Italienske Eurointernational og Mikkel Jensen har langt fra haft de optimale odds for at ligge som de gør i den samlede tabel i European Le Mans Series efter dagens løb på Monza. Helt i front er de – til trods for, at holdets egentlige racerbil fortsat er i ordensmagtens varetægt, og at Eurointernational fortsat kører med en lånt Ligier JSP3.

Der var langt fra gode odds forud for dagens løb. Et uheld i den ene frie træning kostede mulighederne for at sætte en tid i kvalifikationen, og Jensen måtte derfor sætte jagten ind fra absolut bagerste række. Solidt pace og et godt samarbejde med holdkammeraten Jens Petersen betød imidlertid, at Eurointernational kunne indtage podiets øverste trin i LMP3 efter de fire timer – et højest overraskende resultat, som Mikkel Jensen da heller ikke tøver med at kalde et vildt løb:

Annonce:

– Det var godt nok et vildt løb. Vi startede sidst efter uheldet og fik ingen kvalifikation kørt. At ende her er alt taget i betragtning fantastisk, det er vildt at have brugt tre forskellige biler på de to første løb i en sæson og så gøre det så godt. Det tror jeg ikke, nogen andre har gjort før, konstaterer Mikkel Jensen.

Mikkel Jensen og Eurointernational fører LMP3-mesterskabet efter Monza efter en solid indsats af det hårdt prøvede italienske team. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Eurointernational arbejder fortsat på at få den rigtige bil tilbage, og ifølge Mikkel Jensen skulle der være skred i sagen i Frankrig:

– Vi ser frem til at få vores bil tilbage, for jeg tror faktisk den er hurtigere end den bil, vi har kørt med her. Vi håber den rigtige bil er tilbage til Le Mans. Det er så også endnu et løb, der egentligt ikke passer godt til vores bil – men vi regner i hvert fald med, at den er her til Barcelona, som er næste stop i ELMS, siger Mikkel Jensen og fortsætter:

– Jeg havde et godt første stint og havde et fint pace. Jeg var oppe og kunne se nogle Normaer i forruden, men de var for langt væk. Vi kørte helt fejlfrit både Jens og jeg, og jeg så ham ikke lave en eneste fejl – det var nøglen til succes i dag. Vi var nødt til at gøre noget på strategien, så vi kom offset på brændstof i forhold til de andre, og var heldige til sidst med en FCY, hvor jeg kunne komme tilbage i bilen. Vi opsøgte heldet og var heldige med det i dag. Lidt held skal der til, og synes ikke vi rigtigt har været heldige i den her sæson overhovedet…. Nu har vi en stabil mesterskabsføring ned til de mest konkurrencedygtige Normaer. Det er helt perfekt.

Podiet i LMP3. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Danskere med udfordringer

LMP3’s andet danskerhold havde en knapt så god dag på Monza. RLR MSport med Christian Olsen og Martin Vedel Mortensen på holdet havde ellers fundet en del af den fart, som de manglede på Paul Ricard, men måtte allerede tidligt i søndagens løb kapitulere og udgå. En tur hen over en curb fik gearkassen på bilen til at slå revner, og det stod ikke til at reparere for det engelske team.

Bedre gik det for High Class Racings Anders Fjordbach og Dennis Andersen, som imidlertid også havde deres at slås med i LMP2. Fjordbach kom ellers godt fra start og vandt en del pladser i løbets begyndelse, men et større intermezzo med en GTE-racer kostede nordjyden en ufrivillig tur i sandkassen. Bilen kom på banen igen, og High Class Racing endte med at tage en 16. plads med hjem fra Italien – seks omgange efter vinderne fra G-Drive Racing.

Fejl kostede dyrt for Gatting

I GTE stod der også angreb på menuen helt fra start for Kessel Racings #83, som Michelle Gatting deler med Rahel Frey og Manuela Gostner. En svær kvalifikation efterlod den schweiziske Ferrari noget længere nede i rækkerne end planlagt, og der var således et stort arbejde at gøre, hvis trioen skulle følge op på podiepladsen fra Paul Ricard.

Track limits kostede især dyrt for Michelle Gatting, som satte tiden:
– Vi havde en svær kvalifikation, hvor det egentligt var meget værre end jeg selv havde regnet med. Jeg pressede bilen til det yderste, men vi var ikke stærke nok på setuppet. Desværre fik jeg slettet næsten alle mine omgange – undtagen én – på grund af tracklimits, forklarer hun.

Michelle Gatting og Kessel Racing havde fat i den helt rigtige strategi i firetimersløbet, men fejl og en teknisk defekt kostede en potentiel podieplacering. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Selve løbet blev ikke meget bedre, for fra ottendepladsen satte Manuela Gostner jagten ind og kom fint fra start, men en kørerfejl kostede tid, og var også årsagen til en mekanisk defekt, som senere i løbet sendte Michelle Gatting ind til et pitstop, som kastede grus i en ellers god strategi fra Kessel Racing:

– Manuela kom okay fra start, men lavede efter min mening en utroligt dum kørerfejl, som sagtens kunne have været undgået, hvis hendes reaktion var bedre. Det tabte vi desværre en podieplads på. Da jeg kom i bilen til et dobbeltstint ville vi faktisk have været nummer to i klassen, men i stedet kostede fejlen et ekstra stop på grund af en skade, som skulle laves, forklarer Michelle Gatting til Boxengasse og tilføjer:

– Det mistede vi løbet på, fordi vi havde et ekstra stop. Jeg havde ellers god fart i bilen og fik kørt et rigtig godt stint, som jeg selv er tilfreds med. Jeg kæmpede godt med GTE-racerne. Vi skulle have været på podiet med vores strategi i dag, men sådan blev det ikke denne gang. Desværre!

Mere held havde Nicklas Nielsen og Luzich Racing i GTE, hvor det efter et solidt løb fra det amerikanske team blev til en ny tur på podiet. Luzich Racing endte som nummer tre, hvilket sikrer Nicklas Nielsen og teamet en aktuel andenplads samlet i GTE for kørere og hold. Kessel Racing og Michelle Gatting er nummer fire i tabellen.

European Le Mans Series holder nu en længere pause på grund af Le Mans, og er derfor først tilbage den 19-20. juli, når det går løs i Barcelona på Circuit de Catalunya.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar