I disse måneder er en masse danske racerkørere gået i gang med at kigge på, hvordan næste sæson skal forløbe. Skal man tage endnu en sæson i gokart, eller skal man videre? Og hvilken klasse skal man i givet fald køre i? Vi har i Formel 4 Renault Danmark et godt bud på dit næste skridt i karrieren!
Stjernerne har alle kørt formelbil
Hvis vi kigger tilbage i historien og slår ned på nogle af de største motorsportsstjerner, danske såvel som udenlandske, er der én ting, der går igen hos langt de fleste: De har kørt i formelbiler i deres unge år. Listen tæller navne som Eddie Irvine, Mark Webber, Jenson Button, Mika Häkkinen og Ayrton Senna, og fra vores egne rækker er det navne som Jan Magnussen, Kevin Magnussen, Tom Kristensen, Jason Watt, John Nielsen og Dennis Lind.
Fælles for dem alle er, at deres karriere for alvor har taget fart, efter at de kom ind i formelsporten. Det er i en formelbil, du for alvor lærer alle detaljer ved at være racerkører. Uanset om du sigter efter en karriere i Formel 1 eller i en Le Mans-serie, er Formel 4 et meget fornuftigt springbræt.
Unge talenter anbefaler Formel 4
Frederik er i gang med sit andet år hos VAR og er først nu for alvor begyndt at kunne nyde at køre racerbilen: “Jeg følte, at jeg skulle bevise en hel masse – over for teamet, sponsorerne, min familie og mine fans. Så jeg glemte at have det sjovt, og så smuldrede det hele lidt.”
Den svære balance mellem at arbejde hårdt, så man kan forbedre sig, og samtidig sørge for at have det sjovt var noget, Frederik følte var nemmere i den danske serie: “Jeg er sikker på, at en stor del af min succes skyldes min tid i den danske serie. Her blev jeg konstant mindet om af min coach, at det skal være sjovt. Da jeg først fandt tilbage til de værdier her i Tyskland, vendte det hele, og resultaterne begyndte at gå den rigtige vej.”
“Danske kørere er vellidte i Europa, fordi de har en god balance. I Danmark arbejder man meget med det mentale og har fokus på, at det skal være sjovt. Det er rigtig vigtigt at huske på, at det er udviklingen, der er vigtigst i Formel 4 – ikke mesterskabet. Men jeg er nu alligevel glad for min nuværende fjerdeplads i mesterskabet,” afslutter Frederik med et stort grin.
Niveauforskellen på den danske og tyske serie er stor. Både i det sportslige og det økonomiske. Det betyder dog ikke, at der ikke er noget at hente i den danske serie. Den belgiske drivercoach Benjamin Bailly har været tilknyttet flere danske racerkørere. I år er han tilknyttet Malthe Jakobsen, der er rookie i Formel 4 Renault Danmark. Benjamin er ikke i tvivl om, hvad der gør den danske serie attraktiv for unge kørere, som er på udkig efter det næste skridt i karrieren:
“Firstly, the Danish F4 series is a very cheap way to learn how to drive a real formula car. And in Denmark there are some very skilled engineers and great driver coaches that can really help you learn all the basics really fast. There may be very few drivers compared to other series, but the level of the Danish drivers is pretty good.”
Benjamin har selv haft en flot karriere inden for formelsporten, inden han kastede sig over en civil karriere som drivercoach og mentaltræner.
Han peger også på et par ting, han mener kunne gøre klassen endnu stærkere, end den er i dag:
“The promotor should try to attract drivers from other countries. For instance, the cars are the same as the ones they drive in France. And the Danish motor sport organisation should consider organising a test day and increasing track time during race weekends. Perhaps two practice sessions before the qualifying session and heats lasting longer than 25 minutes should be standard.”
Kørernes udvikling er vigtigere end et mesterskab
Vi er enige med Benjamin i, at vi faktisk har det, der skal til. Det afspejles også tydeligt i det antal danskere, der i dag kører i udenlandske serier, og det med stor succes. Christian Rasmussen, der i klassens debutår, 2017, kørte for Magnussen Racing Experience og endte på en samlet tredjeplads, kører i dag i den amerikanske Formel 4-serie, og han har sørget for, at “Der er et yndigt land” er blevet spillet flere gange i USA:
“For mig har det været et naturligt skridt at komme til USA for at få mere modstand. Ikke fordi det faglige niveau i Danmark ikke er godt nok, men der er meget stor forskel på at være 10-12 biler på gridden og over 30 biler, som vi er herovre.”
“Der skal virkelig kæmpes for hver tiendedel. Herovre er der 7-8 kørere, der kæmper om podiepladserne, så et enkelt lille kiks koster dyrt.”
En anden forskel på Danmark og USA, som Christian nævner, er, at de fleste kørere er tilknyttet et større team. Det synes han mangler i Danmark:
“Jeg ved godt, at pengene er små i Danmark, men der er ingen tvivl om, at det er svært for de små “far-søn-teams” at komme videre. Så et godt råd vil være at finde et godt og solidt team at køre for.”
Christian kører for Jay Howard Driver Development, der har base i Indianapolis, og indtager i øjeblikket andenpladsen i serien. En helt igennem fantastisk præstation, der understreger, at danske kørere kan noget helt særligt inden for motorsport.
Formel 4 Renault Danmark har også slået et smut forbi en person, der kender dansk motorsport rigtig godt både indefra og udefra. Sønderjyske Tommy Schröter er et kendt og respekteret ansigt og har selv prøvet kræfter med stort set alt inden for dansk motorsport. Tommy er ikke i tvivl – formelbiler er en vigtig del af en racerkørers DNA:
“Formel 4 er et rigtig godt springbræt til at lære. Man skal ikke vælge Formel 4, fordi man ER god, men fordi man kan BLIVE god. Det hele kommer an på det, køreren selv bringer med. Hvis man kommer med den rette indstilling, er Formel 4 et rigtig godt springbræt. Her kan man lære alle grundteknikkerne i kørsel, og man kan lære at give god feedback og bruge ingeniører og mekanikere rigtigt. Og ikke mindst kan man gøre det til en fjerdedel af prisen i forhold til f.eks. Tyskland,” fortæller Tommy.
Tommy Schröter har dog også en lille “opsang” til de danske kørere. Han mener, at der er en skæv balance i mange af de unge talenters fokus:
“Det er lidt, som om det overordnede værdisæt, vi har i samfundet i dag, også har nået motorsporten. Der er alt for meget fokus på point og placeringer i fødeklasserne, som Formel 4 jo er.” Efter Tommys mening er der alt for få, der fokuserer på, at det frem for alt skal være sjovt og lærerigt.
“Hvad lærer du af at køre et helt heat og spærre for en kører, som du ved er hurtigere og dygtigere end dig selv?”
I stedet mener Tommy, at man skal lade den hurtigere kører komme forbi og derefter forsøge at lære af ham.
“Ingen i den internationale motorsportsverden anerkender dig for, at du er dygtig til at spærre. I stedet skal du acceptere, at du kan lære noget af den anden kører. Point og mesterskaber er sekundært, mens personlig udvikling og det at have det sjovt er ret vigtigt, hvis du vil have succes,” slutter Tommy.
Hvem har besluttet, at man kun skal have ét år i hver klasse?
De stigende priser inden for motorsporten lægger et stort pres på skuldrene af de unge kørere, og det forhindrer formelsporten i at vokse i Danmark.
“Når prisen for en sæson i Formel 4 kan lyde på mellem en halv og en hel million plus moms, og dertil udgifter til skader, så skal vi for alvor til at tænke os om.”
Sådan udtaler den levende motorsportslegende John Nielsen. Han mener, at det er en helt forkert måde, man forsøger at udvikle talenter på.
“Ingen har i Danmark råd til at køre mere end en sæson med de priser, der tilbydes sæder til. Det må ikke koste så mange penge, for så får vi kun de enkelte kørere til at vælge en sæson, inden de forsøger sig i udlandet, og så dør klassen, hvilket er set før.”
John Nielsen mener, at det er en forkert opfattelse, at man kun skal have en enkelt sæson i Formel 4, før man flyver videre, ofte uden at vide, om talentet kan holde.
“Hvem er det, der har skabt den trend, at man kun skal have en sæson i hver klasse? Den er i mine øjne helt forkert.”
I stedet mener John, at man skal lægge en realistisk karriereplan, som gerne skal omfatte to-tre sæsoner i hver klasse.
– Men bliver man så ikke bare overhalet af alle de andre unge knægte, der stormer gennem klasserne?
“Nu er det jo sådan, at der kun kommer én Verstappen for hver 100 år. Langt de fleste kørere, der er endt i Formel 1, har været langt over 20 år, inden de satte sig i et F1-sæde. Og der er jo også mange andre veje at gå end Formel 1. Det er helt ok at køre i andre klasser. Budgettets størrelse er ikke et udtryk for, hvor sjovt man kan have det med sin sport!”
På spørgsmålet om, hvad Formel 4 Danmark kan gøre for motorsportstalenter, svarer John Nielsen:
“Altså, en formelbil er jo der, hvor en racerkører opnår alle de basale evner. Det er her, man lærer respekten for de andre kørere, for når man kører med åbne hjul mod hinanden med 200 kilometer i timen, så er konsekvenserne store, hvis man ikke har respekt for sin modstander. Samtidig er det også her, kørerne får forståelse for en bils opbygning. Unge 15-årige kørere kan jo som udgangspunkt ikke forstå, hvordan en støddæmper eller et hjulophæng virker. På en bil med åbne hjul kan de se, hvordan det virker, og det giver en helt anden forståelse, for hvordan bilen fungerer.”
“Teknikken er simpel, og så er det jo nemt og forholdsvis billigt at komme rundt med en formelbil. Den kan dybest set smides på en autotrailer og fragtes rundt, og netop derfor skal prisen for en sæson også ned.”
Vi er klar til at tage imod de nye talenter
Tilbage er spørgsmålet om, hvordan man kan få prisen ned, så det bliver mere attraktivt at vælge formelsporten. Et godt bud på et svar er faktisk i støbeskeen i Formel 4-regi. Teamchef hos FSP Racing Alex Frederichsen tilbyder fra næste sæson, at man kan blive en del af FSP Academy. Her vil du til en pris af 364.000 kroner + moms kunne få en sæson, der fokuserer på at udvikle dig som kører, ikke kun på, men også uden for banen. Der vil bl.a. blive lavet vintertræningssamlinger med forskellige emner som datalogning og fysisk træning. Yderligere informationer kan fås ved henvendelse til FSP Racing.
Vi er klar til at tage imod det nye kuld af kørere, og vi arbejder konstant i kulissen på at forbedre vores koncept. Du er altid velkommen til at tage fat i os – vi er altid klar til en snak, både på banen og udenfor.