Som ventet ser det ud til, at FIA World Endurance Championship fortsætter sit “Superseason”-koncept, hvor man i modsætning til stort set alle andre racerserier ikke har en vinterpause. I stedet er der racing vinteren over.

Næste års Le Mans udgør finalen i den indeværende Super Season, der begyndte på Le Mans i 2017, og derfor skal den nye sæson 2019-2020 derfor placeres nu. Det er den ved at være, for den endelige version af kalenderen er netop blevet præsenteret for FIA WEC-kommissionen, altså den politiske arbejdsgruppe, der lægger rammerne for verdens førende langdistanceserie.

Annonce:

Det er en kalender med enkelte ændringer. Japans afdeling på Fuji (som i på Boxengasse i øvrigt er på plads til næste måned, red.), flytter i 2019 lidt frem, så det ikke falder sammen med Japans Grand Prix i Formel 1. Oprindeligt lå de to løb i samme weekend på henholdsvis Fuji Speedway og Suzuka Circuit – hvilket jo var helt tåbeligt. Derfor er der lavet en ændring, så Six Hours of Fuji næste år køres den 6. oktober og Grand Prixet den følgende weekend.

Direktør Gérard Neveu og resten af kommissionen har også justeret lidt på 4 Hours of Shanghai, der er det følgende løb. Der var lagt op til et sammenfald med et andet populært løb i regionen, nemlig Macau Grand Prix, men det er nu blevet ændret, så WEC gæster Shanghai den 8-10. november 2019. I øvrigt havde den oprindelige dato for Shanghai også stødt ind i Petit Le Mans i IMSA, hvilket heller ikke havde været godt.

Kalenderen får det endelige stempel den 12. oktober.

WEC 2019-2020:

  1. 1. september 2019 – 4 Hours of Silverstone, UK
  2. 6. oktober 2019 – 6 Hours of Fuji, Japan
  3. 10. november 2019 – 4 Hours of Shanghai, Kina
  4. 14. december 2019 – 8 Hours of Bahrain, Bahrain
  5. 1. februar 2020 – 6 Hours of São Paulo, Brasilien
  6. X. marts 2020 – 1000 Miles of Sebring / 8 timer, Florida, USA*
  7. 2. maj 2020 – 6 Hours of Spa-Francorchamps, Belgien
  8. 13-14. juni 2020 – Le Mans, Frankrig

*Afventer godkendelse

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar