Optakt: Japan venter for FIA WEC

Foto: Porsche/FIA WEC

Den europæiske sæson i FIA WEC er ovre, og nu går VM-serien ind i en oversøisk afslutning, hvor turen denne weekend går til Fujispeedway i Japan for første gang siden 2019. Japans VM-afdeling har siden været coronabetinget aflyst, og trods vi på mere hjemlige breddegrader har skruet gevaldigt ned for restriktionerne, så er der stadig flere af dem i spil i netop Japan. Weekendens løb er også sæsonens næstsidste, og det bliver derfor også et afgørende skridt på vejen mod mesterskabets finale i Bahrain til november.

Til gengæld er der et fantastisk racerløb på en ditto fantastisk racerbane i vente denne weekend, så der er al mulig grund til at fange en tidlig kop morgenkaffe søndag og tune ind – sendetidspunkter med mere finder du nederst her.

Takket være den lange corona-pause for FIA WEC i Japan er det faktisk første gang Toyota GR010 kører løb på hjemmebanen Fujispeedway – der meget passende ejes af… Toyota. Foto: FIA WEC

I det samlede mesterskab fører Alpines André Negrao, Matthieu Vaxiviere og Nicolas Lapierre, men det franske team er blevet sat lidt tilbage i WEC’s seneste balance of performance, hvor der er mindre power til Alpine-raceren, og det kan gå hen at åbne topkampen i Hypercar, for ti point efter Alpine – med 96 point mod Alpines 106, finder vi Le Mans-vinderne fra Toyota, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa og Sebastien Buemi.

Og så bliver det spændende at se, hvor meget længere Peugeot Sports nye 9X8 er nået siden premieren på Monza tidligere på sommeren. Her måtte Mikkel Jensen, Paul di Resta og Jean Eric Vergne udgå af debuten for Peugeot, mens det blev til point for søsterbilen i premieren. Netop søsterbilens crew byder i øvrigt på rig erfaring med japansk asfalt, for Loic Duval og James Rossiter har begge rig erfaring fra deres tid i henholdsvis den japanske Formula Nippon og Super GT.

Og skal vi runde prototyperne af, så er der også lagt op til et nyt brag i LMP2, omend titelkampen i denne klasse allerede kan nå sin afgørelse i Japan. For hvis resultaterne flasker sig for Le Mans-vinderne fra JOTA Sport, så kan Antonio Felix da Costa, Will Stevens og Roberto Gonzalez bringe sig så langt foran United Autosports #23, RealTeam #41 og Prema #9, at de ikke kan hentes – det kræver dog en sejr og at de tre udfordrere ikke gennemfører – så muligheden er stadig mere teoretisk end praktisk.


Tæt fight i GTE Pro og Am

Det bliver imidlertid i GTE-kategorierne, at det helt skarpe slag kommer til at stå. Både i GTE Pro og GTE Am er kampen ekstremt tæt – i Pro er top 3 indenfor to point, og i GTE Am dominerer Aston Martin i den samlede stilling, hvor Marco Sørensen og Ben Keating fører efter en sæson, der hidtil har budt på Le Mans-sejr og to andenpladser på Sebring og SPA. Senest udgik TF-Sport-raceren på Monza i et stort crash med Henrique Chaves bag rattet, men det ændrer ikke på, at Sørensen og Keating kommer til Japan i stærk form – omend det bliver med teamets racer fra European Le Mans Series denne gang.

Og ditto har Nicki Thiim og Northwest AMR også vist storform i sæsonen indtil videre – et springende punkt bliver om Aston Martin kan fastholde momentum i GTE Am, hvor Ferrari og Porsche bed fra sig på Monza sidste gang. Iron Dames kommer således til Japan med en andenplads fra Monza i bagagen – sæsonens hidtil bedste resultat for Michelle Gatting og resten af teamet i FIA WEC-sammenhæng.

I GTE Pro er det endnu tættere – selvom man næsten ikke skulle tro det muligt. Med en top tre, der kommer til Japan indenfor bare to point af hinanden, bliver GTE Pro-klassens sidste visit i Japan ét, der helt sikkert bliver afgørende i forhold til VM-titlen.

Michael Christensen og Porsche er opsatte på at tage et godt resultat i GTE Pro-klassens sidste besøg på Fujispeedway. Foto: Porsche

Michael Christensen og Kevin Estré kommer til med tredjepladsen efter Alessandro Pier Guidi/James Calado i føring og Gianmaria Bruni på andenpladsen.

– Kampen om VM er sindssygt tæt. Det er mere spændende end vi nok havde håbet på i den her ende af sæsonen, men der er desværre for ofte noget, der ikke er gået helt vores vej. Vi er meget opsatte på at levere et godt resultat efter sidste gang på Monza. Vi håber, at Ferrari er knapt så overlegne som de var der, men vi fik vist, at vi stadig kan kæmpe med om det, siger Michael Christensen i en pressemeddelelse torsdag aften.

TV-guide:

FIA WEC kan som altid følges i fuld længde på FIA WEC’s app, mens der også sendes på Eurosport og TV2 Sport X.

Kvalifikationen køres lørdag fra klokken 07.40 dansk tid, mens man skal tidligt op søndag.

Her starter løbet klokken 04.00 dansk tid – klokken 11.00 i Japan.

Hos Eurosport kan løbet følges med optakt fra 03.30 og hele vejen igennem på DPlay og på Eurosport 1.

Hos TV2 starter sendingen på TV2 Play fra umiddelbart inden løbsstart, mens WEC også kan følges på TV2 Sport X fra klokken 07.00.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: