Bastian Buus er med stormskridt ved at finde sin plads i international GT3-racing, og har i år et stort program, som faktisk primært fører den unge koldingenser udenfor Europa. Årets Nürburgring 24h er derfor ikke bare en førstegangsoplevelse for Buus – det er også hans bare andet løb i Europa i år. Og det andet på Nürburgrings Gesamtstrecke.
At få chancen på Nürburgring handler først og fremmest om at samle læring og data. Det tyske format byder nemlig på frit valg af dækleverandører, og set over hele det 130 biler store felt er der ti dækmærker i spil. For Bastian Buus og resten af italienske Dinamic GT er valget faldet på Pirelli. Det italienske mærke fylder ikke meget på gridden – men italienerne har ambitioner om mere GT3, og derfor er et Nürburgring 24h lige dele udstillingsvindue og lejlighed til at hente masser af viden.
– Det er virkelig fedt at være her med en tysk fabrik. Nu er det godt nok en Pirelli-bil og et italiensk team, men sidder du i en Porsche her, så ved du også, at det er en vigtig weekend – og én af dem, Porsche virkelig, virkelig gerne vil vinde, siger Bastian Buus.
Men Pirelli-dækkene kommer til at være i fokus i garagen hos startnummer 54:
– For Pirelli kan man sige, at opgaven er klar. De skal gerne have et konkurrencedygtigt dæk på markedet og agter at blive det foretrukne mærke. Der er andre mærker, som fylder rigtig meget her i GT3, men nøglen er jo, at der er frit valg i mærker – så længe dækket er homologeret til det, siger Bastian Buus og uddyber:
– Vi er alene på Pirelli og kommer derfor til at bidrage en masse til deres udvikling – og vi har stadig en del ubekendte i netop vores dæk. Der er for eksempel et regndæk til løbet, som vi ikke har prøvet endnu. Det kan blive en joker, for så er vi alene om at være hurtigere – eller vi kan være alene om at være langsommere. Kort sagt har vi ikke den store, sorte bog med tricks – men man kan jo sige, at det er en del af opgaven, smiler han.
Samtidigt er det en vej til mere erfaring:
– Jeg tvivler på, at man kan køre en uges Nürburgring 24h i tørvejr og perfekte forhold. Det hele skifter så meget, så man kan få arbejdet på mange forskellige compunds og opsætninger gennem den her weekend. Det var i øvrigt også Porsches bagtanke med at sætte mig ind her, for det giver meget erfaring og der er rigtig meget feedback at give videre til ingeniørerne. Dermed også sagt, at vi ikke nødvendigvis har direkte vinderambitione. Kan vi gøre det, så er det fedt, men vi skal også gerne have data med hjem, forklarer han.
Oplevelsen
Ugen på Nürburgring har været en stor oplevelse til nu. Bastian Buus kunne ikke undgå at lægge mærke til den tyske fanbase, der til Nürburgring 24h gerne samler op mod en kvart million gæster.
– Jeg vidste godt, at Nürburgring 24h er stort i Tyskland, men man hører desværre ikke nok om det i Danmark. Det kan vel bedst kaldes Tysklands svar på Le Mans, og så følger der en helt vild opbakning med. Jeg landede hernede i tirsdags, og allerede der var campingpladserne fulde og folk holdt i kø alle vegne. Jeg synes, Nürburgring 24h er en meget anderledes oplevelse, for det er så åbent for tilskuerne – og så har vi slet ikke talt om banen endnu, forklarer han.
– Det er vildt at køre derude, og jeg vil sige, at der er ret god grund til, at de fleste teams har fire kørere på en bil. Det er så intenst at køre derude med så store hastighedsforskelle, samtidigt med at banen hele tiden ændrer sig. Vi Pro-kørere er meget opmærksomme på, at der både er store fart- og niveauforskelle i det her 130 biler store felt, men det er en fed udfordring, og jeg glæder mig helt vildt til vi får løbet i gang, afrunder han.
I løbet senere i dag, lørdag, starter Buus, Marvin Dienst, Marco Seefried og Marco Holzer som nummer 23 efter de fredag akkurat missede cuttet og det videre avancement fra Top Qualifying 1 til Top Qualifying 2.
Følg os på Facebook og i vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du opdateret på Nürburgring 24h og hele optakten til Le Mans.