Podie til Mikkel Jensen og Frederik Schandorff i vildt drama på Monza

Foto: ELMS/JEP & Ferrari

Weekendens tredje afdeling af European Le Mans Series på Monza havde det hele – for med masser af dramatik og et par skrivebordsafgørelser faldt det helt endelige resultat først sent på plads i løbet, som sikrede IDEC Sport deres første sejr siden deres mesterskab i 2019 i kraft af Paul Loup Chatins flotte kørsel til sidst i løbet, hvor franskmanden kæmpede for at få noget forspring at give ud af, da IDEC Sport-raceren med en time tilbage af løbet fik en 20-sekunders tidsstraf for ikke at respektere Full Course Yellow.

Det lykkedes imidlertid Chatin at lave et stort nok forspring til stadig at kunne køre sejren i hus foran Panis Racings #65 med Julien Canal, Nicolas Jamin og Job van Uitert, mens tredjepladsen gik til Prema Racing, som også måtte sende Louis Deletraz ud på en sen jagt efter sekunder, da de ligeledes fik raget en straf til sig – dette var dog for en overtrædelse i pitten, hvilket kostede dem ti sekunder.

IDEC Sport tog første sejr siden mesterskabsåret 2019 i ELMS. Foto: ELMS/JEP

LMP2 var til gengæld en svær omgang for de danske aktører. Efter at have vist særdeles lovende takter i kvalifikationen måtte David Heinemeier-Hansson, Fabio Scherer og Pietro Fittipaldi lide den tort at få en tidlig skade på bilen, hvilket kostede dem hele vejen igennem. David Heinemeier lagde ud og blev i begyndelsen af løbet ramt bagfra, hvilket skubbede bilen ind i den forankørende. Bilen kunne køre videre, men det gode udgangspunkt var væk, og de endte på 11. pladsen.

Også i LMP2 Pro/Am var der dramatik, for her var Nicklas Nielsen godt på vej mod et topresultat i Pro/Am såvel som den generelle LMP2, da teamet undervejs fik problemer med en speedersensor. Bilen var på dette tidspunkt i føring i Pro/Am og firer generelt, da Alessio Rovera måtte stoppe og genstarte bilen – og da var chancen for et topresultat forspildt. Det hele endte med en fjerdeplads i Pro/Am, men AF Corse kan alt andet lige tage de gode takter med til FIA WEC’s 6 Hours of Monza på samme bane næste weekend.

I LMP3 var Malthe Jakobsen og schweiziske Cool Racing særdeles uheldige. Jakobsen satte lørdag sin tredje pole position i træk i ELMS’ LMP3-klasse, men efter at have sat scenen, så kom thyboen aldrig i aktion i løbet. Maurice “Mo” Smith lagde hårdt ud i Cool Racing-bilen og kørte noget af det bedste, han har leveret hele året. Smith kunne give stafetten videre til Michael Benham på fjerdepladsen i klassen, men da Benham i sit stint endte med at blive indblandet i et sammenstød, måtte det schweiziske team udgå fra det, der kunne være blevet en topplacering.


Andenplads til Frederik Schandorff og Mikkel Jensen

I GTE var der om muligt endnu mere dramatik, for her endte afgørelsen af podiet på skrivebordet. Iron Lynx’ #60 kom først forbi det ternede flag, men på omgangen tilbage til pitten gik bilen i stå. Davide Rigon fik derefter et skub af holdkammeraten Rahel Frey fra Iron Dames, som kofanger til kofanger fik den gule Ferrari tilbage til pitlane og parc ferme.

Proton Competition Porsches #77 tog andenpladsen, mens Frederik Schandorff med en stærk afslutning tog tredjepladsen for Car Guy Racing, som længe lå lunt i svinget til endnu mere, men problemer under et pitstop kostede lidt tid for den dansk/japanske trio. Siden det ternede flag kom flere straffe til, og Car Guy Racing har umiddelbart fået opgraderet tredjepladsen til en andenplads, da løbsledelsen har diskvalificeret Iron Lynx for det vilde intermezzo efter det ternede flag.

Mikkel Jensen og Frederik Schandorff fik sat et godt ræs sammen i den skriggule Car Guy-Ferrari. Foto: Ferrari

Argumentationen er, at Iron Lynx-raceren skal have fået hjælp af en anden deltager, men beslutningen er der siden blevet protesteret mod fra Iron Lynx – en sag, vi helt sikkert får mere at høre om.

Med diskvalifikationen af Iron Lynx’ #60 rykker Iron Dames op på fjerdepladsen i GTE efter et godt løb, mens Marco Sørensen og resten af Oman Racing with TF Sport kæmpede med at finde farten på Monza. Teamets to racere endte skuffende som nummer ni og ti efter at have været særdeles konkurrencedygtige i sæsonens to første afdelinger.

Tæt fight ind i første sving i GTE. Foto: ELMS/JEP

European Le Mans Series vender tilbage på Circuit de Catalunya til august, mens der allerede næste weekend er FIA WEC på Monza. 6 Hours of Monza bliver samtidigt Mikkel Jensens debut i Hypercar og naturligvis første løb for Peugeots nye 9X8. Det har vi meget mere om i løbet af ugen!

Highlights:

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ 

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: