Glad Sport sejrede trods svære forhold

Foto: Glad Sport

Det var i sidste øjeblik, Glad Sport blev klar til starten på årets Dansk Super Rally. Men trods en stribe logistiske udfordringer formåede teamets to mandskaber ved Rallye Sulingen at sejre og lægge sig i spidsen for Danmarksmesterskaberne i deres respektive klasser.

Den ene rallybil ankom seks dage før sæsonstart. Vinderbilen fra sidste år blev gjort klar igen. Men Glad Sports to mandskaber sejrede i det krævende Rallye Sulingen, som i weekenden indledte kampen om Dansk Super Rally.

Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) blev med en generel femteplads bedste danske hold i Rally2-klassen og tog maksimumpoint til dels Dansk Super Rally, dels klassemesterskabet, mens Jacob Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Fårvang) sejrede i Rally4-klassen og blev bedste hold i en tohjulstrukket rallybil – foran alle konkurrenterne fra Tyskland, Holland og Danmark. Det skete i deres nye Peugeot 208 Rally4, som Glad Sports mekanikere havde knoklet for at få gjort klar.

”Jeg kunne godt mærke til vores shakedown torsdag aften inden rallystarten, at det var lang tid siden, jeg sidste havde siddet i en rallybil,” siger
Jacob Madsen. ”Ved første gennemkørsel var nedbremsningerne ikke perfekte, og der var ikke fart nok i svingene, men derefter gik det fremad.”’

24 timer efter, at han og Line Nedergaard første gang havde kørt deres nye Peugeot 208 Rally4 i høj fart, gjaldt det den første af de tre hastighedsprøver, som skulle køres fredag aften. De stod overfor et dilemma. Dækvalget.


”Alle tjekkede vejr-apps, men Line og jeg satsede på et sikkert dækvalg. Vi tog regndæk på bagest, bløde slicks foran og så valgte vi regndæk som
reservehjul. Da vi havde kørt første prøve, var vi hurtigst i Rally4-klassen. Det var jeg overrasket over, for jeg skulle lige i gang, og det var ikke det helt optimale dækvalg. Da vi kom til start på næste prøve, besluttede vi os for at skifte til regnvejrsdæk. Det havde dryppet, og vi kørte en halv omgang, og så væltede det ned. Det var et godt træk,” fortæller Jacob Madsen, som på den tredje hastighedsprøve punkterede.

”Vi mistede heldigvis kun et halvt minut, men rigtig mange punkterede.”

Andendagen ved Rallye Sulingen var mere rolig for Jacob Madsen/Line Nedergaard.

”Vi startede på det militærområde, hvor vi havde kørt fredag aften,” fortæller Jacob Madsen.

”Selv om det var tørvejr, var det vådt på skovvejene i militærområdet. Om eftermiddagen kørte vi mere traditionelle hastighedsprøver i det åbne land. Servicefolkene gjorde en fantastisk indsats. De måtte skifte fjedre undervejs med det vejr og de forhold, vi skulle køre under, men de sørgede hele tiden for, at vi havde et godt setup på bilen.”

”Hastighedsprøverne i militærområdet var virkelig udfordrende for os begge, både for Jacob som kører og mig som andenkører,” siger Line Nedergaard.

”Ingen af os havde kørt der før, men det havde mange af vores konkurrenter. Hastighedsprøverne lørdag eftermiddag lignede mere dem, vi kender
herhjemmefra.”

”Weekenden var virkelig en udfordring for os. Vi har kørt sammen i Tyskland før, men løbet var anderledes end Cimbern sidste år. Det var første løb i vores nye rallybil, som vi slet ikke havde fået testet. Det var et løb, hvor vi mødte ikke bare danske konkurrenter, men også modstandere fra
Tyskland og Holland. Og så var det første gang i et halvt år, at Jacob og jeg sad i en rallybil.”

Line Nedergaards co-driver-kollega hos Glad Sport, Mette Felthaus, var også tilfreds efter løbet. Og ikke kun over sin sejr med Kenneth Madsen.

”Det var et løb, hvor det var fedt at være andenkører,” siger Mette Felthaus.

”Landevejsprøverne bød på masser af vinkelsving, hvor du skal sidde og vente med at give noten, men det var militærområdet, som vandt hos
mig. Her skulle jeg være på hele tiden.”

”Inde på militærområdet var det et sted, hvor jeg kom for langt frem i mine noter, men det var ikke noget, som Kenneth korrigerede mig på. Jeg nåede at tænke, det er ikke lige der, hvor vi er. I min verden er der ingen co-drivere, som leverer noget til UG med kryds og slange uden skønhedsfejl. Den første hastighedsprøve lørdag formiddag sad lige i skabet, men da vi skulle køre den anden gang, bad Kenneth mig om at få mere tempo på noterne. Men ellers havde vi ingen moments – undtagen et møde med en brandhane!”

”Vi lavede et par enkelte småfejl, men dem var der vist ikke nogen, som kunne sige sig fri for i det løb,” konstaterer Kenneth Madsen.

”I det sidste sving før mål på den tredje hastighedsprøve tabte jeg faktisk bilen lidt og ramte en brandhane. Heldigvis var det bare lige med den højre bagfælg, så vi kun punkterede.”

Kenneth Madsen/Mette Felthaus sluttede Rallye Sulingen som bedste danske hold på en femteplads generelt. Deres målsætning havde været en generel tredjeplads.

”Vi lå længe som nummer fire og blev presset af et tysk hold. Mette og jeg blev enige om, at når vi førte foran danskerne, ville det være for risikabelt at køre om kap med de andre, så vi lod fornuften sejre,” siger Kenneth Madsen og slår fast:

”Rallye Sulingen er et svært løb. Jeg har kørt det i 2014 og 2016, men dengang var det tørvejr på militærområdet. Jeg havde hørt, at de veje ville
blive glatte, hvis det blev vådt, og det blev de. Underlaget skifter også mange gange, og der er ufatteligt mange kanter. Mange kan du skære, men der også steder, hvor du absolut ikke må skære. Det gav udfordringer for både Mette og mig.”

Glad Sport

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: