Da feltet i Danish Supertourisme i den forgangne weekend afviklede 5. afdeling af årets mesterskab, indtog den bare 18-årige Casper Røes endnu engang en fremtrædende rolle. Den unge fynbo er i gang med sin første fulde sæson i den danske superklasse, og han fortsætter med at imponere og markere sig som en af de allerhurtigste kørere i feltet.
Scenen for årets 5. afdeling var selveste Hockenheim, banen som også lægger asfalt til det tyske Formel 1 Grand Prix, og selvom Casper Røes tilbage i slutningen af 2015 har gennemført en testdag på banen, var der stadig mange uafklarede spørgsmål, inden feltet trillede ud til den første træning.
”Jeg har måske et lille forspring, fordi jeg har testet en Formel 4 racer hernede, men en DST racer er altså noget helt andet, og denne bane er markant anderledes end de danske baner, vi er vant til at køre på. Vi skal allesammen ud og indsamle noget viden om bremsepunkter, dækslid, brændstofforbrug og meget andet, så det er noget af en udfordring, men jeg glæder mig meget – det er en superfed bane,” udtalte Casper Røes således, inden han satte sig i bilen.
Det skulle dog hurtigt vise sig, at den hurtige fynbo med en fortid i fransk Formel 4 var blandt de bedste til at finde rundt på den ikoniske bane. I den 1. frie træning var han 4. hurtigst, mens han i den 2. frie træning var 5. hurtigst – og selv en situation, hvor bremserne pludselig svigtede, kunne ikke ødelægge optimismen. ”I udgangen af sving 1 hører jeg en underlig lyd fra bagtøjet, og da jeg skal bremse ned til sving 2, har jeg slet ingen bremsekraft. Jeg undgår heldigvis at køre i muren, men tilbage i garagen kan vi konstatere, at der er gået et hjulleje, hvorefter bremseskiven på venstre baghjul nærmest er eksploderet og også har ødelagt fælgen. Nu gik det heldigvis ikke så galt, som det kunne have gjort, og vi har fundet frem til et rigtig godt setup på bilen, så jeg ser frem til de kommende dage,” sagde Casper Røes ovenpå fredagens træninger.
Lørdagens kvalifikation gik heller ikke helt efter planen; lige da Caspers dæk peakede, og det var tid til at køre sig frem blandt de allerforreste, blev kvalifikationen afbrudt af et rødt flag, og han måtte tage til takke med 6. bedste tid. Eftersom man i DST vender top 8 om til det 1. heat, betød det en stratposition som 3’er.
I weekendens 1. heat kom Casper fantastisk afsted, og han førte løbet inden afslutningen på første omgang. Bagfra kom gæstekøreren Mikkel Mac dog blæsende op gennem feltet, og også Casper Røes måtte kapitulere overfor den hurtige Ferrari kører. Han formåede dog uden problemer at holde fast i 2. pladsen, hvor han således placerede sig foran alle de førende i mesterskabet.
Weekendens 2. heat blev en fuser af dimensioner. Allerede efter 3 omgange blev løbet neutraliseret på grund af et harmløst sammenstød mellem 2 biler, og efter at have kørt yderligere 3 omgange bag en Safety Car blev løbet flaget af. Uden for alvor at have fået lov at køre ræs, blev Casper noteret for en 7. plads.
I det 3. og sidste heat skulle Casper Røes starte fra 4. pladsen, og igen lavede han en super start, som bragte ham op på 2. pladsen. Ca. midtvejs i heatet kostede en nærkamp med teamkollegaen Ole Petersen ham imidlertid 2 placeringer, og han sluttede således løbet på 4. pladsen.
Danish Supertourisme afvikles som 2 seperate mesterskaber – et PRO og et AM – og her er Casper Røes qua sin alder placeret i AM kategorien, som han har domineret siden åbningsløbet på Padborg Park. På Hockenheim var han endnu engang den hurtigste AM kører, og han har således udbygget sin føring, så han nu har et forspring på mere end 100 point.
I det generelle mesterskab (PRO) blander han sig imidlertid også i den sjove ende. Ved flere lejligheder har han taget masser af point fra mesterskabsfavoritterne, og i PRO figurerer han på en aktuel 6. plads i mesterskabet.
Allerede i den kommende weekend går det løs igen. Her indtager Danish Supertourisme feltet Ring Djursland til årets 6. løbsweekend, og mon ikke Casper Røes igen vil sætte sit præg på weekendens begivenheder? Optimismen og selvtilliden fejler i hvert fald ikke noget.
”Jeg regner helt sikkert med at være med fremme igen. Hvorfor skulle jeg ikke være det? Jeg har efterhånden bevist, at jeg er hurtig på alle typer baner, og det gik jo rigtig fint, da vi kørte heroppe i foråret,” slutter Casper Røes med et smil.