Ring Djursland er overset i forhold til Jyllandsringen, men den legendarisk bane ved Kolind får masser af opmærksomhed fra både DTC-racerne og motorsportspublikummet, når der lørdag og søndag køres 3. afdeling af det danske mesterskab i FDM-DTC Motorsport.
Ring Djursland omtales i motorsportskredse af og til som ”Den Lille Nürburgring” på grund af banens mange blinde sving, altså sving, hvor man ikke kan se afslutningen på svinget, før man er på vej ud af det. De giver nogle særlige udfordringer for kørerne.
”Ligesom jeg havde den rigtige Nürburgring som en af mine favoritbaner i mine år i Tyskland, har jeg også et helt særligt forhold til Ring Djursland. Det var på Nürburg, at jeg genoptog karrieren efter ulykken, og jeg var med til at vinde 24-timers løbet 1991 i en Schnitzer-BMW, og fik i øvrigt 4 andenpladser i 24-timers løbene dernede i de øvrige år. ”
Formel Ford-debut på Djursland
”Det første løb, som jeg kørte i min egen Formel Ford 2000-racer, kørte jeg på Ring Djursland i 1979. Hvis jeg husker ret, blev jeg nummer 4. Det efterfølgende løb, på Jyllandsringen, vandt jeg. Jeg synes, at Ring Djursland er alt for undervurderet i dansk motorsport. For det er en god bane, og den ligger i et af de smukkeste områder i Danmark, siger Kris Nissen forud for weekendens løb.
Det var som sagt på Ring Djursland, at den 57-årige racerkører fik gang i sin Formel Ford 2000-karriere, men der var en pause på cirka 35 år, før han i 2017 genoptog sit bekendtskab med banen, og denne gang i en DTC-racer med 500 HK. ”Banen er stort set uændret i forhold til dengang, hvor jeg kørte Formel Ford, så der skal nok være masser af action. Samtidig kan tilskuerne stort set se hele banen på en gang og følge alle duellerne. Så det er bare med at pakke picnickurven og indstille GPS’en efter Ring Djursland. Der bliver masser af godt race i både DTC og de øvrige klasser, lover motorsportsveteranen.
Tæt konkurrence i Top 4
Som Kris forudsagde inden sæsonens start, bliver FDM DTC-mesterskabet i år mere spændende end nogensinde. Sidste år var det Kasper H. Jensen, Jan Magnussen og en af Kris Nissens nuværende team-kammerater Lasse Sørensen fra Team Flexlease/Strøjer Tegl, der kæmpede til det yderste af fingerspidserne om at blive dansk DTC-mester. Det var som bekendt Lasse Sørensen, der løb med trofæet.
”Hverken sidste års nummer 1, 2 eller 3 har efter de første 2 afdelinger og i alt 6 løb fået nær så mange points, som folk havde forventet, og det er overraskende Michael Marcussen, der ligger på en førsteplads. Min teamkammerat, Lasse Sørensen, er lige nu nummer 4, men point-mæssigt er han ikke længere væk, end at han sagtens kan nå at køre sine nærmeste konkurrenter ind og genvinde mesterskabet”, vurderer Kris Nissen, der selv ligger på en 13. plads, men ”med en pil op”.
Kris Nissen Racing