Med fire timer tilbage af årets Nürburgring 24h er det på tide med en status på natten og morgenen, som desværre gik hårdt ud over to af bilerne med danske islæt. Dels måtte Manthey Racing kaste håndklædet i ringen efter endnu en punktering og følgeproblemer, mens det også er slut for Dennis Lind og Audi Sport Team Scherer PHX.
The #Porsche #911GT3R No. 911 has retired from the @24hNBR pic.twitter.com/BvNzqy3zdV
— Manthey (@manthey_racing) May 20, 2023
Audi-teamet blev hårdt ramt i de tidlige morgentimer på Grand Prix-banen, da både Frederic Vervisch og Frank Stippler i to forskellige uheld måtte udgå efter at være skredet af banen i noget spildt olie. Til gengæld er der godt gang i avancementet for Nicki Thiim og Henrik Bollerslev, der aktuelt begge har været i bilerne og er de to sidste danskere, der stadig er med i den 51. udgave af Nürburgring 24h.
After the Grello retiring, we have to say goodbye to another one of the favorites 😭 Two Audi Scherer PHX had to retire after a crash caused by oil on the track, repairs would not have made any sense according to Christian Scherer.#24hNBR #24hNBR2023 #racing #motorsport pic.twitter.com/9bFmZQkdNa
— ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring (@24hNBR) May 21, 2023
For Thiim og ABT Sportsline er det langt hen ad vejen lykkedes at få hentet noget af det tabte. De er aktuelt lige i udkanten af top 10 og to omgange nede i forhold til de førende, og har holdt sig godt til efter en svær start, hvor teamet blev ramt af en meget dyr punktering tidligt i løbet.
Ferrari versus BMW versus Mercedes
Mens sidste års vindere fra Audi Sport har haft et rædsomt N24, så står topkampen mellem hele tre mærker. De lokale helte fra Frikadelli Racing har aldrig vundet et N24, og det samme har Ferrari heller ikke. Men det lokale team fra Barweiler har gennemgående været toneangivende i løbet, og de kæmper aktuelt frem og tilbage med ROWE Racings ene BMW M4 GT3 (#98) og de to Mercedeser fra henholdsvis Bilstein/Haupt Racing Team (#4) og Team Getspeeds #2, der også har været med i topkampen helt fra begyndelsen.
Det er også de fire biler, der er på omgangshøjde i løbet fortsat, og man kan roligt sige, at der også er meget på spil for Mercedes – de har ikke vundet siden 2016, mens BMW og ROWE senest gjorde det i 2020.
I kategorien AT for biler på alternative brændstoffer var Four Motors og Henrik Bollerslev hele lørdag i spidsen af klassen, men sent lørdag aften satte de næsten tre kvarter til.
Problemet opstod, da et potentiometer gik i stykker på Porschen med det resultat, at den ikke kunne skifte gear – en defekt, der for tiden ser ud til at have kostet en klassesejr for Henrik Bollerslev og Co.
Det lykkedes til gengæld at få teamets Porsche 991 GT3 Cup tilbage på banen, og de er aktuelt nummer to i klassen – to omgange efter teamkammeraterne i #420, som er en Porsche Cayman 718 GT4 Clubsport.