Pole til Toyota på SPA efter underkendt Ferrari-tid

Foto: Toyota Gazoo Racing & FIA WEC/Focuspackmedia

Raidillon endte med at skrive et par overskrifter i kvalifikationen til FIA WEC på SPA. I starten af GTE Am-kvalifikationen blev det hele afbrudt af et crash fra Porsche og Project 1’s PJ Hyett, og i Hypercar begyndte kvalifikationen mere eller mindre med, at Toyota #8 røg i muren samme sted.

Det hele kom i gang igen, men ikke uden mere dramatik. Først var Earl Bamber ved at have sig lidt af et moment samme sted i den ene Cadillac, men klarede frisag. Og kort efter spandt Antonio Giovinazzi i sving 1 og holdt midt i linjen. Tidligt lagde Porsche bedst ud med Frederic Makowiecki, som var hurtigst foran Ferraris Miguel Molina i #50, men Molina svarede hurtigt tilbage og var først til at nærme sig de to minutter.

Antonio Giovanazzi tog hurtigste tid, men blev dømt ned for tracklimits kort efter det ternede flag. Foto: FIA WEC/Focuspackmedia

Cadillac havde til gengæld ikke tænkt sig at bakke af, og med tre minutter tilbage gik Earl Bamber og Sebastien Bourdais ind som henholdsvis anden- og tredjebedst, mens Kamui Kobayashi kort efter satte dagens hidtil hurtigste tid og satte Toyota #7 forrest.

I sidste skud vendte Ferraris Antonio Giovanazzi til gengæld stærkt tilbage fra sit spin tidligere og kørte hurtigst i 2.00.777 og vippede Kobayashi af pinden. Japaneren var da allerede kørt ind, og Miguel Molina havde også parkeret i troen på at anden startposition var i hus.

Den første “kundebil” i FIA WEC’s Hypercar er Hertz Team Jotas nye Porsche 963 – de starter som nummer syv i morgen til 6 Hours of SPA. Foto: FIA WEC/Focuspackmedia

Med det facit var det en ny pole position for Ferraris 499P foran Toyota og den anden Ferrari, men kvalifikationen fik kort efter det ternede flag et efterspil.


Giovinazzis tid blev underkendt for tracklimits, og Kobayashis tid i #7 er derfor pole position.

I stedet bliver det derfor pole position til Toyota #7 foran Ferrari #50 og Giovinazzis Ferrari #51.

Top fem afrundes af de to Cadillacs, mens Porsche starter som nummer seks og syv med #6 og den nye kundebil fra Hertz Team Jota. Dermed starter Nicklas Nielsens Ferrari #50 som nummer tre, mens det blev niendebedste tid til Mikkel Jensens Peugeot #93 kørt af Jean Eric Vergne og P10 til Michael Christensens Porsche, kørt af Frederic Makowiecki.

Suveræn Aston Martin-pole i GTE Am

I GTE Am fortsatte Corvette takterne fra Sebring og Portimao ved at køre stærkt fra start, men farten i resten af feltet kom siden op, og Ahmad Al Harthy nåede at toppe Ben Keatings tid, inden den trejderangerende PJ Hyett satte sin AO Project 1 Porsche hårdt i muren over toppen af Raidillon. Kvalifikationen blev naturligvis afbrudt af crashet.

Med sessionen genstartet gik jagten for alvor ind på Ahmad Al Harthy. Ben Keating forsøgte alt han kunne og bremsede for langt for enden af Kemmel Straight, og kort efter satsede Sarah Bovy også hele butikken og fløj over curben på indersiden af Raidillon. Belgieren fik dog reddet sagerne, men med tiden slettet for tracklimits. I stedet gik Al Harthy ud og forbedrede sin tid markant. Med et halvandet minut var omanien således over to sekunder hurtigere end Keating.

Harthy fortsatte og klippede et kvart sekund på sit sidste forsøg, mens Companc gik næsthurtigst for AF Corse/Richard Mille – dog kun for at blive toppet af en stærkt kørende Sarah Bovy, som satte næsthurtigste tid for Iron Dames. Det ændrer dog ikke ved, at Al Harthy var lysår foran og tog pole position med lige under to sekunders difference. Proton Competitions #88 fik klemt tredjebedste tid ind foran Ben Keating og Corvette Racing.

#22 UNITED AUTOSPORTS USA / Oreca 07 – Gibson – FIA WEC TotalEnergies 6h of Spa Francorchamps – Circuit de Spa Francorchamps – Stavelot – Belgium –

Pole til Blomqvist og United Autosports i LMP2

LMP2 fik en mere direkte duel. Tom Blomqvist stod med to minutter bedst for United Autosports fulgt af Louis Deletraz for belgiske WRT og af Daniil Kvyat for Prema. Sådan blev facit også – pole med 0.339 ned til Deletraz, mens Daniil Kvyat tog tredjebedste tid foran Robin Frijns i den anden WRT-racer.

Femmer blev Pietro Fittipaldi i den JOTA Sport-racer, han deler med Oliver Rasmussen og David Heinemeier Hansson.

6 Hours of SPA kan følges i morgen med start 12.45 på Eurosport. 

Husk, at du får alt om FIA WEC her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: