Nürburgring 24H: Første Ferrari-sejr nogensinde – med ny distancerekord!

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Blandt særligt de tyske bilmærker er intet større end en generel sejr i Nürburgring 24h – og 2002 var sidste gang, hvor vinderbilen ikke var af et tysk mærke. Det er én af grundene til, at opløbet i dette års Nürburgring 24h foran 253.000 tilskuere blev helt specielt, for hele søndag stod føringen i et konstant slag mellem de lokale hjemmebanehelte Frikadelli Racing i den helt nye Ferrari 296 GT3 mod ROWE Racings BMW med #98 og to gange Mercedes i egenskab af Bilsteins #4 og Team GetSpeeds #2, der alle holdt fast i at være på omgangshøjde med hinanden.

Og set med netop mærkebrillerne på, er det et specielt opløb, for kun ROWE og BMW har for nylig prøvet at gøre det – og Mercedes’ seneste sejr er helt tilbage fra 2016, da Black Falcon vandt.

Fighten gik helt til sidste stint, hvor ROWE med en lille fordel i form af en kortere minimumstid på deres stop med tre kvarter igen kunne hente lidt ind. Men missionen lykkedes ikke. Maxime Martin fik givet rattet videre til Dries Vanthoor og fyldt BMW’en op, mens David Pittard fortsatte en omgang til for Frikadelli – og så var det store benzinlotteri ellers i gang med Pittard i spids med cirka et minuts forspring. Værd at bemærke er det også, at ROWE Racing-BMW’en kørte et stort set problemfrit løb, hvor Frikadelli havde et par udfordringer undervejs – blandt andet med en punktering lørdag aften.

Maxime Martin gjorde sit for at hente ind, men det lykkedes ikke, og David Pittard kunne til sidst køre i mål til sejr sammen med holdkammeraterne Earl Bamber, Nick Catsburg og Felipe Fernandez Laser foran Maxime Martin og ROWE Racing. Tredjepladsen kørte Luca Stolz hjem for Bilstein Mercedes HRT.

Løbet gjorde også 2023 til rekordernes år. Det er første gang i 51 udgaver, at der køres over 160 omgange, så den nye Ferrari 296 debuterer også i Nürburgring 24h med en distancerekord, efter man to gange før har kørt til 159 omgange. Den nye rekord er på 162.


Klassepodium til Henrik Bollerslev og Four Motors

Punkteringer og problemer blev for så vidt også temaet for flertallet af de danske forhåbninger. Nicki Thiims ABT Sportsline kom blændende fra start og Marco Mapelli bragte bilen i føring i den første time – men kort efter det første kørerskifte fik ABT-Lamborghinien en punktering ude på den gale side af banen, og det endte med at koste teamet chancerne for at køre om metal. Et stærkt comeback blev til gengæld sat i gang, og Kelvin van der Linde kunne til sidst køre i mål som nummer ni generelt.

ABT Sportsline var flyvende i starten af løbet, men en tidlig punktering kostede mulighederne for at køre med om sejren for Nicki Thiim og resten af holdet.

I kategorien for alternative brændstoffer, AT, blev det også lige ved og næsten. Henrik Bollerslev og resten af holdet på Four Motors #320 Porsche 991 GT3 Cup kom flyvende fra start og førte hele lørdag aften klassen, men først på natten tabte de megen tid på et teknisk problem.

Et potentiometer stod af i Porschen og den kunne ikke længere skifte gear – en operation, der tog cirka 45 minutter at klare, og da var mulighederne for en klassesejr så småt forduftet. Teamet kom siden til et skarpt comeback og fik hentet en god del af det tabte til at ende på en andenplads i klassen.

Henrik Bollerslev og Four Motors var godt på vej mod klassesejr i AT-klassen, men en teknisk defekt satte dem tilbage. Siden lykkedes det at hente meget af det tabte til en andenplads i klassen. Foto: Niklas Majgaard

Natligt farvel til Manthey Racing og Audi Sport Team Scherer

Dennis Lind og Michael Christensen gennemførte til gengæld ikke med deres respektive teams, Audi Sport Team Scherer PHX og Manthey Racing. Christensen og Manthey Racing trak stikket først på natten efter dækproblemer og den punktering, der satte Kevin Estré i væggen ved Tiergarten efter knap en time af løbet.

Dennis Lind og Audi Sport Team Scherer PHX havde til gengæld god tur i den lørdag aften og var ved at nærme sig topduellen, da Frederic Vervisch i lighed med teamkollega Frank Stippler gled af banen i en oliepøl og crashede. Begge biler udgik.

Natten kostede også et stort crash for Ollis Garage Racing, der står bag den så kendte Dacia Logan, der også var med i løbet. I nat blev Daciaen ramt hårdt af en bagfrakommende SP9-Porsche, og endte i barrieren med stor kraft. Køreren Maximilian Weissermel blev efterfølgende kørt på hospitalet til et tjek og meldes ok – men crashet bliver formentlig enden på Dacia-projektet for Ollis Garage. Ganske enkelt fordi motoren til teamets Dacia Logan ikke produceres mere, og bilen er formentlig så smadret, at den ikke kan reddes.

Husk, at du får alt om Nürburgring 24h her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/, så er du opdateret! 

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: