Mikkel Jensen om Peugeot-kontrakt: – Nu skal vi ud at levere!

Foto: Peugeot Sport Media/Mikkel Jensen Racing

Rygterne viste sig at holde stik, da Peugeot Sport mandag formiddag præsenterede de syv navne, som skal stå i spidsen for det franske mærkes tilbagevenden til sportscars efter godt et årtis fravær. I 2022 stempler Peugeot ind i FIA WEC med den kommende hypercar – som hverken er helt eller halvt klar endnu – eller har et navn for den sags skyld.

Men navnene er der styr på – og vi fik en snak med Mikkel Jensen, der sammen med Kevin Magnussen udgør et solidt, dansk aftryk på den franske løves comeback.

Mikkel Jensen er i øvrigt en særdeles travl herre. Han tog – næsten – direkte videre fra Rolex 24 at Daytona, og er i de kommende to weekender i ilden i Asian Le Mans Series, som kører et stærkt komprimeret program i Dubai og Abu Dhabi, hvor Jensen er til start for det japanske Ferrari-team, Car Guy Racing.

Men mandagens præsentation har med et trylleslag gjort ham til et ombejlet navn i paddocken i Dubai:

– Der er rigtig god stemning ovenpå præsentationen. Jeg har selv vidst det længe, men det var fedt at kunne gå ud og gøre det til en realitet – og rigtig mange har været forbi for at sige tillykke til mig, så det er bestemt fedt, siger den nye Peugeot-kører og fortsætter:


– Jeg tror, det overraskede nogle folk, at jeg var på listen, men jeg synes absolut det er fortjent ovenpå det 2020, jeg har haft. Aftalen har været i hus i snart tre måneder, så jeg skal vist mest vænne mig til opmærksomheden i det – men frem for alt, så glæder jeg mig bare helt vildt til at skulle køre i topklassen på Le Mans. Det bliver Kevin og jeg de første til siden Tom Kristensen, og det betyder rigtig meget for mig.

– Det her giver det bedste ræs – måske det bedste nogensinde, for nu bliver det rent ræs. Med så mange flere biler og producenter kommer det, som folk gerne vil se. Vi har i så mange år talt om et sprintløb på 24 timer, men nu bliver det virkelig et sprint – ganske enkelt fordi bilerne bliver så tæt matchede. – Mikkel Jensen

At kunne sætte sin underskrift på en Hypercar-kontrakt er da heller ikke noget, som Jensen tøver med at kalde karrierens højdepunkt – i hvert fald indtil nu:

– Det er sindssygt fedt. Du kan jo ikke rigtigt nå højere i sporten end det her, med mindre man da lige var endt i F1. Og selvom vi snart kommer til at køre Hypercars og LMDh sammen, så vil jeg stadig vove den påstand, at Hypercars er lidt skarpere – det er en ren fabriksbil fra ende til anden. Den vil teoretisk set kunne lave 900 hk, og når vi så skal skrue ned til cirka 670 hk, så bliver der en kæmpe margin på både performance og holdbarhed, hvilket jeg håber kan give en langsigtet fordel, forklarer Mikkel Jensen.

Her er Peugeot Sports syv udvalgte. Fra venstre mod højre er det James Rossiter (test/sim/reservekører), Mikkel Jensen, Jean Eric Vergne, Loic Duval, Kevin Magnussen, Paul di Resta og Gustavo Menezes. Peugeot har endnu ikke meldt ud, hvordan kørersammensætningerne på de to biler bliver. Foto: Peugeot Sport

Det rette mix

Det, der overraskede nogle, var blandingen af Peugeot Sports nye hold på i alt syv mand – seks kørere til to biler og britiske James Rossiter, der som et særdeles erfarent kort ud i simulatorer såvel som Japans Super GT og Super Formula besidder den nye, franske rolle som test-, reserve- og udviklingskører.

Holdet, der foruden Mikkel Jensen tæller Kevin Magnussen, Paul di Resta, Jean-Eric Vergne, Loic Duval og Gustavo Menezes blander nemlig syv kørere med vidt forskellige baggrunde og aldre. Og de mange forskellige baggrunde er noget, som Mikkel Jensen især fremhæver som noget, der kan og skal udnyttes i den fortsatte udviklingsfase på Peugeot Sports nye Hypercar:

– Jeg er meget positiv omkring hele teamet. Vi har fået et fedt mix, og jeg tror det er rigtig godt givet ud, at vi har lidt af det hele, når det kommer til erfaringer i motorsport. Det havde muligvis givet konflikt, hvis der var for mange med cirka samme alder og baggrund, men her er de fleste ud af noget forskelligt. Paul di Resta kørte jeg mod sidste år, men vi har lidt af det hele, og det skal nok blive en force for os, slår han fast og uddyber:

– Det kommer til at kunne give meget godt input til udviklingen. F1 kan vi helt sikkert hente teknologisk input fra, og der er jeg sikker på, at Kevin kan komme med en masse godt. Fra Formula E har Jean-Eric Vergne masser af viden og indsigt, og jeg tror specielt den kombination med Vergne og Rossiter bliver vigtig i udviklingen, for Rossiter har også rollen som simkører for DS Techeetah i Formula E, og det er jo indenfor samme koncern, forklarer Mikkel Jensen. Et team, som Jean-Eric Vergne i øvrigt også kører Formula E for.

Mikkel Jensen fortæller til Boxengasse, at det var svært at holde mega-aftalen hemmelig – og at det derfor er rart at få historien ud. Grafik: Peugeot Sport

Mens Gustavo Menezes og Mikkel Jensen med hver 26 år er holdets yngste kørere, så er 38-årige Loic Duval alderspræsident. Og den rutinerede franskmand er en kører, som Mikkel Jensen ser frem til at samarbejde med:

– Vi har et hold, der har lidt af det hele, og det er vigtigt at have én, som har prøvet at stå i spidsen af det hele før. Det har Loic med Audi, og han er virkelig, virkelig hurtig på Le Mans. Han bliver et stærkt kort at have med, for målet er Le Mans. Det er fedt at blive verdensmester – men det er endnu federe at vinde Le Mans. Det bliver det helt vigtige løb for os, understreger Mikkel Jensen.

Bilen venter

Holdet er til gengæld annonceret uden at vi endnu har set den nye Hypercar fra Peugeot Sport for alvor. Og der kommer til at gå en rum tid endnu, men holdet er sprunget i arbejdstøjet, forsikrer Mikkel Jensen.

– Bilen kommer ikke på banen før til november eller december i år. Og mere ved vi faktisk ikke rigtigt endnu, ligesom vi heller ikke fik meget at vide om bilen før præsentationen. Vi skal snart på fabrikken for at give input til cockpittet. Der er lang vej endnu, men nu skal vi ud at levere!, siger han.

Mens de nye Hypercars får premiere i FIA WEC allerede til foråret, så er Peugeot fortsat i gang med udviklingsarbejdet til bilen, mens Toyota allerede ruller testkilometer ind nu. Men Hypercars og hele den nye æra, vi skal bevidne de kommende år er først lige begyndt, og Peugeot kommer absolut ikke sent til festen. Den nye formel af biler er en, som Mikkel Jensen selvsagt ser frem til at stifte bekendtskab med.

– Jeg tror Hypercars bliver en virkelig fed klasse. Der blev stillet lidt spørgsmålstegn ved, om den ikke ville blive for nem at køre, nu den får færre kræfter end LMP1-Hybriderne havde. Men jeg tror ærligt talt det modsatte – den er tungere og har mindre effekt, så du har ikke en masse kræfter til at rette småfejl op. Med de afgående biler kan du trække dig ud af overstyring med forhjulene, fordi den har kræfterne – der bliver en hypercar mere kontant, siger han og fortsætter:

– Til gengæld er jeg sikker på, at det her giver det bedste ræs – måske det bedste nogensinde, for nu bliver det rent ræs. Med så mange flere biler og producenter kommer det, som folk gerne vil se. Vi har i så mange år talt om et sprintløb på 24 timer, men nu bliver det virkelig et sprint – ganske enkelt fordi bilerne bliver så tæt matchede.

Og Peugeot Sport tilbage med forventningen om én ting, slår Mikkel Jensen fast: At være med helt fremme:

– Jeg vil sige at vi er her i forventningen om at kunne kæmpe med om sejrene fra start. Toyota har været her længe og er dygtige, men jeg kan mærke med de kræfter Peugeot lægger i det her, at de er virkelig committed til det, og de stiller i hvert fald ikke for ikke at kæmpe om det, afrunder han.

Den nye Peugeot Hypercar må vi vente med at se lidt endnu. Mikkel Jensen forklarer, at bilen forventeligt kører de første kilometer sidst i 2021. Foto: Peugeot Sport

Vil du gerne følge med i sportsvogne, touringcars og formelbiler året igennem, så dækker vi det tæt her på Boxengasse.dk. Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste! 🙂

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: