skal. Der er muligheder i DTM for os alle fire, og det er jo en young driver-test. Ergo må man ikke deltage, hvis man har kørt DTM før, eller er platinkører. Så jeg er spændt på at se, hvad det kan ende med.

Så selvom BMW Motorsports-chefen Jens Marquardt formelt set siger, at beslutningen er truffet, så vil han gerne se de fire kørere an.


Mikkel Jensen har i denne sæson kørt for tyske Team Schnitzer i den ligeledes tyske ADAC GT Masters, hvor han har delt bil med Timo Scheider.

At jeg får chancen her viser, at BMW har set, hvad jeg har gjort i år. Det har været i støbeskeen i cirka et halvt år, men det er selvfølgelig fantastisk når tingene går op. I forhold til mit program for 2019, så vil testen nok afgøre, hvad jeg skal. Der er muligheder i DTM for os alle fire, og det er jo en young driver-test. Ergo må man ikke deltage, hvis man har kørt DTM før, eller er platinkører. Så jeg er spændt på at se, hvad det kan ende med.  – Mikkel Jensen.

Mere sportsvognsracing?

Årets engagement for Mikkel Jensen har ligget i sportsvognsracing – nærmere betegnet med BMW Schnitzer Motorsport i ADAC GT Masters samt i European Le Mans Series med det østrigske AT Racing. Det er endnu lidt for tidligt for Mikkel Jensen at præsentere sine endelige planer for 2019, men han håber, at der bliver mulighed for at køre i flere serier – helt som i år. Omvendt har BMW også annonceret, at de ikke er at finde i ADAC GT Masters i næste sæson, så der er en del åbne muligheder, der fortsat kan falde på plads for danskeren.

– Det er for tidligt at sige det helt store, men jeg håber absolut på flere og større løb. Jeg vil meget gerne køre Nürburgring 24h eller SPA 24, for der er bare en større eksponering i det, end der for eksempel er i GT Masters. Og nu trækker BMW også bilen ud af GT Masters, for M6’eren har et lille problem i den serie. Bilen er fantastisk på highspeedbaner, men mekanisk er bilens store akselafstand en udfordring på de mindre baner. Jeg venter, at BMW nok går den vej, hvor bilen klarer sig bedst, og det er på de store baner som Nürburgring og SPA, forklarer han.

Hockenheim (GER) 21th September 2018. BMW M Motorsport, ADAC-GT Masters, Round 7, #42 BMW Team Schnitzer (GER) BMW M6 GT3, Mikkel Jensen (DEN).

Samtidigt afviser han heller ikke, at et nyt engagement i ELMS kan være på vej. Tilbuddene er der, forklarer han:

– Jeg har fået tilbud i ELMS, men jeg er nødt til at vente, for min førsteprioritet er helt klart BMW. Men hvis det kan passe ind i programmet, at jeg også kører ELMS, så vil jeg gøre det. Faktisk er det sådan, at BMW hellere end gerne vil have kørere som mig til at køre i andre biler og serier, hvis det ellers passer ind. Det må bare ikke være i et konkurrerende mærke, og det er jo intet problem i en LMP-racer i ELMS, siger han og fortsætter:

– Hele fidusen er, at det giver mere erfaring. At køre på Le Mans i LMP3’eren var meget godt at få på CV’et, for man kan jo ikke teste der. Nu ved de, at jeg også har løbserfaring derfra, siger han.

I det hele taget var Road to Le Mans-løbet med AT Racing en stor oplevelse for Mikkel Jensen. At køre på Le Mans levede op til alle forventninger:
– Det var vildt at køre der. LMP3’eren kører med super lav downforce på Le Mans, så bilen var meget løs, men gik jo så over 300 på langsiderne. Det har i det hele taget været en fed, men travl sæson. På Le Mans vandt vi det ene løb, og det gik i det hele taget godt med LMP3. Samtidigt har jeg haft meget travlt hos BMW, for når jeg ikke selv har kørt i GT Masters, så har BMW haft mig med ude til DTM-løbene for at præsentere løbsanalyser for vores gæster.

Hockenheim (GER) 22th September 2018. BMW M Motorsport, ADAC-GT Masters, Round 7, #42 BMW Team Schnitzer (GER) BMW M6 GT3, Timo Scheider (GER), Mikkel Jensen (DEN).

Den nye DTM-æra begynder

Samtidigt er 2019 også året, hvor DTM går ind i en ny æra. Væk er V8-sugemotorerne, og ind kommer en ny og stærkere firecylindret turbomotor. Ved den forestående test på Jerez skal Mikkel Jensen køre i den afgående model med V8, for indtil videre råder BMW kun over en enkelt af de nye biler til test. Og den skal Bruno Spengler og Marco Wittmann dele.

– Min test bliver i den udgående bil, for vi har kun en enkelt af de nye endnu. Jeg glæder mig meget til at prøve det af, og samtidigt bliver det også spændende at se mere til den nye bil.

Den nu udgående M4 DTM er den bil, som Mikkel Jensen skal teste i Spanien. Her ses Marco Wittmann på Hockenheim.

2019-bilerne har fået de nye motorer i et forsøg på at gøre DTM til en billigere klasse at stille op i. Samtidigt er reglementet, også kaldet Class One, udformet i samarbejde med den japanske GT Association, som driver Super GT-serien på de kanter. Derfor er der lagt op til, at Super GT og DTM på sigt kan arbejde sammen, og måske endda køre blandede løb et par gange om året. Den helt store forskel er motoren, for de nye firecylindrede DTM-racere vil få næsten 100 hestekræfter mere end forgængerne.

Mikkel Jensen forventer, at de nye biler vil give ekstra spænding i løbene, men han har også en lille bekymring for det nye format:

– Kørselsmæssigt forventer jeg, at den nye bil er federe at køre på den baggrund, at den har en del mere effekt. Jeg går også ind for den lavere downforce, for det vil give noget tæt ræs, når der kommer gang i sæsonen. Der er til gengæld et enkelt punkt, som jeg er lidt urolig for, og det er lyden. Når alt kommer til alt, så lever motorsporten jo af, at der er fans og stor interesse. Der kan jeg godt frygte lidt, at den nye motorlyd måske kan få nogen til at bakke ud.

BMW Motorsport har netop udsendt billeder fra en test af den kommende M4 DTM til 2019. Tidligere tiders V8-motorer skiftes i 2019 ud til at matche det Class One-reglement, vi tidligere har nævnt. Her vil DTM og den japanske Super GT dele format, og derfor har den nye M4 DTM en hårdtpumpet toliters rækkefirer med turbo. Ikke at den er blevet kedelig af den grund. Bruno Spengler udtalte i forbindelse med testen, at han slet ikke kan vente til sæsonstarten med de nye og hurtigere biler.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: