Dækkene udfordrede Alexander Hartvigs Carrera Cup-debut

Foto: Steve Rayyan Mack & Porsche Motorsport

Alexander Hartvig blev i dén grad udfordret under weekendens afdeling af Porsche SIXT Carrera Cup Deutschland, som blev kørt på Imola-banen i Italien.

Forud for sin debut i Europas måske hårdeste mærkeklasse var den 21-årige roskildenser udmærket klar over, at sværhedsgraden er steget markant siden sidste sæson. Alligevel måtte Allied Racing-køreren undervejs erkende, at det er nogle hårde gutter, han er oppe mod:

– Jeg syntes faktisk at jeg var okay med på tempoet. Den frie træning var okay, og i kvalifikationen følte jeg, at jeg kørte sindssygt stærkt … indtil de kaldte over radioen og fortalte, at jeg skulle starte som nummer 15 og 17 til de to løb, fortæller Alexander Hartvig, som dog var hhv. fjerde og sjette hurtigst blandt Rookie-kørerne i feltet.

Porsche 911 GT3 Cup, Alexander Hartvig (DK), Allied-Racing (#60), Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland 2024, Imola (I)

Lørdag eftermiddag gik starten til det første løb, og Alexander fik en god start, men kunne efter nogle omgange fornemme, at noget var galt med bilens greb og balance. Kort tid efter konstaterede han, at det ene bagdæk var ramt af en sivepunktering, og dermed måtte han køre i pit og se konkurrenterne fortsætte løbet uden ham.

– Det er mega surt, ikke mindst fordi jeg ikke har kørt på hverken konkurrenter, curbs eller andet. Det er et hændeligt uheld, men jeg ville rigtig gerne have kørt det løb til ende. Farten var rigtig god, så hvem ved, hvad det kunne være blevet til, siger han.


Hvor lørdagens løb endte uheldigt, var det til gengæld manglende erfaring, der kostede dyrt i weekendens andet løb, som blev kørt søndag morgen. Igen fik Alexander en god start og kæmpede sig et par placeringer frem, men undervejs i løbet fik han bremset for hårdt, så det ene forhjul låste og lavede en stor røgsky. Hvad værre var, så var dækket nu også nærved umuligt at køre med:

– Jeg fik slidt et ordentligt flatspot i dækket, og det gør det endnu sværere at undgå at hjulet blokerer under nedbremsning. Det endte med, at jeg lavede samme nummer igen og røg en tur af banen og ud gennem gruset, og sådan noget koster placeringer i et felt som det her, fortæller Alexander, som sluttede på 21. pladsen i løbet. Forklaringen på det flatspottede dæk er simpel:

– Indtil i år har jeg kørt racerløb i biler med ABS, så jeg har bare skullet træde hårdest muligt på bremsepedalen og så har teknikken klaret resten. I Porsche Cup-bilen er der ingen ABS, så jeg skal selv regulere bremsetrykket for at opnå maksimal effekt uden blokerede hjul. Det er noget, jeg skal øve mig endnu mere i, så jeg bliver helt skarp på det, forklarer han.

På trods af fejl og uheld er Alexander Hartvig tilfreds med debutweekenden i Porsche SIXT Carrera Cup Deutschland:

– Det har været super fint at komme i gang med sæsonen. Nu har vi ligesom været hele cirkusset igennem, så næste gang er der allerede meget mindre pres på. Jeg skal også lige minde mig selv om, at denne sæson for mig handler om at udvikle mig, så jeg kan kæmpe med om topplaceringerne næste år. Det er en svær øvelse for et konkurrencemenneske, men jeg synes trods alt, at jeg har fået meget med i denne weekend, ikke mindst takket være folkene hos Allied Racing og Porsche Talent Pool.

Allerede i den kommende weekend køres anden afdeling af Porsche SIXT Carrera Cup Deutschland på Oschersleben mellem Berlin og Hannover.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: