Ib Kragh efter Sydhavsrallyet: ”Dette rally krævede udholdenhed”

Ib-Kragh-og-Ditte-Kammersgaard-havde-et-godt-Sydhavsrally.JPG
Foto: Ib Kragh Rally

For første gang i flere år skulle Ib Kragh deltage i et todagesrally på dansk grund. Det var Sydhavsrally, der med base i Nykøbing Falster foregik dels fredag aften, dels lørdag eftermiddag. Sammen med Ditte Kammersgaard fik han kørt sig til en generel femteplads i teamets Skoda Fabia Evo2, som teamets servicemandskab havde klargjort og holdt kørende på fornemmeste vis.

”Det var et langt rally, og dette rally krævede udholdenhed,” siger Ib Kragh. ”Fredag aften kørte vi tre hastighedsprøver to gange, og for hver gang, vi startede,
blev det som ventet mørkere og mørkere, men også vådere og vådere. Lørdagens del var ikke nær så udfordrende, selv om det var vådt, men jeg er godt tilfreds
med weekenden, hvor det hele fungerede fint. Det var en weekend, hvor vi hele tiden lå i top 6, men man skal holde tungen lige i munden, når det er så fedtet.”

Udover at Sydhavsrally var det første danske todagesrally i flere år, bød det også på en hastighedsprøve på 28 kilometer. Ikke en rundbane, som hastighedsprøver af
den længde normalt er herhjemme, men en gennemgående hastighedsprøve.

”Jeg tror aldrig, at jeg har kørt en gennemgående hastighedsprøve på 28 kilometer. I hvert fald ikke herhjemme, men måske i Tyskland, dengang jeg kørte på
juniorlandsholdet,” siger Ib Kragh. ”Det svarer altså til strækningen fra Juelsminde til Vejle, og selv om jeg har arrangeret rally på Juelsminde-halvøen, er det nærmest umuligt her, så det er vildt fedt, at det kan lade sig gøre på Lolland. På hastighedsprøven var der både grus og mange svære tekniske kombinationer. Da det så også regnede og samtidig blev mørkt, blev det rigtigt svært…”

”Vejret fredag aften fik os til at gamble med vores dæk, for vi var oppe mod hårde modstandere, så vi ville gøre det anderledes. Mens vi satte nogle bløde slicks
på, kørte vores konkurrenter ud på hårde slicks, og for en gangs skyld sad jeg og ventede på, at der kom regn på forruden.”


Satsningen gav ikke helt pote.

”Den lange hastighedsprøve var hård ved mine bløde dæk, men var der kommet mere regn, havde vi haft en fordel. Men vi blev ikke kørt agterud,” siger Ib Kragh.
”I fredagens servicepause kom der så meget regn, at jeg var lige ved at sige, at vi ikke skulle køre. Vi smed intermediates på bilen og blev enige om at køre på det sikre.”

Gennem hele Sydhavsrally formåede Ib Kragh at holde den hvide, grønne og grå Skoda Fabia Evo2 på sporet og køre en generel femteplads hjem og en fjerdeplads i
RC2-klassen.

”Lørdagens prøver var der ikke så meget kød på i forhold til fredagens prøver,” konkluderer Ib Kragh. ”Men generelt var det nogle gode hastighedsprøver, og så
er det dejligt, at vi har fået tilskuerne tilbage. På hastighedsprøverne og på servicepladsen. De har været savnet.”

Ib Kragh

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: