Tålmodighed og vedholdenhed er dyder, der er værd at stræbe efter. Johannes Graversen er det levende bevis på, at det giver pote. Johannes Graversen sikrede sig i weekenden den 6.-7. oktober det generelle mesterskab i Special Saloon Car 2018, og for en gangs skyld er det ikke en floskel at påstå, at det er noget ganske ganske særligt og helt unikt.
For helt at forstå hvor unik en præstation det er, så skal man kende lidt til både Johannes, hans bil, og ikke mindst klassen Special Saloon Car. Johannes Graversen er med sine 74 år en særdeles erfaren herre i dansk banesport. Johannes bor privat i Trige ved Århus, og er stadig aktiv i sit værksted, Graversen Autoteknik i Hinnerup, hvor der arbejdes med specialbiler og racerbiler. Han har kørt race siden slutningen af 1960’erne, men i 1980 startede en hel æra i dansk motorsport.
Det var nemlig i 1980, at Johannes debuterede med sin Fiat X1/9 med en 1,4 l motor fra en Fiat 128 i netop Special Saloon Car. I 1987 tog han så sit første Danmarksmesterskab i samme klasse og med samme bil. I 2009 modtog han Høltzer pokalen for hans mangeårige indsats i dansk motorsport. Her kom Johannes i selskab med navne som Jan Magnussen, Tom Kristensen, John Nielsen, Jason Watt og mange flere.
Og så kommer det helt unikke, for her 31 år efter sit seneste DM gentager han bedriften med samme bil. Det er så vidt vides ikke set tidligere nogen steder, at samme chauffør med samme bil i samme klasse vinder samme mesterskab med 31 års mellemrum. Hvis man dertil lægger, at Special Saloon Car klassen de senere år har udviklet sig til en klasse, hvor nogle af de vildeste og fineste racerbiler i Danmark deltager, så må man bare bøje sig i støvet for Johannes’ præstation.
Det var ellers lige ved at smuldre for Johannes, da en rygskade tvang ham til at melde fra til Grand Prix Danmark på Jyllandsringen i august. Johannes er imidlertid en sej herre, og det lykkedes ham at blive klar til både septemberløbet på Ring Djursland og finaleløbet på Jyllandsringen. Og til begge afdelinger kørte han sejren hjem.
Sejren i år skyldes primært, at Johannes har kørt hundestærkt og stabilt hele året igennem. At han fortsat er blandt de allerhurtigste, kan man få bekræftet ved at kigge på heat 2 fra den forgangne finaleweekend. Her sætter Johannes tredje hurtigste omgangstid kun overgået af Dennis Lind i en Lamborghine Huracán Super Trofeo og af Mikkel Overgaard Pedersen i en Porsche 991 GT3. Begge to kører med i store internationale serier, og var hjemme på gæstevisit i klassen. Johannes var med andre ord hurtigst af alle de faste deltagere i klassen, og det foran biler som en BMW F1, indtil flere Porsche 911 GT3’er, Ferrari osv.
Lige nu er der ingen, der kender Johannes’ fremtidsplaner, men en ting er sikkert, det bliver nærmest umuligt at overgå den præstation han har lavet i år. Og skulle han gå hen og toppe det alligevel, så vil det være en situation hvor undertegnede skribent vil være begejstret over at have taget fejl.
– Keld Dohm