Mens Toyota – ret forventet – stak af med en 1-2-sejr i sæsonpremieren på World Endurance Championship, så fik specielt én af danskerne en suveræn start på sæsonen.
Toyotas #7 med Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi og Mike Conway tog sejren, men set med danske briller var kampene i GT-klasserne klart mest interessante. Her blev det til to danske podieplaceringer.
Nicklas Nielsen kunne nemlig tidligere på sommeren annoncere, at AF Corse havde set nok lovende takter til, at de til denne sæson har sendt Nielsen på dobbeltprogram i både ELMS og WEC.
I GTE Am blev der dog drama for alle pengene i de fire første timer af sæsonen. En stribe af straffe ramte ned gennem feltet for overtrædelser i forbindelse med safetycarperioder, og Nielsens AF Corse Ferrari med #83 gik da heller ikke fri. Bronzekører Francois Perrodo lagde fundamentet med et godt første stint fra 4. startposition, inden Emmanuel Collard tog over. Den ultra-erfarne franskmand fulgte op med et hurtigt og fejlfrit stint, inden Nicklas Nielsen fik debut i WEC og kørte bilen i føring i den sidste time.
– Løbet var i det hele taget vanvittigt. Vi havde nærmest alle tænkelige vejrforhold, masser af safetycars og der blev delt mange straffe ud. Jeg kom i på tredjepladsen, men troede ikke rigtigt det var til at hente så meget på den sidste times tid af løbet. men bilen kørte helt vildt godt, og lidt overraskende, så lykkedes det at tage føringen. Det var en fed oplevelse, lyder det fra Nicklas Nielsen.
Straffene ramte også Ferrarien:
– Først fik vi en drivethrough fordi Francois var for langsom til at gå på begrænseren til en full course yellow, men vi fik hentet det tabte ind.
Samtidigt var løbet en lidt anderledes oplevelse end i ELMS. Mest fordi der kun er direkte konkurrenter at kæmpe med, forklarer han:
– Det var faktisk rart nok at køre i et felt, hvor de hurtigere klasser er så meget hurtigere. I WEC kæmper vi kun med direkte konkurrenter, og der er ikke en prototypeklasse som LMP3, der er næsten matchet med vores fart. Man skal selvfølgelig vænne sig til, at WEC-raceren er på nogle andre dæk og at LMP1’erne henter én absurd hurtigt bagfra, men det gik rigtig godt.
https://www.facebook.com/nicknielsenn/posts/2212006718926276
For Aston Martin var Silverstone også et debutløb i den forstand, at den nye Vantage AMR fik premiere i GTE Am. Her blev det til en andenplads for Paul Dalla Lana, Darren Turner og Ross Gunn, som næsten fik sat det hele over styr på en lidt skæv strategi i regnen. De kom dog godt igen. I det hele taget viste den nye Aston Martin tænder i GTE Am, hvor TF Sport startede fra pole position og siden faldt tilbage på en straf.
Nu venter der Nielsen en helt ny udfordring i oktober, når WEC-feltet tager til Japan og Fujispeedway:
– Jeg glæder mig helt vildt til Fuji. Det bliver totalt sjovt at komme ud i Asien igen. Jeg har kørt en smule gokart derude, men det her bliver noget helt andet, slår han fast.
Den anden dansker i GTE Am, David Heinemeier Hansson, stillede ikke til start på Silverstone, men kommer med Team Project 1 Porsche senere på sæsonen.
Stærk sæsonpremiere for Porsche
De forsvarende verdensmestre er tilbage med en ny udgave af deres 911 RSR, og Silverstone endte da også med at blive en suveræn debut for den nye racer, da det blev til en 1-2-sejr for tyskerne. Men udgangspunktet var et helt andet. Kvalifikationen glippede for Michael Christensen og Kevin Estré i #92, som startede bagerst af de seks biler i GTE Pro, mens Gianmaria Bruni i #91 havde et stort spin, der kostede vigtig tid og fokus for den anden Porsche. I stedet tog AF Corse teten fra pole position og 2. startposition med deres to Ferrari 488.
De to Ferrarier lagde hårdt ud med James Calado og Davide Rigon, men et sammenstød med en LMP1-Ginetta kostede muligheden for Rigon og Molina i AF Corses #71.
En fjerdedel inde i løbet spillede det britiske sommervejr ind med regn, og det brugte Aston Martin til at satse på et dækskifte, men der kom aldrig nok vand til det blev aktuelt. Det sendte Aston Martins #95 og #97 ned bagved, mens Porsche efterhånden fandt formen.
Michael Christensen i #92 endte i en fed duel mod Alessandro Pier Guidi i Ferrari #51, men måtte strække dækkene langt. Det lukkede til sidst Pier Guidi ind i kampen igen, og italieneren bragte sig i spidsen af løbet, forfulgt af Porsche #92 og #91.
På det afgørende pitstop bragte Porsches #91 sig imidlertid i front, og Porsches 1-2-sejr blev cementeret, da Pier Guidi blev idømt en straf for at have overhalet under safetycar. Det lukkede begge Porscher forbi til sejren, og samtidigt må det have givet løbsledelsen røde ører – straffen til Calado og Pier Guidis Ferrari #51 blev nemlig omstødt – men da var bilen allerede på vej gennem pitten for at tage straffen.
Vinder blev Porsches Gianmaria Bruni og Richard Lietz foran Michael Christensen og Kevin Estré. Satsningen på de forkerte dæk blev dyr for Aston Martins to biler, og Nicki Thiim/Marco Sørensen måtte tage til takke med femtepladsen efter et løb, hvor de kun momentvist var med i kampen om podiet.
Svær debut for High Class Racing
High Class Racing fik med en hårdt tilkæmpet syvendeplads en svær WEC-premiere i England, men omvendt blev det en lærerig weekend for det danske team. Næste opgave for High Class Racing er i ELMS som den 22. september kører på SPA Francorchamps, inden turen går til Fujispeedway i oktober.
https://www.facebook.com/HighClassRacing/posts/2380701602019986